Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Community-policy
Gäst

Omfattar policyn gällande förmildrande omständigheter min bokning under COVID-19-pandemin?

Obs! Från och med den 31 maj 2022 kommer omständigheter relaterade till COVID-19-pandemin inte längre att omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter. För bokningar gjorda före den 31 maj 2022, samt för inhemska bokningar i Sydkorea och Kina, kommer vissa omständigheter relaterade till COVID-19 fortsätta att omfattas.

Denna artikel förklarar i detalj hur policyn gällande förmildrande omständigheter gäller för avbokningar som görs på grund av COVID-19.

Här är en sammanfattning som hjälper dig att avgöra om din bokning är berättigad.

Om du bokade senast den 14 mars 2020 är din bokning berättigad om allt följande stämmer

  • Incheckningsdatumet är inom de kommande 45 dagarna från och med idag
  • och du inte redan har avbokat den
  • och du inte redan har checkat in
  • och pandemin hindrar dig från att genomföra din bokning

Om allt detta stämmer kan du avboka den själv så får du alternativ för avbokning och återbetalningar under processen. För att avboka enligt policyn behöver du dokumentera eller intyga att du inte kan slutföra din bokning på grund av COVID-19.

Om du bokade efter den 14 mars 2020 och innan den 31 maj 2022 är din bokning berättigad om allt följande stämmer

  • Ditt incheckningsdatum är inom de kommande 14 dagarna
  • och du inte redan har avbokat den
  • och du inte redan har checkat in
  • och du eller någon annan gäst i ditt resesällskap för närvarande är sjuk i COVID-19

Om allt detta stämmer kan du avboka genom att kontakta vårt kundtjänstteam. Vi kommer att be dig att verifiera detta med dokumentation (såsom ett COVID-19-testresultat) där vi har laglig rätt att begära detta. Ditt konto kommer också att tillfälligt blockeras från att göra nya bokningar och eventuella kommande bokningar inom de kommande 14 dagarna kommer att avbokas.

Om du inte är berättigad och du avbokar kommer din återbetalning att regleras av din värds avbokningspolicy och vi kommer att visa ditt återbetalningsbelopp innan du bekräftar avbokningen. I detta fall görs värdutbetalningar och gäståterbetalningar enligt den värdavbokningspolicy du godkände när du bokade.

Obs! När en bokning avbokas skickar Airbnb eventuella utbetalningar till värden och återbetalningar till gästen enligt värdens avbokningspolicy. Av denna anledning kommer bokningar som avbokades innan skyddet för förmildrande omständigheter tillkännagavs eller förlängdes inte att omprövas.

Om du bokade från och med den 31 maj 2022 är din bokning inte berättigad*, men du har följande ytterligare alternativ

Om dina planer är flexibla kan du överväga att samarbeta med din värd för att ändra bokningen till ett senare datum.

Du kan också kontakta din värd för att be om en ytterligare återbetalning, och om hen samtycker kan hen använda vårt lösningscenter för att överföra pengar till dig på ett säkert sätt.

Om du redan har avbokat din bokning eller checkat in kan du kontakta vårt kundtjänstteam för att få hjälp.

*Inhemska bokningar i Sydkorea kommer fortsättningsvis att omfattas om du eller någon annan gäst i ditt resesällskap för närvarande är sjuk i COVID-19. Andra policyer gäller för inhemska bokningar på det kinesiska fastlandet och för Luxe-bokningar.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem