Gå med i en lokal värdklubb: Vill du få kontakt med värdar i ditt område för att få tips och råd? Det är enkelt - hitta din communitys officiella värdgrupp på Facebook:
Vi har sammanställt denna artikel för att hjälpa värdar på Airbnb att bekanta sig med värdansvaret och för att ge en allmän översikt över olika lagar, förordningar och bästa praxis som kan påverka värdar. Du måste följa våra riktlinjer, som våra värdstandarder, och se till att du följer de lagar och andra regler som gäller för dina specifika omständigheter och din plats.
Vi rekommenderar att du gör dina egna efterforskningar eftersom denna artikel inte är heltäckande och inte utgör juridisk rådgivning eller skatterådgivning. Eftersom vi inte uppdaterar denna artikel i realtid, vänligen kontrollera varje källa och se till att den angivna informationen inte nyligen har ändrats.
Eftersom COVID-19 sprider sig i hela samhällen har korrekt rengöring och desinfektion blivit viktigare än någonsin tidigare. Med detta i åtanke har Airbnb meddelat en ny och utökad rengöringsguide för värdar.
Global information om Airbnbs utökade rengöringsrutin hittar du i allmän information om att vara värd för boenden.
Dessutom rekommenderar vi värdar att städa och desinficera boenden i enlighet med de hygieniska standarder som anges i Hotels and Inns Business Act, Housing and Lodging Business Act och Special Zoning Act (Private Lodging in Special Commercial Zones) och att städa tillräckligt så att gäster kan känna sig bekväma och trygga under sin vistelse. Nedan följer några användbara länkar för värdar i Japan.
Om du har några frågor finns det lokala hälsocentret eller annan hälsovårdsmyndighet i den jurisdiktion där ditt boende finns.
Användbara länkar - Information om rengöring och desinfektion från den japanska regeringen och de offentliga myndigheterna
Städning
I Airbnbs städhandbok rekommenderar vi att du tvättar sängkläder på högsta möjliga värmeinställning. Men inte alla tvättmaskiner som finns tillgängliga i Japan har de funktioner som behövs för hög värmetvätt. Om din tvättmaskin inte har denna funktionalitet kan du ersätta klor eller syrgas.
Det är viktigt för dig att ha en god förståelse för de lagar och förordningar som gäller för dig, när du bestämmer dig för att vara värd via Airbnb. Här är några länkar till information om lagar och bestämmelser i Japan som kan kräva din uppmärksamhet. Du kan också hitta detaljer om Private Lodging Business Act på Minpaku System Portal Site som inrättats av Japan Tourism Agency.
Här är några ytterligare artiklar:
Om ni har några frågor eller funderingar är ni oklara när det gäller tillämplighet av lagar, förordningar eller andra regler för er eller ditt boende ber vi er att rådfråga den kompetenta förvaltningsbyrån eller lokala myndigheter eller söka professionell juridisk rådgivning.
Informera dig själv vilken typ av licens och/eller tillstånd som krävs enligt lagar och förordningar (inklusive bestämmelser om byggnadsstandarder samt hälso- och säkerhetsfrågor) som gäller för dig. Du hittar information om relevanta lagar och förordningar i Japan ovan.
Informera dig själv i förväg om relevanta beskattningar, t.ex. inkomstskatt och konsumtionsskatt som tas ut om omsättning samt boendeskatt i vissa städer. Se till att du har en grundlig förståelse för skattebetalningsförfaranden (inklusive inlämning av slutlig återbetalning) också. Läs mer om konsumtionsskatt.
Från och med den 1 oktober 2023 kommer ett Tax Qualified Invoice (TQI) system att införas. Du som leverantör av boendet är skyldig att utfärda en TQI till gäster för hela boendeavgiften om en gäst begär det. För mer information, se National Tax Agency of Japan's webbplats.
Som en registrerad utländsk leverantör av digitala tjänster är Airbnb en TQI-utfärdare med avseende på de serviceavgifter det tar ut värdar och gäster. TQI-registreringsnumret är T1700150090190 för Airbnb Global Service Limited (upphandlande enhet för boenden eller annan värdtjänst i Japan, dvs. majoriteten av japanska värdar. Vänligen se/granska noggrant våra användarvillkor med din skatterådgivare.) eller T5700150072020 för Airbnb Ireland Unlimited Company (upphandlande enhet för boenden eller annan värdtjänst utanför Japan).
Eftersom den serviceavgift du betalar till Airbnb bör relatera till en B2B-transaktion som omfattas av omvänd avgift enligt den japanska konsumtionsskattelagen bör ingen JCT tillämpas på Airbnbs serviceavgift. Därför bör en TQI inte krävas. Men om du av någon annan anledning avslutar med din skatterådgivare att du behöver en TQI från Airbnb kan du kontakta vårt kundtjänstteam efter den 1 oktober 2023.
Har ni några frågor och/eller punkter ni är oklara när det gäller skattelagar och/eller förordningar, vi ber er att direkt rådfråga den kompetenta förvaltningsbyrån eller lokala myndigheter eller att söka professionell juridisk rådgivning från certifierad skatterådgivare, etc.
Vi vill göra det enkelt för dig att förstå din skattskyldighet som värd på Airbnb, så vi har ingått ett samarbete med en oberoende revisionsbyrå som tredje part för att tillhandahålla en gratis skatteguide (tillgänglig på japanska och engelska) som täcker allmän skatteinformation i Japan.
Kontrakt mellan privatpersoner/enheter skiljer sig från lagar som reglerar relationen mellan den statliga myndigheten och dig. En av de viktigaste aspekterna av ansvarsfullt värdskap är dock att följa relevanta kontrakt. Om ditt boende ligger i en ägarlägenhet måste du till exempel bekräfta att det inte finns någon bestämmelse i bostadsrättsföreningar som uttryckligen förbjuder värdskap (det är möjligt att en sådan bestämmelse nyligen har lagts till). Om ditt boende inte är ditt eget boende utan hyrs ut enligt ett hyreskontrakt mellan privatpersoner/enheter, måste du läsa kontraktet och undersöka om värdskapet är tillåtet enligt kontraktet. Om det inte tydligt anges i kontraktet är det viktigt att söka juridisk rådgivning från en advokat eller att rådfråga hyresvärden.
Om du bor i ett offentligt eller subventionerat boende kan det finnas särskilda regler som gäller för dig. Fastighetsförvaltaren kan eventuellt svara på frågor om detta.
Om du har rumskamrater är det viktigt att ha en överenskommelse skriftligen om så viktiga frågor som frekvens av värdskap, husregler, fördelning av intäkter, etc.
Vad kan jag göra för att tillhandahålla säkert boende?
Ange, både på japanska och på engelska, nödnummer (polis, ambulans och brandbekväm) samt adress och telefonnummer till närmaste sjukhus. Vi rekommenderar dig, för enkel referens, att göra en lista som också innehåller information som nödnummer och säkerhetsnummer för att gästen ska nå dig, hur gästen ska komma i kontakt med dig när han/hon har en fråga eller ett problem, etc. och tydligt placera listan i ditt rum.
Tillhandahåll en förbandslåda och placera den på en plats som är lätt att hitta.
Se till att automatisk brandvarnare utrustning eller din brandlarm i hemmet fungerar på lämpligt sätt och att din annons uppfyller alla säkerhetsstandarder (t.ex. Building Standards Act, Fire Service Act, etc.) som fastställts av den kompetenta lokala regeringen. Du måste utföra alla lagstadgade underhåll och inspektioner, t.ex. att hålla en fungerande brandsläckare alltid tillgänglig. Beroende på strukturen och storleken på din annons kan du behöva installera belysningsenheter för nödsituationer. Markera tydligt flyktvägarna och lägg upp utrymningsrutten i boendet. Byrån för brand- och katastrofförvaltning har förberett och distribuerar en broschyr: Brandförebyggande och säkerhetsåtgärder för privat uthyrning av logi på fyra språk.
Rengör regelbundet föremål i ditt boende som gäster kan röra vid för att minska risken för infektioner etc. och för att förhindra kvalster, fästingar, mögel etc. Vissa lokala myndigheter organiserar utbildningskurser om hygien. Vi uppmuntrar dig att hålla med dina lokala myndigheter, delta aktivt i sådana kurser och få ytterligare kunskap om offentlig hygien.
Dina gästers integritet måste alltid respekteras. Personuppgifter som tillhandahålls av gästerna, t.ex. utgör värdefull information som inte ska lämnas ut till tredje part utan goda skäl (Det finns exceptionella fall där utlämnande är tillåtet i enlighet med bestämmelser i lagar och bestämmelser.). Om det finns övervakningskameror eller annan övervakningsutrustning i eller runt ditt boende krävs uttryckligt och "tidigare" utlämnande av information om det till gäster.
Med tanke på storleken på ditt rum i åtanke kan du skapa säkra beläggningsgränser så att gäster kan känna sig bekväma. Sådana siffror som minimalt utrymme krävs per gäst (i kvadratmeter) som anges i japanska lagar och förordningar, såsom Inns and Hotels Act, kan fungera som en användbar rekommendation för dig.
Gå igenom ditt boende för att identifiera alla områden där gäster kan resa eller falla. Om det finns några måste du vidta åtgärder som att ta bort objektet som kan orsaka tumling, markera det tydligt, etc. Överväg sådana åtgärder som att installera räcken längs trappan. Det är också tillrådligt att ta bort eller låsa in föremål som kan orsaka skador eller skada för dina gäster.
Om du förväntar dig att barn ska bo i ditt boende måste du noggrant se till att ditt boende är säkert för barn, med särskilda risker för barn (t.ex. snubbla, faller, brinnande). Markering på engelska kan också vara nödvändigt. Se till att vidta alla nödvändiga förebyggande åtgärder och meddela dina gäster (föräldrar eller vårdnadshavare till barnen) om potentiella faror i förväg.
Det är också viktigt att kontrollera elens, vattenförsörjning, luftkonditionering, etc. i förväg. Först och främst, se till att de fungerar korrekt. Markera (på engelska) luftkonditioneringsmekanismen för luftkonditioneringen och placera fjärrkontrollen på en plats som är lätt att hitta. Om det finns några spisar eller någon annan typ av värmare kan du kommunicera tydligt med gästerna hur de kan använda dem på ett säkert sätt. Om de kräver ventilation med vissa ordinarie mellanrum för att förhindra kolmonoxidförgiftning måste du vidta försiktighetsåtgärder (inklusive tillhandahållande av nödvändig information på engelska) och för att meddela gästerna om att regelbunden ventilation är nödvändig.
Dina gästers integritet bör alltid respekteras. En gästs privata information bör inte lämnas ut till andra. (Det kan finnas exceptionella fall där avslöjande är tillåtet i enlighet med bestämmelser i lagar och föreskrifter.) Övervakningskameror eller andra inspelningsenheter i ditt boende måste meddelas gäster i annonsbeskrivningen före bokningen.
Dina grannar är viktiga inte bara för dig utan också för dina gäster. Överväg att prata med dina grannar för att dela din plan för att börja som värd samt dina tankar om förberedelser och åtgärder du kommer att vidta angående de eventuella konsekvenser för dem och att höra deras åsikter om det.
Samtidigt bör du också se till att dina gäster inte skulle orsaka problem för dina grannar genom att etablera och publicera lämpliga husregler.
Se till att informera dina gäster om regler gällande användning av delat utrymme i din ägarlägenhet eller flerbostad i förväg. (Om tillämpligt, informera dina gäster om att de inte kan använda vissa faciliteter som pool, gym, etc. eller att det finns begränsade områden.) Vidta försiktighetsåtgärder för att förhindra att dina gäster orsakar problem för dina grannar, inklusive sådana åtgärder som att meddela dina fastighetsförvaltare och grannar om ditt värdskap i förväg. Kommunicera tydligt ditt rumsnummer till dina gäster, så att de inte av misstag knackar på din grannes dörr. Att markera din dörr är också tillrådligt.
Se till att sensibilisera dina gäster till bullerproblem, med tanke på att boendemiljön i Japan i allmänhet är tystare än i andra länder och att utländska gäster inte får dela samma känslighet för buller. Var medveten om att dina gäster oavsiktligt kan orsaka obehag bland dina grannar genom handlingar som att ringa grannens dörrklocka på natten för att be om vägbeskrivning vid incheckningen, orsaka buller tidigt på morgonen eller sent på kvällen genom att dra sina resväskor, kasta ut sina sopor på en fel dag eller utan separation på grund av deras okunnighet om reglerna, prata högt på natten, ta en dusch sent på kvällen, etc.
Det är också viktigt att du fattar ditt eget beslut om potentiella orsaker till buller som att ta emot små barn och/eller husdjur att bo i, så att gästerna kan hålla fester etc. Om du tillåter dina gäster att hålla fester kan du ange tydliga regler (partipolicy) om antal personer som dina gäster kan bjuda in till ditt boende och i tid när det är tillåtet att hålla fester och uttryckligen meddela gästerna om reglerna.
Om du får ett klagomål från din granne angående en handling av din gäst, ta omedelbart kontakt med gästen genom telefonsamtal, meddelanden etc. för att meddela gästen om klagomålet och begära en ändring till det bättre. Om det finns ytterligare klagomål trots dina tidigare råd, vidta snabba åtgärder som är lämpliga för situationen, t.ex. när du omedelbart går över till ditt boende.
Ett av de enklaste och mest viktiga sätten för dig att uppfylla ditt ansvar som värd är att etablera husregler och noggrant informera gästerna om dem. För att undvika överraskningar kanske du vill inkludera, i dina husregler som en del av din Airbnb-annonsprofil, de regler du anser vara mest lämpliga efter att ha granskat denna sida och ytterligare information som omfattas ovan. Genom att ha tillgång till grundlig information om dina husregler innan de gör en bokning är gäster bättre utrustade för att veta vad de kan förutse och undvika konflikter.
Tillhandahåll manualer som förklarar hur du använder faciliteter i din annons på engelska och/eller andra lämpliga språk.
Om du inte tillåter rökning i ditt boende är det lämpligt att publicera skyltar för att påminna gäster. Om du tillåter rökning, specificera tydligt det/de områden där rökning är tillåten och har askkoppar tillgängliga. Om parkeringsplats finns tillgänglig kan du vidarebefordra parkeringsregler till din gäst. Om du tillåter husdjur, dela med din gästinformation om platser i lokala parker och lokala seder (t.ex. städa efter din hund). Det är också lämpligt att ha en backup-plan, till exempel numret på ett husdjurshotell som finns tillgängligt.
Tillhandahåll dina gäster information på engelska och/eller andra lämpliga språk om tillgängliga transportmedel.
Tillhandahåll också dina gäster sådan information som "adress till ditt boende och hur du kommer dit på japanska" genom att skicka meddelanden etc. så att dina gäster tydligt kan kommunicera adressen till ditt boende till taxichaufförer. Beroende på ditt boendes läge kan det finnas vissa särskilda lokala vanliga sätt att förklara hur man kommer till vissa adresser. Vänligen titta på dem i förväg för att säkerställa att dina gäster kan anlända till ditt boende utan problem.
Vänligen informera dig själv om vilken försäkring du bör få för att täcka din byggnad och/eller rum.
Vi rekommenderar att du granskar din försäkring (t.ex. hyresgästers ansvar) med ditt försäkringsbolag för att se till att du har tillräcklig täckning innan du börjar som värd. Se till att du har tillräcklig ansvarstäckning samt egendomsskydd.
Airbnb upprätthåller Japans värdförsäkring, som kan ge täckning på upp till 100 000 000 JPY, men observera att den inte ersätter brandförsäkring, husägarförsäkring och/eller jordbävningsförsäkring.
För mer information om hur Airbnb fungerar, besök vår värd FAQ.
Observera att Airbnb inte har någon kontroll över värdens beteende och frånsäger sig allt ansvar. Underlåtenhet av värdar att uppfylla sitt ansvar kan leda till avstängning av aktivitet eller borttagning från Airbnbs webbplats. Airbnb ansvarar inte för tillförlitligheten eller korrektheten i informationen i länkar till tredje parts webbplatser (inklusive länkar till lagar och förordningar).