Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du

Verifiera din identitet

Vårt mål är att gäster och värdar på Airbnb ska kunna lita på varandra.

Även om ingen identifieringsprocess är helt säker och vi inte kan garantera någons identitet, vidtar vi åtgärder för att hjälpa alla att känna sig säkra på att gäster och värdar på Airbnb är vilka de utger sig för att vara. Det är därför vi har rutiner för att försöka verifiera våra användares identitet.

Vi kräver att värdar för annonser, nya medvärdar och bokande gäster ska verifieras. När du bokar en vistelse eller när du blir värd kan vi behöva verifiera dina personuppgifter som t.ex. ditt juridiska namn, din adress, ditt telefonnummer och andra kontaktuppgifter. 

Vi kan komma att be om ett foto av din officiella ID-handling och en selfie om vi inte kan bekräfta din identitet med hjälp av de personuppgifter du har tillhandahållit. I vissa länder kan det hända att verifieringsmetoder som använder de personuppgifter du har tillhandahållit inte är tillgängliga och/eller effektiva. I andra fall kan vi upptäcka avvikelser på plattformen. I dessa fall ber vi även om ett foto av din officiella ID-handling och/eller en selfie. Vissa upplevelser kräver dessutom att du verifierar din identitet.

Kolla in vår sekretesspolicy för att läsa mer om förtroende och säkerhet på Airbnb.

OBS!

Om det står att någons identitet är verifierad eller om du ser medaljen för identitetsverifiering betyder det bara att hen har tillhandahållit information som har validerats. Denna process omfattar skyddsåtgärder men är inte en garanti för att någon är den de utger sig för att vara.

Därför verifierar vi identitet

Att verifiera identiteten på gäster och värdar hjälper oss att:

  • Minimera bedrägligt beteende
  • Utföra bakgrundskontroller där det är tillåtet enligt gällande lagar
  • Följa tillämpliga lagar, vilket inkluderar betalnings- och skattelagstiftning
  • Svara på och utreda säkerhetsfrågor såsom misshandel eller rån

Så fungerar processen

Som en del av identitetsverifieringsprocessen kan vi begära följande från dig:

  • Juridiskt namn, adress och/eller annan personlig information: I vissa fall är dessa tillräckliga för att vi ska kunna verifiera din identitet. Observera att i vissa länder kan det hända att verifieringsmetoder som använder de personuppgifter du har tillhandahållit oss inte är tillgängliga och/eller effektiva och därför ber vi om ett foto av din officiella ID-handling och/eller en selfie.
  • Foto av din officiella ID-handling: Det kan vara ett körkort, pass eller ID-kort. Läs mer om olika typer av officiella ID-handlingar som vi godkänner och eventuella tillåtna ändringar av bilden på den officiella ID-handlingen.
  • Selfie: Vi kan komma att behöva be om ett foto tillsammans med din officiella ID-handling. Om du inte kan tillhandahålla en selfie som matchar din officiella ID-handling kan du kontakta oss för en alternativ verifieringsmetod.

Obs! Om du är värd som ett företag kan du bli ombedd att verifiera ytterligare information för ditt konto och eventuella konton associerade med ditt företag. Läs mer.

Om du får inkomst från att hyra ut boende, tillhandahålla upplevelser eller agera som medvärd om du är bosatt i en EU-medlemsstat eller om inkomsten tjänas in från ett boende i EU kommer du att bli ombedd att verifiera ytterligare uppgifter för ditt konto. Läs mer.

Så lång tid tar det att verifiera din identitet

När du har skickat in dina uppgifter kan det ta lite tid för din identitet att bekräftas. Det är viktigt att säkerställa att den information du tillhandahåller är giltig, korrekt och aktuell, annars kan det ta längre tid att behandla den.

Verifiera din identitet i kontoinställningarna

Du kan verifiera din identitet i kontoinställningarna genom att skicka in ett foto av din officiella ID-handling. Du kan göra detta när du skapar ett konto – eller när du uppdaterar dina kontouppgifter.

Har du problem?

  • Kontrollera dina meddelanden: Du kan ha fått ytterligare information via SMS, e-post eller telefon. Tror du att du kanske har missat ett e-postmeddelande? Läs om varför.
  • Tillåt kameraåtkomst: Airbnb-appen eller din webbläsare kan behöva tillstånd för att få åtkomst till din kamera. Funkar det fortfarande inte? Testa att uppdatera appen eller sidan.
  • Använd foton av hög kvalitet: Ta foton i ett väl upplyst rum, kontrollera att ditt ansikte syns tydligt och att det inte är dolt samt placera informationen inom de vita linjerna. Om du använder läget "auto" tar appen automatiskt bilder av hög kvalitet men du kan alltid växla tillbaka till att ta bilder manuellt. Religiösa huvudbonader är accepterade, men se till att vi kan se dina ögon, din näsa och din mun.
  • Skicka in foton av en oskadad och aktuell ID-handling i original (inte en kopia): Vi kan inte acceptera en kopia, PDF-fil eller annan digital kopia av den officiella ID-handlingen. Se till att profilbilden är tydlig och inte smutsig. Om ID-handlingen har två sidor, t.ex. ett körkort eller ett nationellt ID-kort, ska du skicka in foton av fram- och baksidan.Läs mer om hur du skickar in din officiella ID-handling, inklusive landsspecifik handledning, om det är relevant för din plats.
  • Fotografera den officiella ID-handlingen: Ett foto av den officiella ID-handlingen som visas på en annan mobiltelefon eller dator är inte acceptabelt.

Därför verifierar vi din identitet

Du måste verifiera din identitet som gäst när du bokar ett boende och när en värd kräver det för att boka en upplevelse. Som värd måste du verifiera din identitet när du skapar en annons eller upplevelse för första gången, eller om du har blivit inbjuden att vara en ny medvärd för en annons. 

Värdar kan bli ombedda att genomgå identitetsverifiering med jämna mellanrum av juridiska skäl. Värdar som inte slutför ID-verifieringen kanske inte kan ta emot nya bokningar förrän de har gjort det.

Bokningar

Om du är en gäst som bokar ett boende måste du slutföra identitetsverifieringen. Om du är en gäst som bokar en upplevelse kan du behöva slutföra identitetsverifieringen om din värd kräver det. 

Om vi inte kan verifiera din identitet med hjälp av de uppgifter du tillhandahåller när du gör bokningen kommer vi att be dig att verifiera din identitet på ett annat sätt – till exempel genom att tillhandahålla ditt juridiska namn, din adress eller andra kontaktuppgifter. Vi kan även komma att be om ett foto av din officiella ID-handling och en selfie om vi inte kan bekräfta din identitet med hjälp av dessa uppgifter. 

I vissa länder kan det hända att verifieringsmetoder som använder de personuppgifter du har tillhandahållit inte är tillgängliga och/eller effektiva. I dessa fall ber vi om ett foto av din officiella ID-handling.

Det är viktigt att säkerställa att den information du tillhandahåller är giltig, korrekt och aktuell, annars kan det ta längre tid att behandla den. Ju snabbare du kan tillhandahålla denna information desto snabbare kan vi bekräfta din bokning och hjälpa dig att komma vidare.

OBS!

Om du försöker göra en bokning är det mycket viktigt att du ger oss all nödvändig information före den angivna tidsfristen.

Om vi inte kan verifiera din identitet före den angivna tidsfristen kan din bokning inte bekräftas.

Annonser

Om du är en ny värd som skapar en annons eller upplevelse för första gången måste du slutföra identitetsverifieringen med samma uppgifter du tillhandahållit under konfigurationen av ditt konto.

Om verifieringsmetoder som använder de personuppgifter du har tillhandahållit inte är tillgängliga och/eller effektiva i ditt bosättningsland eller om vi inte kan bekräfta din identitet med hjälp av denna metod ber vi om ett foto av din officiella ID-handling. Din annons kommer inte att publiceras förrän detta steg är slutfört.

Om du har blivit inbjuden att vara medvärd för en annons måste du slutföra identitetsverifieringen innan du kan godkänna inbjudan.

Om du är en befintlig värd, en medvärd som står som primär värd eller en värd för upplevelser måste du slutföra identitetsverifieringen så snart som möjligt. Om du inte gör det kan det leda till konsekvenser som en kalenderblockering.

Om du är en befintlig värd, en medvärd som står som primär värd eller en värd för upplevelser måste du slutföra identitetsverifieringen så snart som möjligt. Om du inte gör det kan det leda till konsekvenser som en kalenderblockering.

När din kalender är blockerad för att du inte har slutfört identitetsverifiering kommer du inte att kunna ta emot nya bokningar förrän du tar det här steget.

För att verifiera din identitet som värd går du till vår sida för identitetsverifiering. Här kan du:

  • Ladda upp ett befintligt foto av din ID-handling
  • Ta ett foto av din ID-handling med din webbkamera

Verifierad-medaljen

Konton som har slutfört ID-verifieringsprocessen kan identifieras med medaljen "Identitet verifierad". När du väl har fått medaljen "Identitet verifierad" gäller det som gäst och värd.

När din identitet har verifierats kan du förlora medaljen "Identitet verifierad" om du ändrar dina personuppgifter som t.ex. ditt namn eller om du tar bort din officiella ID-handling från din profil och du kan behöva verifiera igen för att kunna boka eller godkänna annonser.

Obs: Vissa företagsvärdar kan skapa flera konton för att hantera alla sina boenden. I dessa fall kan det hända att de anslutna värdkontona inte alltid visar märket "Identitet verifierad" trots att företaget som driver kontot har verifierats. Läs mer om företagsverifiering.

Var vi visar din status för identitetsverifiering

Din status för identitetsverifiering kan visas i din annons med etiketten "identitet verifierad" eller på Airbnb som en röd medalj med en bock bredvid din profilbild. Din status för identitetsverifiering visas också i din profil i sektionen med titeln Verifierade uppgifter om [ditt namn].

Vad vi delar

Dina identifikationsuppgifter hanteras i enlighet med vår sekretesspolicy och delas inte med din värd eller dina gäster.

Vi kan dela dina identifikationsuppgifter med auktoriserade tredjepartsleverantörer för att hjälpa till att stödja identitetsverifieringsprocessen – inklusive sådana saker som att verifiera din identitet, autentisera dina identitetshandlingar och utföra bakgrundskontroller (där det är tillåtet enligt gällande lag).

Så hanterar vi dina data

Endast auktoriserad Airbnb-personal och auktoriserade tredjepartsleverantörer kan få tillgång till den information du skickar in. All information lagras och överförs på ett säkert sätt, bland annat med hjälp av säker kryptering.

Vi behandlar information för de ändamål för vilka den samlades in i enlighet med vår sekretesspolicy, vilket inkluderar följande:

  • Personuppgifter du har gett oss, såsom juridiskt namn, adress och födelsedatum:
    • Stöd för vår identitetsverifieringsprocess enligt ovan
    • Svara på och undersöka säkerhetsproblem för att skydda våra användare på Airbnbs plattform och i hela communityn
    • Upprätthålla Airbnbs community-riktlinjer
    • Efterlevnad av tillämpliga lagar, vilket inkluderar betalnings- och skattelagstiftning
    • Upptäcka bedrägligt beteende
    • Utföra bakgrundskontroller där det är tillåtet enligt gällande lagar
  • Ditt officiella ID:
    • Stöd för vår identitetsverifieringsprocess enligt ovan
    • Svara på och undersöka säkerhetsproblem som involverar användare av plattformen och i hela communityn
    • Svara på och bistå brottsbekämpande myndigheter i deras utredningar
    • Efterlevnad av tillämpliga lagar, vilket inkluderar betalnings- och skattelagstiftning

Vi raderar officiella ID-handlingar efter att en föreskriven lagringsperiod har förflutit som korrelerar med ovanstående ändamål, med förbehåll för eventuell lagring som krävs för juridiska ändamål. Efter att ditt ID har raderats fortsätter vi att lagra information från ditt ID för att hantera ditt konto, juridisk efterlevnad och allmänna säkerhetsändamål.

Vad en värd kan be dig om

Värden kan be om din ID-handling efter bokning om kravet finns med i värdens husregler vid bokningstillfället, eller om det krävs för att följa gällande lagar eller avtalsförpliktelser som gäller för värden.

Vissa regioner har lagar som kräver att gäster ska vara registrerade hos lokala myndigheter. Detta kan göras direkt hos de lokala myndigheterna eller på boendet för myndigheternas räkning. Om detta är tillämpligt kan registreringsbegäran komma från värden för ett bed and breakfast, vandrarhem, hotell, lägenhetsboende eller annat boende som är annonserat på Airbnb.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem