Hoppa till innehåll
Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Täcker reseförsäkringen fordringar relaterade till coronaviruset (COVID-19)?

    Obs: Denna information tillhandahålls endast i utbildningssyfte och bör inte betraktas som juridisk rådgivning. Du bör inte agera utifrån den utan att först uppsöka juridisk eller professionell rådgivning. Airbnb erbjuder inte reseförsäkring och stödjer inte heller produkter eller tjänster från reseförsäkringsbolag, försäkringsagenter eller försäkringsmäklare.

    Om du köpte en reseförsäkring före utbrottet av det nya coronaviruset (COVID-19) bör du granska din försäkringspolicy noga. Reseförsäkringar täcker i allmänhet inte en "förutsedd händelse" – en som redan har börjat eller rimligen kan komma att äga rum. Kända eller förutsedda omständigheter som COVID-19 och rädsla inför en resa på grund av COVID-19 är sannolikt undantagna från de flesta försäkringspolicyer. Täckning kan dock vara tillgänglig om du faktiskt blir sjuk eller sätts i karantän.

    Om din resa inte har ägt rum ännu kan viss täckning fortfarande vara tillgänglig. Du kan kanske också köpa en försäkring för "avbokning oavsett orsak" (CFAR), en försäkring som kan ersätta dig för kostnader du ådrar dig om din resa avbokas oavsett orsak, inklusive COVID-19. Andra försäkringar kan finnas tillgängliga, som täcker dig om du tvingas avboka din resa av orsaker som du inte kan kontrollera, t.ex. sjukdom eller förlust av arbete.

    Var man köper reseförsäkring

    Du kan köpa reseförsäkring direkt på ett reseförsäkringsbolags webbplats, genom transportleverantörer som t.ex. flygbolag och hyrbilsföretag, eller genom en jämförelsesajt för reseförsäkringar som samlar planer från många olika leverantörer.

    Läs mer om reseförsäkring.

    Fick du den hjälp du behövde?

    Relaterade artiklar