Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du

Verifiera din identitet

Vårt mål är att gäster och värdar på Airbnb ska kunna lita på varandra.

Även om ingen identifieringsprocess är helt säker och vi inte kan garantera någons identitet, vidtar vi åtgärder för att hjälpa alla att känna sig säkra på att gäster och värdar på Airbnb är vilka de utger sig för att vara. Det är därför vi har rutiner för att försöka verifiera våra användares identitet.

Vi kräver att värdar för annonser, nya medvärdar och bokande gäster ska verifieras. När du bokar en vistelse eller när du blir värd kan vi behöva verifiera dina personuppgifter som t.ex. ditt juridiska namn, din adress, ditt telefonnummer och andra kontaktuppgifter. Vi kan även komma att be om ett foto av din officiella ID-handling och en selfie. Vissa upplevelser kräver dessutom att du verifierar din identitet.

Kolla in vår sekretesspolicy för att läsa mer om förtroende och säkerhet på Airbnb.

OBSERVERA

Om någon är "identitetsverifierad" eller har ett identitetsverifieringsmärke betyder det bara att hen har tillhandahållit information för att slutföra vår identitetsverifieringsprocess. Denna process omfattar skyddsåtgärder, men är inte en garanti för att någon är den de utger sig för att vara.

Därför verifierar vi identitet

Att verifiera identiteten på gäster och värdar hjälper oss att:

  • Skanna för bedrägligt beteende
  • Utföra bakgrundskontroller där det är tillåtet enligt gällande lagar
  • Förstå om en illvillig aktör har tagit kontroll över ett konto
  • Undersöka säkerhetsproblem som misshandel, rån eller bedräglig verksamhet

Så fungerar processen

Som en del av identitetsverifieringsprocessen kan vi begära följande från dig:

  • Juridiskt namn, adress och/eller annan personlig information: I vissa fall är dessa tillräckliga för att vi ska kunna verifiera din identitet.
  • Foto av din officiella ID-handling: Det kan vara ett körkort, pass eller ID-kort. Läs mer om olika typer av officiella ID-handlingar.
  • Selfie: Vi kan komma att behöva be om ett foto tillsammans med din officiella ID-handling. Om du inte kan tillhandahålla en selfie som matchar din officiella ID-handling kan du kontakta oss för en alternativ verifieringsmetod.

Obs: Om du är värd som ett företag kan du bli ombedd att verifiera ytterligare information för ditt konto och eventuella associerade konton med ditt företag. Läs mer.

Hur lång tid tar det att verifiera en ID-handling

När du har skickat in din information kan det ta upp till 12 timmar för ID-verifieringen att granskas och godkännas.

Verifiera din identitet i kontoinställningarna

Du kan verifiera din identitet i kontoinställningarna genom att skicka in ett foto av din officiella ID-handling. Du kan göra detta när du skapar ett konto – eller när du uppdaterar dina kontouppgifter.

Var vi visar din status för identitetsverifiering

Din status för identitetsverifiering kan anges i din annons med etiketten "identitet verifierad" eller på Airbnb som en röd medalj med en bock bredvid din profilbild. Din status för identitetsverifiering visas också i din profil i sektionen med titeln Verifierade uppgifter om [ditt namn].

Har du problem?

  • Kontrollera dina meddelanden: Du kan ha fått ytterligare information via SMS, e-post eller telefon. Tror du att du kanske har missat ett e-postmeddelande? Läs om varför.
  • Tillåt kameraåtkomst: Airbnb-appen eller din webbläsare kan behöva tillstånd för att få åtkomst till din kamera. Funkar det fortfarande inte? Testa att uppdatera appen eller sidan.
  • Använd foton av hög kvalitet: Ta foton i ett väl upplyst rum, kontrollera att ditt ansikte syns tydligt och att det inte är dolt samt placera informationen inom de vita linjerna. Om du använder läget "auto" tar appen automatiskt bilder av hög kvalitet men du kan alltid växla tillbaka till att ta bilder manuellt. Religiösa huvudbonader är accepterade, men se till att vi kan se dina ögon, din näsa och din mun.
  • Skicka in foton av en oskadad ID-handling i original (inte ett foto av en kopia): Om ID-handlingen har två sidor, t.ex. ett körkort eller ett nationellt ID-kort, ska du skicka in foton av fram- och baksidan.
  • Se till att du skickar in en giltig ID-typ: Vi kan inte godkänna ID-handlingar för skolor, högskolor, bibliotek, gym eller militära. Läs mer om olika typer av ID-handlingar för verifiering.

Därför verifierar vi din identitet

Du måste verifiera din identitet som gäst för att boka och som värd när du skapar en annons eller upplevelse för första gången. Värdar för boenden som inte slutför ID-verifieringen kanske inte kan ta emot nya bokningar förrän de har gjort det.

