Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.

Locka dina första gäster

Använd din kalender och dina prissättningsverktyg för att utveckla din upplevelseverksamhet.
Av Airbnb den 4 dec. 2025

Nu när din Airbnb-upplevelse har publicerats kan du fokusera på att locka gäster. Att lägga till tillgänglighet, sätta ett konkurrenskraftigt pris och få dina första 5-stjärniga omdömen kan hjälpa till skapa drivkraft.

Uppdatera din kalender

Din annons visas inte på Airbnb förrän du lägger till tillgänglighet. Uppdatera din kalender direkt så att gäster kan boka. Bestäm hur ofta du ska erbjuda aktiviteten baserat på dess varaktighet, din tillgänglighet och dina affärsmål. Om du har en medvärd, bestäm när var och en av er kommer att vara värd för upplevelsen.

För att lägga till tillgänglighet väljer du en dag du vill vara värd och trycker på Schemalägg en upplevelse. Välj tid, typ av bokning, pris, gruppstorlek och andra detaljer. Du kan blockera tid före och efter en aktivitet för förberedelser eller städning.

Testa dessa tips för att hjälpa din annons att sticka ut.

  • Gör fler nätter tillgängliga: Ju fler datum och tider du gör tillgängliga, desto fler bokningar kommer du sannolikt att få. Framgångsrika värdar erbjuder ofta en upplevelse tio gånger eller mer per månad, inklusive minst en helgdag per vecka.
  • Planera i förväg: Många värdar lägger till upp till tre månaders tillgänglighet för att öka sina chanser att få bokningar. Du kan schemalägga en upplevelse du erbjuder dagligen upp till 60 dagar framåt och en upplevelse du erbjuder varje vecka upp till 52 veckor framåt.
  • Synkronisera dina kalendrar: Synkronisera dina Airbnb- och Google-företagskalendrar för att spåra allt på ett och samma ställe och förhindra oavsiktliga dubbelbokningar. Till exempel, när en natt bokas i en kalender blockeras den automatiskt i den andra.
  • Hitta möjligheter: När du väl börjat som värd kan du identifiera perioder med lägre eller högre efterfrågan och överväga att justera din tillgänglighet och ditt pris i enlighet med detta. Ju fler tillgängliga datum du erbjuder nu, desto mer sannolikt är det att du kommer att kunna möta stunder med hög efterfrågan.

Ange ett konkurrenskraftigt pris

Att finjustera ditt pris kan hjälpa dig att säkra dina första bokningar och bygga upp drivkraft. Det finns fyra huvudfaktorer att beakta.

  • Driftskostnader: Se till att ditt pris täcker dina utgifter.
  • Intäkter: Ibland kan ett lägre pris per person locka fler gäster och öka dina intäkter. Till exempel:
    • 4 gäster bokade för 75 USD vardera = 300 USD
    • 8 gäster bokade för 60 USD vardera = 480 USD
  • Liknande upplevelser: Sök efter aktiviteter som din på Airbnb och andra plattformar för att jämföra lokala priser och förstå vad som är konkurrenskraftigt. Det globala genomsnittliga prisintervallet för en Airbnb-upplevelse är 65 till 81 USD.*
  • Totalt pris: Ditt pris måste inkludera alla avgifter och dricks.

Att lägga till en rabatt är ett annat sätt att hjälpa din annons att sticka ut. Det finns tre rabatter tillgängliga i dina prisinställningar.

  • Tidsbegränsad: Locka dina första gäster och få tidiga omdömen genom att erbjuda 5 % till 50 % rabatt i 90 dagar.
  • Boka tidigt: Ge 20 % rabatt till gäster som bokar mer än två veckor i förväg. Detta tilltalar resenärer som planerar i förväg och hjälper dig att fylla din kalender.
  • Stor grupp: Du kan ange rabatterade priser per person för att locka stora grupper. Du kan till exempel erbjuda 10 % rabatt för 2 till 3 personer, 20 % rabatt för 4 till 5 personer och 30 % för fler än 6 personer. De flesta gäster bokar en upplevelse med minst en annan person.*

Om din rabatt är mer än 10 % av ditt totala pris ser gäster det rabatterade priset bredvid ditt överstrukna ursprungliga pris i sökresultat och i din annons.** Om du lägger till fler än en rabatt får gästen den som resulterar i de största besparingarna. Gästen kan inte få flera rabatter för samma bokning.

Erbjud privata bokningar

Du kanske vill erbjuda din upplevelse till en specifik gäst eller grupp till ett anpassat pris. Att dela din upplevelse med familj och vänner till ett lägre pris eller gratis är till exempel ett bra sätt att få dina första 5-stjärniga omdömen.

För att skapa ett privat tillfälle väljer du ett datum och en tid i din kalender, trycker på Redigera och ställer in synligheten till privat. Kopiera den anpassade länken och dela den med en specifik gäst eller grupp. Endast gäster som deltar i bokningen kan lämna ett omdöme.

*Baserat på bokningar av Airbnb-upplevelser från den 13 maj 2025 till den 20 juli 2025 i 30 städer över hela världen

**Måste vara minst 3 USD eller motsvarande i lokal valuta av totalpriset 

Du bestämmer alltid själv din prissättning och andra inställningar. Dina resultat kan variera.

Information i den här artikeln kan ha ändrats sedan den publicerades.

 

Airbnb
4 dec. 2025
Var detta till hjälp?