Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du
Värd

Så fungerar sökresultat

Airbnb använder en algoritm för att generera sökresultat som tilltalar gäster. Algoritmen sorterar igenom miljontals annonser på Airbnb för att hitta rätt annonser för varje sökning. Gäster anger sökkriterier och algoritmen visar annonser som återspeglar dessa kriterier.

Vi tillhandahåller en mängd olika filter för att hjälpa gäster att förfina sökresultat. Algoritmen tar hänsyn till många faktorer för att avgöra hur sökresultat ska rankas, men vissa faktorer har större inverkan än andra. I synnerhet påverkar kvaliteten, populariteten och priset på en annons i hög grad hur en annons visas i sökresultat.

  • Kvalitet. Algoritmen bedömer många egenskaper för att utvärdera kvaliteten, inklusive annonsfoton, omdömen av boendet och boendets funktioner. Annonser av högre kvalitet tenderar att rankas högre i sökningar.
  • Popularitet. Algoritmen utvärderar en annons popularitet med hjälp av ett brett urval av information, inklusive hur gäster interagerar med annonsen och hur ofta boendet bokas. Exempel på hur gäster interagerar med en annons inkluderar hur ofta gäster sparar en annons i sin önskelista, hur ofta gäster bokar boendet och hur ofta gäster skickar meddelanden till värden. Mer populära annonser tenderar att rankas högre i sökningar.
  • Pris. För att avgöra hur attraktivt priset för ett boende är överväger algoritmen en mängd olika prisdata, inklusive hur priset kan jämföras med liknande boenden i området för de givna datumen. Boenden som prissätts lägre än andra jämförbara boenden – andra boenden i området med liknande gästkapacitet och bekvämligheter – tenderar att rankas högre i sökningar.

Algoritmen uppmuntrar också variation inom sökresultat – så att gäster presenteras med boenden som har olika värdar, olika funktioner och en rad olika priser.

Påverkar platsen för en vistelse sökresultaten?

Ja, platsen för en vistelse har också stor inverkan på hur annonsen visas i sökresultat. Boenden som ligger på ställen som gäster gillar att bo på tenderar att rankas högre – till exempel boenden nära populära landmärken.

Påverkar karaktären hos en Airbnb-upplevelse sökresultaten?

Ja, karaktären hos en Airbnb-upplevelse har också stor inverkan på hur annonsen presterar i sökresultat. Annonser för unika aktiviteter som leds av någon med särskild expertis tenderar att vara mer populära bland gäster och rankas högre.

Hur påverkar värdar sökresultat?

Värdar påverkar hur deras annons visas i sökresultat på ett antal olika sätt.

Det är troligare att ett boende är förenligt med en gästs planer ju fler datum det är tillgängligt – så att lägga till tillgänglighet är ett bra sätt att göra en annons mer synlig. På samma sätt är det mer troligt att boendet kommer att fungera med gästens planer och visas i sökresultat ju mer flexibilitet en värd erbjuder gällande hur länge gäster kan bo.

Att ändra priset eller erbjuda rabatter är ett direkt sätt på vilka värdar kan påverka sin annons synlighet eftersom priset har stor inverkan på sökresultat. Till exempel erbjuder många värdar lägre priser eller rabatter för att locka gäster till nyare boenden eller under mindre hektiska resesäsonger.

Annonsfoton av hög kvalitet, och i synnerhet ett iögonfallande omslagsfoto, hjälper till att locka gästers uppmärksamhet och förbättra engagemanget. En omfattande annonsbeskrivning och en exakt lista över bekvämligheter hjälper gäster att utvärdera boendet och ger dem förtroende att boka. Vissa gäster letar efter specifika bekvämligheter eller funktioner, t.ex. en spjälsäng, bubbelpool, entré utan nivåskillnader eller ett boende som tillåter husdjur. Om du lägger till eftertraktade bekvämligheter eller funktioner i en annons kan boendet bli mer attraktivt för gäster och förbättra synligheten i sökningar efter boenden med dessa bekvämligheter eller funktioner.

Värdbeteende och de inställningar de använder påverkar också rankningen. Värdar som levererar enastående gästfrihet förbättrar i allmänhet sina annonsers resultat över tid. Algoritmen beaktar till exempel Superhost-kriterierna – antalet avbokningar av en värd, värdens svarsfrekvens, betyg och omdömen för ett boende – samt Superhost-statusen i sig när sökresultat rankas. För boenden som inte kan bokas direkt överväger algoritmen hur snabbt värdar svarar på gästförfrågningar och hur ofta värdar avvisar förfrågningar om att boka. Detta innebär att boenden som kan bokas utan dröjsmål kan rankas högre i sökresultat eftersom svaren är automatiska och bokningen bekräftas utan att värden behöver godkänna förfrågan.

Hur påverkar gäster sökresultat?

De sökresultat vi visar beror på gästens sökkriterier. Gäster formar sina sökresultat genom att ange information som plats, datum och antal gäster. Gäster kan också använda filter eller kartan för att förfina sina sökresultat. Gäster kan t.ex. filtrera boenden efter typ av boende, antalet sängar och specifika bekvämligheter. Om det inte finns tillräckligt med boenden tillgängliga som matchar en gästs sökkriterier, eller om en gäst använder flexibel sökning, kan vi visa andra boenden som vi tror kan tilltala gästen.

Vi använder också information vi har om en gäst för att bestämma och ranka deras sökresultat. Till exempel om en gästs tidigare bokningar delar vissa egenskaper kan algoritmen betygsätta boenden med dessa egenskaper högre för den gästen. På liknande sätt, om en gäst har en bokning för en vistelse, kan algoritmen prioritera Airbnb-upplevelser som är tillgängliga i närheten under datumen för den bokningen.

Hur fungerar sökningar för nyligen aktiverade annonser?

Annonser som aktiverats nyligen kanske inte dyker upp omedelbart i sökresultat – det kan ta 24 timmar för annonsen att bli synlig. För att hjälpa värdar att komma igång är algoritmen utformad för att se till att nya annonser dyker upp i sökresultat.

Kommer Airbnbs rankingalgoritm att förändras med tiden?

Ja. Våra rankingalgoritmer kommer att utvecklas över tid för att återspegla förändringar i vår verksamhet, vår community och över hela världen.

I resurscentret kan du få reda på vilka faktorer som påverkar sökresultat och hur du kan förbättra din ranking.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem