Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du

Omdömen för vistelser

Omdömen är avgörande för att bygga förtroende på Airbnb – de är ett viktigt sätt för värdar och gäster att ge varandra feedback och hjälpa vår community att fatta välgrundade beslut och förstå vad de kan förvänta sig. Vi anser att ett rättvist omdömessystem är ett som respekterar och skyddar vår communitys genuina feedback, och vi har ett antal skyddsåtgärder på plats för att hjälpa till att bygga förtroende för vårt omdömessystem.

Vem kan lämna ett omdöme på Airbnb

Värdar och gäster kan endast lämna omdömen för vistelser som har bokats och betalats på Airbnb.

När kan omdömen skickas in och publiceras?

När en utcheckning är klar har värdar och gäster 14 dagar på sig att skicka in sitt omdöme. Gäster och värdar kan också lämna ett omdöme för vissa bokningar som avbokats på eller efter incheckningsdagen (00:00 i boendets tidszon).

Omdömen publiceras när ett av följande kriterier är uppfyllda, beroende på vilket som inträffar först:

  1. Båda parter har skickat in sina omdömen.
  2. Perioden på 14 dagar är över.

Om en värd avbokar en bokning före incheckningsdagen kommer värden och gästen inte att kunna lämna ett omdöme för vistelsen.

Så lämnar du ett omdöme

Efter din vistelse kommer Airbnb att skicka ett e-postmeddelande där vi ber dig att lämna ett omdöme åt din senaste värd eller gäst. I e-postmeddelandet finns en länk som tar dig direkt till sidan Omdömen, så att du kan berätta om din bokning för andra communitymedlemmar.

Om du inte ser länken i e-postmeddelandet kan du skriva ett omdöme direkt på Airbnb. Du kommer också att kunna lämna ett omdöme direkt från din inkorg. Alternativt:

  • Om du är gäst kan du gå till sidan Resor
  • Om du är värd går du till avsnittet Bokningar på fliken Idag

Observera: Airbnb kan samla in en del av dina uppgifter (t.ex. stad, land, vistelsedatum, typ av resa och vistelselängd) för att visa för andra gäster på boendets sida för omdömen. Kontakta oss om du vill gömma dina uppgifter.

Så hittar du dina omdömen

När du är inloggad på ditt Airbnb-konto hittar du omdömen skrivna om dig och av dig på din profil.

  • Om du är gäst kan du även hitta omdömena genom att gå till din Profil > Konto > Gå till profil
  • Om du är värd kan du gå till Meny > Insikter > Omdömen

Modereras omdömen?

Airbnb modererar inte omdömen innan de publiceras och vi uppmuntrar tydliga omdömen.

Omdömen måste dock vara ärliga och avse en verklig bokning och de kan tas bort om de bryter mot vår omdömespolicy. Kort sagt innebär det att ett omdöme kan tas bort om:

  • Omdömet bryter mot Airbnbs innehållspolicy – det innehåller till exempel privat eller konfidentiell information, diskriminerande, våldsamt eller hotfullt innehåll
  • Omdömet är partiskt, t.ex. på grund av att gästen har uppmuntrats att lämna ett positivt omdöme i utbyte mot en gratis eller rabatterad vistelse eller om det finns tecken på att bokningen gjordes enbart i syfte att höja en persons totalbetyg
  • Omdömet är ovidkommande för omdömeslämnarens upplevelse på Airbnb – till exempel för att det inte innehåller förstahandsinformation om värden, gästen eller vistelsen som kan hjälpa andra medlemmar i communityn att fatta välgrundade boknings- eller värdbeslut

Vi har också ett detekteringssystem som proaktivt letar efter tecken på att ett omdöme inte gäller en verklig vistelse. Om vårt system upptäcker att ett omdöme sannolikt är falskt – till exempel på grund av att det inte gäller en verklig vistelse på Airbnb eller för att det gäller en vistelse som endast gjordes för att höja en persons betyg – kommer omdömet att tas bort.

Redigera ett omdöme

För att uppmuntra till ärliga och opartiska omdömen begränsar vi möjligheten för värdar och gäster att redigera ett omdöme efter att de har skrivit det.

  • Om du lämnar ditt omdöme först kan du redigera det när som helst inom omdömesperioden på 14 dagar fram till dess att den andra parten lämnar sitt omdöme
  • När båda omdömena har lämnats eller omdömesperioden på 14 dagar har gått ut – det alternativ som inträffar först – publiceras båda omdömena automatiskt och inga fler ändringar kan göras
  • Gästens och värdens omdömen publiceras samtidigt och kan inte redigeras efter publicering (den andra personen kan inte läsa ditt omdöme och därefter ändra sitt eget)
  • Du kan inte begära ändring av ett omdöme som har lämnats om dig, förutom att du kan kontakta oss för att begära en ändring av det pronomen som används för att beskriva dig i omdömet

Svara på ett omdöme

Du kan publicera ett offentligt svar på ett omdöme som någon har lämnat om dig inom 30 dagar efter det att omdömet publicerades. Du är välkommen att ge mer information eller din egen syn på saken, så länge du följer vår omdömespolicy.

Ta bort ett omdöme

Du kan inte ta bort ett omdöme som skrivits om dig för att du inte håller med om det, men du kan rapportera det om du anser att det bryter mot vår omdömespolicy. Omdömen tas bort om de bryter mot vår omdömespolicy och både gästen och värden informeras i så fall om beslutet.

Du kan ta bort ett omdöme som du har skrivit om det inte längre återspeglar din upplevelse som gäst eller värd. Kontakta vår kundtjänst för att begära att ett omdöme som du har skrivit ska tas bort.

Gruppomdömen

Om en bokning har fler än en bekräftad gäst avser värdens omdöme den gäst som gjorde bokningen. Detta omdöme kommer även att visas på de andra bekräftade gästernas profilsidor.

Så rangordnas omdömen

Omdömen rangordnas i fallande kronologisk ordning, vilket innebär att det senaste omdömet visas högst upp.

Granska sökning och sortering

På den nya och förbättrade omdömessidan kan du nu sortera omdömen efter senaste datum, högsta betyg eller med hjälp av sökord (t.ex. renlighet, internethastighet, plats). Som standard sorteras omdömen efter senaste datum.

Så här sorterar du omdömen:

  1. Gå till annonsen det gäller och klicka på Omdömen
  2. Klicka på Senaste ovanför sökfältet
  3. Klicka på alternativet för att sortera efter Senaste eller Högst rankade

Betyg i omdömen

För varje omdöme ser du det stjärnbetyg som gästen gav. Ta en detaljerad titt på omdömet för att få veta mer om betyget.

Betygsfördelning

Boendets totalbetyg baseras på givna stjärnbetyg (t.ex. 1 stjärna, 2 stjärnor, 3 stjärnor, 4 stjärnor och 5 stjärnor). Förutom totalbetyget kommer underkategorierna – renlighet, noggrannhet, incheckning, kommunikation, plats och värde – också att ha tillhörande betygsinformation baserat på tidigare gästers omdömen. Detta hjälper gäster att förstå vad de kan förvänta sig när de har bokat boendet. Det hjälper också värdar att se vilka områden de kan förbättra.

Recensent och bokningsuppgifter

För att få veta mer om de gäster som hyrde boendet kan du se mer information om recensenterna, till exempel deras:

  • Stad, land, kontinent eller region
  • Vistelsedatum (t.ex. juni 2023, för tre veckor sedan, idag osv.)
  • Resetyp (t.ex. om de reste med barn, i grupp eller med husdjur)
  • Vistelsens längd (t.ex. en vecka eller några veckor)

Observera: Denna information baseras på offentliga uppgifter på recensentens profilsida eller annan information som recensenten angav när hen blev medlem på Airbnb eller slutförde sin bokning. För att dölja din information kan du kontakta oss.

Vi uppmuntrar dig att använda dessa uppgifter för att kontrollera om boendet uppfyller dina behov för vistelsen.

Vistelser med Airbnb.org

Omdömen för vistelser med Airbnb.org fungerar lite annorlunda – läs mer om omdömen för Airbnb.org-boenden.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

  • Gäst

    Skriva ett omdöme

    Vill du berätta om din senaste gäst eller resa? Vi älskar det. Gå till Omdömen i en webbläsare för att komma igång.
  • Gäst

    Redigera ett omdöme du skrivit

    Du kan redigera ett omdöme du har skrivit tills ditt omdöme har publicerats.
  • Så fungerar omdömen

    Omdömen är ett utmärkt sätt för värdar och gäster att ge varandra feedback. Vi har information här om hur och vad du kan dela med dig av och…
Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem