Hoppa till innehåll
    Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    Svar på de viktigaste frågorna om den nya rengöringsrutinen
    Detta innehållet är inte tillgängligt på ditt valda språk, så vi har gjort det tillgängligt på närmaste tillgängliga språk för tillfället.

    Svar på de viktigaste frågorna om den nya rengöringsrutinen

    Här är vad du behöver veta om de expertstödda riktlinjerna för rengöring.
    Av Airbnb den 24 apr 2020
    7 minuters läsning
    Uppdaterad 11 jun 2020

    Huvudpunkter

    • En rengöringsrutin understödd av experter med riktlinjer steg för steg finns nu tillgänglig

    • Värdar som åtar sig att följa de nya riktlinjerna kommer att få ett särskilt omnämnande i sina annonser

    • För värdar som inte kan åta sig att följa protokollet erbjuder vi en frivillig tidsbuffert på 72 timmar mellan vistelser som inte kan bokas

    Nu mer än någonsin bryr sig gäster om renlighet. De vill veta vad du gör för att hjälpa till att hålla dem säkra, från den utrustning du använder till de extra åtgärder du vidtar. Och de är inte de enda. Myndighetsföreträdare och beslutsfattare fokuserar på rengöringspraxis som aldrig förr i ett försök att skydda sina samhällen när företag återupptar sin verksamhet och resandet börjar på nytt.

    Det är inte konstigt att så många av er har bett om mer vägledning om hur ni ska rengöra och sanera era boenden. Det var ett av de vanligaste ämnena under våra senaste frågestunder med värdar från hela världen, och rengöringstips fortsätter att vara ett populärt ämne i diskussioner i community-centret och här i vårt resurscenter.

    Vi är glada att kunna dela med oss av att vi håller på att lansera en ny utökad rengöringsrutin som kommer att hjälpa värdar att rengöra mer effektivt under COVID-19 och framåt. Vi utvecklade rengöringsrutinen med vägledning från Dr. Vivek Murthy, tidigare chef för hälsovården i USA, och från organisationer som hjälpte till att fastställa standarder för renlighet inom branscherna för gästfrihet och medicinsk hygien. Rutinen har också utformats efter rekommendationer från Centers for Disease Control and Prevention (CDC) i USA.

    Vi förstår att du kan ha frågor om det nya programmet och vi har gjort vårt bästa för att svara på dem här.

    Vad innebär rengöringsrutinen för värdar?
    Värdar kommer att ha tillgång till nya riktlinjer för varje steg av rengöringen, som kommer att omfatta rekommenderad utrustning, saneringsmetoder, instruktioner rum för rum, m.m. Värdar kan åta sig att följa rutinen och låta gäster veta att de kommer att följa de nya riktlinjerna. Vi hoppas att du ska slippa gissa när det gäller rengöring, så att du kan göra vad du kan för att skydda dig själv och dina gäster.

    När kommer rutinen att finnas tillgänglig i min region?
    Vi presenterade den utökade rengöringsrutinen för värdar i USA i början av juni och lanserade den i andra länder och regioner kort därefter. Vi vill att dessa resurser ska vara så användbara som möjligt för värdar runt om i världen, så vi kommer att arbeta för att anpassa några av riktlinjerna och rekommendationerna för att uppfylla de unika behoven i varje region. Det kommer att ta lite tid, men vi hoppas att rutinen ska finnas tillgänglig i de flesta av de regioner där ni är värdar inom kort.

    Var kan jag få tillgång till den nya informationen?
    När rutinen väl finns tillgänglig i din region kan du ladda ner Airbnbs rengöringshandbok. Information om rutinen – inklusive en översikt över rengöringsprocessen i fem steg, en lista med utrustning och artiklar att skaffa och en snabbstartsguide – kommer också att finnas tillgänglig för värdar i resurscentret via Airbnb.com/cleaningresources.

    Hur hjälper Airbnb mig att lära mig mer om dessa nya riktlinjer för rengöring?
    Vi vet att handboken innehåller mycket information, så som en del av introduktionen för värdar har vi sammanfattat varje steg i rutinen i en översikt. Vi ber alla värdar att läsa igenom denna översikt och göra ett kort test för att visa att de förstår riktlinjerna. Det är OK om du fortfarande håller på att lära dig processen – du kan kontrollera dina svar i rengöringshandboken efter hand.

    Jag gjorde testet. Vad händer nu?
    Värdar som har gjort testet och har berättigade boenden kan sedan välja att åta sig att följa rutinen. Detta kommer att ge dig ett särskilt omnämnande i din annons, så att gäster vet att du har gått med på att följa en högre standard för rengöring.

    Hur vet gäster att jag har åtagit mig att följa rengöringsrutinen?
    Värdar som åtar sig att följa rutinen kommer att få ett särskilt omnämnande på sin annonssida, så att gäster vet att de har gått med på att följa strängare rengörings- och saneringsrutiner. Det finns några saker du behöver veta om omnämnandet i annonser:

    • Värdar som vill få omnämnandet måste genomföra testet och rengöringsåtagandet
    • Boenden med eget eller delat rum är för närvarande inte berättigade till att få omnämnandet – vi arbetar med att hitta sätt att lyfta värdar för dessa boendetyper som är engagerade för utökade rengöringsstandarder, så håll utkik efter uppdateringar
    • Värdar med ett genomsnittligt betyg för renlighet som understiger 4 stjärnor kan åta sig att följa rutinen, men de kommer inte att få det särskilda omnämnandet på sin annonssida förrän de uppvisar en förbättring (vilket innebär att få minst tre nya omdömen med 5 stjärnor i betyg för renlighet)
    • När du väl har åtagit dig att följa rutinen kan det ta flera dagar innan omnämnandet visas på din annonssida

    Hur verifierar Airbnb att värdar följer rengöringsrutinen?
    Värdar som vill delta kommer att bli ombedda att intyga att de följer de specifika riktlinjer som anges i rengöringsrutinen. Vårt system för omdömen erbjuder ytterligare möjligheter till kontroll – om en värd inte följer riktlinjerna kan gäster ta upp det i sina omdömen om boendet.

    Vad händer om en gäst rapporterar en värd som har åtagit sig att följa rengöringsrutinen men inte upprätthåller standarderna?
    Vi tror att de flesta problem kan lösas med extra utbildning och stöd för värdar. Värdar som upprepade gånger eller allvarligt bryter mot rengöringsstandarder kan dock förlora omnämnandet i sin annons och även drabbas av ytterligare konsekvenser.

    Om jag åtar mig att följa rengöringsrutinen kommer det att kosta mer att rengöra. Hur betalar jag för detta?
    Som värd har du möjlighet att lägga till en städavgift för ditt boende, och vad du tar betalt är helt upp till dig själv. Att lägga till en städavgift – eller justera den du redan har – kan bidra till att kompensera för eventuella extra kostnader som rutinen medför.

    Jag har anlitat en professionell städare. Kan jag fortfarande delta?
    Ja, så länge som du har delat resurserna med din professionella städare och fått bekräftelse på att standarderna kommer att följas. Du måste godkänna varje steg för din städares räkning och ta ansvar för att rutinen följs.

    Jag är inte säker på att jag kan åta mig att följa rengöringsrutinen. Vad mer kan jag göra för att hjälpa gäster att känna sig mer bekväma i mitt boende?
    Även om vi uppmuntrar alla värdar att följa de nya standarderna förstår vi att vissa av er kanske inte kan slutföra alla steg som beskrivs i rutinen – om ni t.ex. inte kan få tillgång till nödvändiga rengöringsprodukter, vilket kan vara svårt på vissa platser.

    Därför erbjuder vi värdar ett annat alternativ för att hjälpa till att lugna gäster. Vi har skapat ett nytt verktyg som gör det enklare att lämna en obebodd tidsperiod mellan vistelser. Välj helt enkelt att tillämpa verktyget, så kommer vi automatiskt att skapa en tidsbuffert mellan bokningar på 72 timmar efter varje vistelse. Tidsbufferten mellan bokningar på 72 timmar har utvecklats med vägledning från experter och syftar till att minska risken för potentiell exponering för coronaviruset, som kan finnas kvar i luften eller på ytor. Liksom med rengöringsrutinen kommer gäster enkelt att kunna identifiera värdar som erbjuder en tidsbuffert mellan bokningar. Kom ihåg att även värdar som väljer att tillämpa tidsbufferten på 72 timmar mellan bokningar bör vara noga med att rengöra ordentligt mellan gäster.

    Jag vill välja att tillämpa tidsbufferten mellan bokningar på 72 timmar, men jag har redan bokningar med kortare förberedelsetid mellan gäster. Vad händer med dem?
    Vi vill inte att programmet ska påverka dina befintliga bokningar, så om du har kommande vistelser med mindre än 72 timmar mellan gäster måste du vänta tills de är slutförda innan du kan välja att delta. Under tiden kan du fortfarande följa de nya riktlinjerna för rengöring och låta gäster veta om de extra åtgärder du vidtar.

    Krävs några tidsbuffertar mellan bokningar om jag åtar mig att följa rutinen?
    Observera att du genom att åta dig att följa rutinen samtycker till att följa lokala lagar. Detta inkluderar att följa eventuella ytterligare riktlinjer för säkerhet eller rengöring från din relevanta lokala myndighet, t.ex. hur länge du bör vänta innan du går in i ett boende. Beroende på din plats kommer rengöringshandboken att innehålla vägledning om hur länge du bör vänta innan du går in i ett boende efter varje vistelse.

    Vad händer om en värd annonserar ut sitt boende på en annan plattform? Hur ser ni till att dessa bokningar efterlever tidsbufferten mellan bokningar?
    Airbnb bygger på förtroende och vi förväntar oss att värdar som väljer att delta i programmet lever upp till sitt intygande och åtagande. Vi arbetar med att uppdatera vår policy och våra tillsynsstandarder, och vi kan så småningom komma att införa ett system för att övervaka boenden inom programmet som utannonseras på flera ställen.

    Varför kan inte en värd för ett eget rum eller delat rum delta i programmet?
    Det nya rengöringsprogrammet uppmuntrar till viss fysisk distansering. Eftersom detta är svårt att åstadkomma i en delad miljö är boenden som utgör ett eget rum eller delat rum för närvarande inte berättigade att få ett omnämnande i annonsen, och de kan inte heller delta i programmet som skapar en tidsbuffert mellan bokningar. Värdar för boenden som utgör ett eget rum kommer fortfarande att ha tillgång till rengöringsrutinen och kan välja att införliva rekommendationerna i sin egen rengöringsrutin. Och vi arbetar på sätt att framhäva värdar för boenden med eget eller delat rum och som engagerar sig för utökade rengöringsstandarder.

    Hur kan jag hålla mig uppdaterad om lokala lagar och riktlinjer?
    Situationen fortsätter att utvecklas, och vissa rekommendationer (som hur länge du ska vänta innan du går in i ett boende) kan variera beroende på var du är värd. Vänligen bokmärk denna artikel i hjälpcentret för aktuell information om riktlinjer för rengöring i din region.

    Vi hoppas att du tycker att dessa resurser är användbara när du går igenom din rengöringsrutin. Som alltid, tack för att du är en del av Airbnbs community.

    Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

    Huvudpunkter

    • En rengöringsrutin understödd av experter med riktlinjer steg för steg finns nu tillgänglig

    • Värdar som åtar sig att följa de nya riktlinjerna kommer att få ett särskilt omnämnande i sina annonser

    • För värdar som inte kan åta sig att följa protokollet erbjuder vi en frivillig tidsbuffert på 72 timmar mellan vistelser som inte kan bokas

    Airbnb
    24 apr 2020
    Var detta till hjälp?