Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du
Värd

Ändra en bokning som värd

Ibland kommer livet i vägen och du kan helt enkelt inte vara värd som planerat. Tidigare bokningar kan inte ändras, men för att redigera en bekräftad eller aktiv bokning kan du skicka en ändringsförfrågan till din gäst med förslag på nya datum, pris eller antal gäster. Du kan även föreslå att de bor i ett annat boende, om du har fler än ett.

Skicka en reseändringsförfrågan till din gäst

Om du inte kan vara värd för din gäst i det boende hen har bokat, men kan ta emot gästen i ett annat boende, måste du fråga om det är okej innan du skickar en reseändringsförfrågan:

  • Skicka ett meddelande till din gäst om ändringen och inkludera en länk till det föreslagna boendet. Se till att nämna kostnadsskillnaden, om det finns en sådan
  • Om gästen samtycker kan du skicka en reseändringsförfrågan
  • Om gästen inte samtycker och inte längre vill behålla bokningen måste du avboka den så att hen kan boka om någon annanstans

Se till att dina ändringar inte strider mot dina annonsinställningar. Det är också bra att skicka ett meddelande till din gäst som förklarar varför du ber om ändringar.

Så här skickar du en ändringsförfrågan:

  1. Klicka på Idag > Bokningar
  2. Klicka på Kommande och välj den bokning som du vill ändra
  3. Klicka på Detaljer och klicka sedan på Ändra bokning
  4. Ändra annonsen, datum, antal gäster eller pris
  5. Granska ändringarna och klicka sedan på Skicka förfrågan

Så fungerar det

Om gästen avböjer eller inte svarar förblir bokningen oförändrad. Om hen godkänner kommer den att uppdateras med dina nya uppgifter. Din gäst kan också skicka dig en ändringsförfrågan (förkorta sin vistelse eller lägga till nätter). Läs mer om hur du svarar på en gästs reseändringsförfrågan och avböjer en reseändringsförfrågan.

Om priset ändras debiteras gästen eller får en återbetalning om så är nödvändigt. Om gästen inte betalar inom 48 timmar kommer ändringen automatiskt att avbrytas och bokningen kommer att återgå till sin ursprungliga status.

Om datumen ändras gäller ditt boendes avbokningspolicy för de nya datumen.

Kom ihåg att du endast kan skicka en förfrågan åt gången till en gäst. Gjorde du ett misstag? Du kan inte göra ändringar efter att du har skickat förfrågan, men du kan avbryta den och skicka en ny genom att upprepa stegen ovan.

När ändringar har gjorts måste eventuella senare ändringar gå igenom samma process som beskrivs ovan precis som en ny förfrågan.

Mer information

Här är några andra saker att tänka på när du gör en ändringsförfrågan:

  • Om du vill byta boende måste det nya boendet vara på samma administratörsvärdkonto (ett boende på ett medvärdskonto fungerar inte)
  • Det får inte finnas överlappande bokningar, även för tidigare datum, om ändringen görs under själva vistelsen
  • Du kan inte göra ändringar om gästens utcheckningsdatum har passerat
  • När en bokning väl har påbörjats kan gästen inte ändra antalet gäster
    • Om din gäst behöver lägga till fler gäster till sin bokning kan du använda lösningscentret för att behandla eventuella ytterligare betalningar som du och gästen har kommit överens om
  • Om du har ändrat din prissättning för de nya datumen innan du begärde ändringen kommer den nya bokningen att återspegla denna prissättning, såvida inte gästen bokade ett specialerbjudande – ta reda på mer om att ändra priset för en bekräftad eller väntande bokning
  • Ändring av bokningsdatum kan påverka huruvida din gäst är berättigad till ett rabatterat vecko- eller månadspris eller ej
  • Vid ändringar räknas alltid skatterna för en bokning om i enlighet med de aktuella och korrekta skattekraven för boendets plats

Ändring av prissättningslogik

Prissättningen för den ursprungliga bokningen kommer att behållas när det är tillämpligt, vilket innebär att en ny prissättning endast kommer att tillämpas på ändringar när datum läggs till på en bokning.

I händelse av ett specialerbjudande eller förhandsgodkännande:

  • Om det görs några datumändringar kommer priset att räknas om som vid en avbokning och ombokning
  • Om det inte görs några datumändringar förblir priset detsamma

Längre vistelser

Om en bokning är 28 nätter eller längre gäller avbokningspolicyn för längre vistelser.

Om du är en värd och din gäst vill ändra sin bokning måste du godkänna den om:

  • Det är före resan, men mindre än 30 dagar före incheckningsdatumet
  • Resan har börjat, men det är mindre än 30 nätter före utcheckningsdatumet
  • Gästen ändrar incheckningsdatumet eller förlänger bokningen

Ändringen kan ske automatiskt om:

  • Det är före resan och bokningen fortfarande är mer än 30 dagar bort
  • Resan har börjat, men det är 30 nätter eller längre fram till utcheckningsdatumet

Om en längre vistelse ändras till 27 nätter eller färre (kortare vistelse) är gästen ansvarig för följande 30 dagars betalning efter dagen för avbokning, eller fram till slutet av bokningen om färre än 30 dagar återstår.

När en bokning har ändrats från en längre vistelse till 27 nätter eller färre (kortare vistelse) kommer den avbokningspolicy du har valt att gälla för framtida ändringar eller avbokningar som görs för de uppdaterade bokningsuppgifterna.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem