Värd- och gästomdömen för vistelser
Omdömen är avgörande för att bygga förtroende på Airbnb. De är ett viktigt sätt för värdar och gäster att ge varandra feedback, hjälpa vår community att fatta välgrundade beslut och förstå vad de kan förvänta sig. Så här fungerar omdömen för boenden.
När kan du lämna ett omdöme för en vistelse?
Värdar och gäster har 14 dagar efter utcheckning på sig att skicka in sitt omdöme. Gäster och värdar kan också lämna ett omdöme för vissa bokningar som avbokats på eller efter incheckningsdagen (00.00 i boendets tidszon).
Omdömen publiceras efter det att båda parter har skickat in sina omdömen, eller när tidsfristen på 14 dagar har gått ut – beroende på vilket som inträffar först.
Om en värd avbokar en bokning före incheckningsdagen kommer varken värden eller gästen att kunna lämna ett omdöme för vistelsen. Läs mer om tidsramen för att lämna omdömen.
Lämna ett omdöme för en vistelse
Efter din vistelse kommer Airbnb att skicka ett e-postmeddelande där vi ber dig att lämna ett omdöme åt din senaste värd eller gäst. I e-postmeddelandet kommer det att finnas en länk till sidan Omdömen, så att du kan berätta hur din vistelse gick för andra community-medlemmar. Om du inte ser länken i e-postmeddelandet kan du skriva ett omdöme direkt på Airbnb:
- Om du är gäst kan du gå till Resor eller dina Airbnb-meddelanden
- Om du är värd går du till Idag eller dina Airbnb-meddelanden
Hitta information om att redigera ett omdöme du skrivit eller läs mer om att ta bort eller svara på omdömen.
Obs! Airbnb kan samla in en del av dina uppgifter (t.ex. stad, land, vistelsedatum, typ av resa och vistelselängd) för att visa för andra gäster på boendets sida för omdömen. Kontakta oss om du vill dölja denna typ av uppgifter.
Information om omdömeslämnaren och hens resa
För att få veta mer om de gäster som hyrde boendet och se om boendet uppfyller dina behov kan du se mer information om dem som lämnat omdömen, till exempel deras:
- Stad, land, kontinent eller region
- Vistelsedatum (t.ex. juni 2023, för tre veckor sedan, idag, osv.)
- Typ av resa (t.ex. om hen reste med barn, i grupp eller med husdjur)
- Vistelsens längd (t.ex. en natt, några nätter, ungefär en vecka eller längre än en vecka)
Obs! Denna information baseras på offentliga uppgifter på omdömeslämnarens profilsida eller annan information som hen angav när hen blev medlem på Airbnb eller slutförde sin bokning. Kontakta oss om du vill dölja dina uppgifter.
Omdömesbetyg
För varje omdöme ser du det sammanlagda stjärnbetyget som gästen gav, på en skala från 1 till 5. Avsnittet med det sammanlagda betyget visar den relativa fördelningen av stjärnbetygen. Vi visar också ett genomsnittligt betyg för var och en av dessa underkategorier: renlighet, noggrannhet, incheckning, kommunikation, plats och värde. Detta är för att hjälpa gäster att förstå vad de kan förvänta sig och ge värdar områden att förbättra.
Visning, sökning och sortering av omdömen
Som standard visas omdömen i kronologisk ordning, med det senaste omdömet först. Användare har också tillgång till ett verktyg för att söka och sortera omdömen. På den nya och förbättrade omdömessidan finns det verktyg så att du nu kan sortera omdömen efter senaste datum, högsta betyg eller lägsta betyg och söka med hjälp av sökord (t.ex. renlighet, internethastighet, plats, osv.).
Airbnb.org-boenden
Omdömen för Airbnb.org-boenden fungerar lite annorlunda – läs mer om omdömen för Airbnb.org-boenden.
Relaterade artiklar
- Gäst
Skriva ett omdöme
Vill du berätta om din senaste gäst eller resa? Vi älskar det. Gå till Omdömen i en webbläsare för att komma igång. - Gäst
Redigera ett omdöme du skrivit
Du kan redigera ett omdöme du har skrivit tills ditt omdöme har publicerats. Så fungerar omdömen
Omdömen är ett utmärkt sätt för värdar och gäster att ge varandra feedback. Vi har information här om hur och vad du kan dela med dig av och…