Bokningar

Om du är en gäst som bokar ett boende måste du slutföra identitetsverifieringen. Om du är en gäst som bokar en upplevelse kan du behöva slutföra identitetsverifieringen om din värd kräver det.

Detta steg sker vid betalningen och tar vanligtvis mindre än en minut att ladda upp dina uppgifter. När du är klar bör din identitet verifieras inom ett par timmar.

Om vi inte kan verifiera din identitet med hjälp av de uppgifter du tillhandahåller när du gör bokningen kommer vi att be dig att verifiera din identitet på ett annat sätt – till exempel genom att tillhandahålla ditt juridiska namn, din adress eller andra kontaktuppgifter. Vi kan även komma att be om ett foto av din officiella ID-handling och en selfie.

Ju snabbare du kan tillhandahålla denna information, desto snabbare kan vi bekräfta din bokning och hjälpa dig att komma vidare.

OBSERVERA

Om du försöker göra en bokning är det mycket viktigt att du ger oss nödvändig information senast 12 timmar från tidpunkten för förfrågan.

Om vi inte kan verifiera din identitet inom 12 timmar kan din bokning inte bekräftas.

Annonser

Om du är en ny värd som skapar en annons eller upplevelse för första gången måste du slutföra identitetsverifieringen med din officiella ID-handling eller annan information under Airbnb Start. Din annons kommer inte att publiceras förrän detta steg är slutfört.

Om du har blivit inbjuden att vara medvärd för en annons måste du slutföra identitetsverifieringen innan du kan godkänna inbjudan.

Om du är en befintlig värd, en medvärd som står som primär värd eller en värd för upplevelser måste du slutföra identitetsverifieringen så snart som möjligt. Om du inte gör det kan det leda till konsekvenser som en kalenderblockering.

När din kalender är blockerad för att du inte har slutfört identitetsverifiering kommer du inte att kunna ta emot nya bokningar förrän du tar det här steget.

För att verifiera din identitet som värd går du till vår sida för identitetsverifiering. Här kan du:

  • Ladda upp ett befintligt foto av din ID-handling
  • Ta ett foto av din ID-handling med din webbkamera

Verifierad-medaljen

Konton som har slutfört ID-verifieringsprocessen kan identifieras med medaljen "Identitet verifierad". När du väl har fått medaljen "Identitet verifierad" gäller det som gäst och värd.

När din identitet har verifierats kan du förlora medaljen "Identitet verifierad" om du ändrar dina personuppgifter som t.ex. ditt namn eller om du tar bort din officiella ID-handling från din profil och du kan behöva verifiera igen för att kunna boka eller godkänna annonser.

Obs: Vissa företagsvärdar kan skapa flera konton för att hantera alla sina boenden. I dessa fall kan det hända att de anslutna värdkontona inte alltid visar märket "Identitet verifierad" trots att företaget som driver kontot har verifierats. Läs mer om företagsverifiering.

Vad vi delar

Dina identifikationsuppgifter hanteras i enlighet med vår sekretesspolicy och delas inte med din värd eller dina gäster.

Dessutom kan vi dela dina identifikationsuppgifter med auktoriserade tredjepartsleverantörer för att hjälpa till att stödja identitetsverifieringsprocessen – inklusive sådana saker som att verifiera din identitet, autentisera dina identitetshandlingar och utföra bakgrundskontroller (där det är tillåtet enligt gällande lag).

Så hanterar vi dina data

Endast auktoriserad Airbnb-personal och auktoriserade tredjepartsleverantörer kan få tillgång till den information du skickar in. All information lagras och överförs med hjälp av säker kryptering. Vi behåller endast dina data så länge som krävs för att följa gällande lagar och andra lagkrav, inklusive:

  • Nödvändig tid för att uppfylla kraven på säkerhet och bedrägeribekämpning
  • Upprätthålla Airbnbs community-riktlinjer
  • Efterlevnad av kraven för bekämpning av penningtvätt
  • Efterlevnad av betalnings- och skattelagstiftning

Vi raderar personuppgifter i enlighet med gällande lag när en begäran om radering av registrerades rättigheter behandlas.

Vad en värd kan be dig om

Värden kan be om din ID-handling vid incheckning, om detta görs personligen och om kravet finns med i värdens husregler vid bokningstillfället eller krävs enligt gällande lagar.

Vissa regioner har lagar som kräver att gäster ska registrera sig hos lokala myndigheter. Detta kan göras direkt hos de lokala myndigheterna eller på boendet för myndigheternas räkning. Om detta är tillämpligt kan registreringsbegäran komma från ett bed and breakfast, vandrarhem eller hotell, lägenhetsboenden eller annat boende som är annonserat på Airbnb.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem