Hoppa till innehåll
    Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    250 miljoner USD för att stödja värdar som drabbats av avbokningar

    250 miljoner USD för att stödja värdar som drabbats av avbokningar

    Airbnb arbetar med att hjälpa våra värdar i dessa svåra tider.
    Av Airbnb den 30 mar 2020
    7 minuters läsning

    Huvudpunkter

    • För berättigade bokningar av boende kommer vi att betala ut 25 % av vad värdar skulle ha fått enligt sin avbokningspolicy

    • Bokningar som gjorts efter den 14 mars omfattas inte av förmildrande omständigheter relaterade till COVID-19 såvida inte gästen är sjuk

    • Gå till din kontrollpanel för bokningar för information om eventuella stödutbetalningar du får från vår fond på 250 miljoner USD till värdar

      Uppdaterad den 13 maj 2020

      Världens medvetenhet om COVID-19 förändrades dramatiskt när Världshälsoorganisationen deklarerade en global pandemi den 11 mars 2020.

      Vi har arbetat hårt för att hitta lösningar som kan minska påverkan på vår community. Den 30 mars tillkännagav vi flera viktiga initiativ och policyer, inklusive 250 miljoner USD för att hjälpa boendevärdar som påverkas av avbokningar relaterade till COVID-19. Så här fungerar det:

      Stödbetalningar kommer att göras för bokningar som bokats den 14 mars eller tidigare med incheckningsdatum mellan den 14 mars och 31 maj 2020, och som avbokades av gästen av skäl relaterade till COVID-19 enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter. För dessa bokningar:

        • Airbnb kommer att betala ut 25 % av vad du skulle ha fått för en gästavbokning enligt din avbokningspolicy. Om du t.ex. normalt sett hade fått 400 USD enligt din avbokningspolicy betalar vi dig 25 % av beloppet, alltså 100 USD.
        • Betalningar kommer att göras till värdar med kvalificerade avbokningar minst en gång i månaden för alla berättigade gästavbokningar till och med den 31 maj. Värdar får också ett e-postmeddelande med detaljerad information om berättigade bokningar och stödbelopp för varje betalning.
        • Gå till din kontrollpanel för bokningar för information om eventuella stödbetalningar du får från vår fond på 250 miljoner USD till värdar.

        Bokningar med incheckningsdatum den 1 juni eller senare kommer inte att vara berättigade till stödbetalningar från fonden på 250 miljoner USD. Vi vet att det kan vara en nedslående nyhet för vissa av er och vi önskar verkligen att vi kunde göra mer. Ni ska vara medvetna om att 250 miljoner USD är en stor investering för Airbnb, och vår verksamhet har drabbats hårt av COVID-19 – precis som många av er.

        Slutligen, för eventuella bokningar som gjorts efter den 14 mars gäller din avbokningspolicy som vanligt och gäster kommer inte att kunna avboka på grund av förmildrande omständigheter relaterade till COVID-19, förutsatt att de inte är sjuka.

        Du kanske undrar varför den 14 mars är ett viktigt datum. Som svar på att WHO kategoriserade sjukdomen som en global pandemi, tillkännagav vi detta datum att den globala täckningen enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter skulle gälla situationer relaterade till COVID-19.

        Vi vet att många står inför verkliga svårigheter just nu, och vi arbetar dygnet runt för att hjälpa er. Vår fond på 250 miljoner USD i stöd kommer helt och hållet från Airbnb, utan kostnad för gäster, och vi hoppas att ni ser den som ett tecken på vår förpliktelse gentemot våra värdar.

        Det råder fortfarande en hel del osäkerhet kring resande, så vi kommer att fortsätta att utvärdera och uppdatera vår policy gällande förmildrande omständigheter efter behov. Om du vill ha den senaste informationen om vilka bokningar policyn gäller hänvisar vi till vår artikel i hjälpcentret – vi rekommenderar att du kollar in den varannan vecka för uppdateringar. Titta även på värduppdateringar med vår VD Brian Chesky för att få veta det senaste om Airbnbs pågående svar på COVID-19.

        Under tiden har vi besvarat några av dina viktigaste frågor om åtagandet på 250 miljoner USD.

        När kan jag förvänta mig att få en stödbetalning?
        Från och med mitten av april kommer betalningar att skickas till den betalningsmetod du angivit som standard i ditt konto och pengarna bör anlända inom fem till sju arbetsdagar. Om du har en skuld på ditt konto kommer din stödbetalning i första hand att användas för att betala den. När betalningen väl har gjorts kan den inte återföras eller skickas till ett annat konto. Du ser varje betalning i din transaktionshistorik och du får ett e-postmeddelande från Airbnb med information om beloppet för varje berättigad bokning. Läs mer om betalningsinformation

        När anländer framtida betalningar?
        Vi förväntar oss att skicka betalningar till värdar med berättigade bokningar minst en gång i månaden tills programmet är slutfört.

        Vad gör jag om jag tror att jag är berättigad men inte har fått någon betalning?
        Vänligen kontrollera svaren ovan för att se till att din bokning är berättigad. Obs: Endast avbokningar som initierats av gäster och normalt skulle ha resulterat i värdintäkter är berättigade till betalningar från vår stödfond på 250 miljoner USD för att hjälpa värdar.

        Vi började betala berättigade värdar från denna fond i mitten av april. Om du är berättigad, men ännu inte har fått något meddelande från Airbnb, kan din betalning ha planerats för de kommande dagarna eller nästa omgång. Obs: Kundtjänst har ingen information om dina betalningar, så det är inte nödvändigt att kontakta Airbnb för att kontrollera status för behandlingstiden.

        Tar Airbnb ut avgifter vid avbokningar?
        Airbnb avstår från alla värd- och gästavgifter för avbokningar relaterade till COVID-19 enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter. Vi återbetalar antingen våra avgifter eller tillhandahåller en resekredit på ett belopp som inkluderar våra avgifter.

        Jag har hört att Airbnb erbjuder resekredit istället för återbetalningar till gäster. Stämmer det?
        När gäster avbokar på grund av omständigheter relaterade till COVID-19 ger vi många av dem möjlighet att få resekredit (istället för kontanter) som kan användas för en vistelse vid ett senare tillfälle. Detta är vårt sätt att uppmuntra gäster att boka med Airbnb-värdar i framtiden.

        Varför ger ni inte gäster kredit för en framtida bokning specifikt för ett av mina boenden?
        Vi har övervägt detta, men det finns flera scenarier där det kanske inte fungerar för dig eller dina gäster. Exempelvis så kan en gäst kanske inte boka in sig när du kan vara värd, eller så kommer gästen kanske inte att återvända till ditt område. Denna kredit ger er båda extra flexibilitet.

        Omfattar policyn gällande förmildrande omständigheter alla bokningar?
        Denna policy är inte tillämplig för Airbnb Luxe, Luxury Retreats eller inrikesbokningar på det kinesiska fastlandet, som alla har sina egna policyer.

        Vad händer med bokningar som avbokades före tillkännagivandet den 30 mars?
        Så länge kriterierna ovan uppfylls och gästen avbokar enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter kommer vi att betala 25 % av det belopp du skulle ha fått för en normal gästavbokning.

        Varför är värdar på det kinesiska fastlandet inte berättigade till stödbetalningar från de anslagna 250 miljonerna USD?
        På grund av hur vår verksamhet är strukturerad, som ett oberoende företag på kinesiska fastlandet, har vi en stödfond på 10 miljoner USD för att kunna hjälpa vår community på kinesiska fastlandet direkt.

        Om jag fick en avbokning gällande en bokning som gjorts den 14 mars eller tidigare och med incheckning efter den 31 maj, kommer den att vara berättigad till stödbetalningen på 25 %?
        Nej. Vi vet att inget är mer frustrerande än att få en avbokning i sista minuten. Vi anser att det är bättre att vara transparenta i ett tidigt skede så att du har möjlighet att försöka få en annan bokning eller göra upp andra planer för ditt boende.

        Varför kan jag inte få min stödbetalning på 25 % omedelbart efter en avbokning?
        Det är möjligt att du kan kvalificera dig för flera stödbetalningar. Vi kan hantera och redovisa de stödbetalningar vi skickar till våra värdar på ett bättre sätt genom att skicka dem på en och samma gång.

        Vad händer om en bokning avbokades enligt Airbnbs policy gällande förmildrande omständigheter innan den globala täckningen tillkännagavs den 14 mars?
        Du kan vara berättigad att få en stödbetalning för avbokningar enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter om du hade en bokning:

        • I Italien, eller med en gäst från Italien, bokad senast den 29 februari, med en incheckning mellan den 29 februari och den 31 maj och avbokad mellan den 29 februari och den 13 mars 2020
        • I Sydkorea, eller med en gäst från Sydkorea, bokad senast den 25 februari, med en incheckning mellan den 25 februari och den 23 mars och avbokad mellan den 28 februari och den 13 mars 2020
        • Utanför det kinesiska fastlandet med en gäst från det kinesiska fastlandet, bokad senast den 1 februari med incheckning mellan den 1 februari och den 14 april, och avbokad mellan den 28 januari och den 13 mars 2020
        • I USA, bokad senast den 13 mars med incheckning mellan den 13 mars och den 1 april, och avbokad mellan den 13 mars och den 14 mars 2020
        • Inom Schengenområdet med en amerikansk gäst, bokad senast den 13 mars med incheckning mellan den 13 mars och den 1 april, och avbokad mellan den 13 mars och den 14 mars 2020
        • I Indien med en gäst utifrån Indien, bokad senast den 10 mars med incheckning mellan den 12 mars och den 15 april, och avbokad mellan den 10 mars och den 14 mars 2020
        • I Israel med en gäst utifrån Israel, bokad senast den 10 mars med incheckning mellan den 12 mars och den 1 april, och avbokad mellan den 10 mars och den 14 mars 2020

        Jag har en flexibel avbokningspolicy. Täcks jag?
        Eftersom stödbetalningar baseras på det belopp som gäster är skyldiga vid avbokning kan det vara så att de av er som har flexibla och måttliga policyer inte får ta del av dem i lika stor utsträckning. Men vi arbetar med att ta fram andra sätt att hjälpa dig på, till att börja med genom att se till att du får fler bokningar så snart som möjligt. Vi har lanserat ett nytt sökfilter så att gäster lättare kan hitta era annonser och vi gör också era annonser mer synliga på andra sätt. Vi ser tecken på att detta är vad gäster vill ha – andelen bokningar med flexibel policy har ökat i jämförelse med tiden före COVID-19.

        Huvudpunkter

        • För berättigade bokningar av boende kommer vi att betala ut 25 % av vad värdar skulle ha fått enligt sin avbokningspolicy

        • Bokningar som gjorts efter den 14 mars omfattas inte av förmildrande omständigheter relaterade till COVID-19 såvida inte gästen är sjuk

        • Gå till din kontrollpanel för bokningar för information om eventuella stödutbetalningar du får från vår fond på 250 miljoner USD till värdar

          Airbnb
          30 mar 2020
          Var detta till hjälp?