Hoppa till innehåll
    Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    Svar för resenärer om COVID-19

    Svar för resenärer om COVID-19

    Läs mer om hur vi stödjer dig genom avbokningsalternativ och nya program.
    Av Airbnb den 10 mars 2020
    6 minuters läsning
    Uppdaterad 12 aug. 2020

    Vi vet att det råder mycket osäkerhet kring COVID-19 och huruvida det kommer att påverka dina resplaner eller inte. För att hjälpa till att stödja resenärer håller vi koll på era frågor och svarar på några av dem här. Vi uppdaterar den här sidan allteftersom situationen utvecklas och fler svar blir tillgängliga.

    Jag behöver avboka min resa. Vad har jag för alternativ?
    Gäster som inte kan resa på grund av COVID-19 med bokningar gjorda senast den 14 mars 2020 kan vara berättigade till avbokningar utan kostnad. Läs mer om vår policy gällande förmildrande omständigheter

    Du kan också besöka sektionen Resor på Airbnbs webbplats eller i appen för mer information om dina aktuella avbokningsalternativ. Om det fortsätter att vara svårt att resa kan dessa alternativ komma att ändras under de kommande veckorna.

    Om du behöver ändra dina planer, avboka gärna så lång tid i förväg som möjligt för att ge din värd en chans att få en ny bokning.

    Observera dock att gäster som bokar efter den 14 mars inte kommer att få någon återbetalning enligt policyn gällande förmildrande omständigheter om de avbokar på grund av COVID-19, såvida de inte är sjuka.

      Jag bokade nyligen en resa på Airbnb och COVID-19 har påverkat mina planer. Kan jag avboka min bokning?
      Gäster som bokar efter den 14 mars kommer inte att få någon återbetalning enligt policyn gällande förmildrande omständigheter om de avbokar på grund av COVID-19, såvida de inte är sjuka. Så se till att värdens avbokningspolicy erbjuder tillräckligt mycket flexibilitet. Besök sektionen Resor på Airbnbs webbplats eller i appen för att utforska tillgängliga avbokningsalternativ för din bokning.

        Jag vill boka en resa, men jag är inte säker på hur situationen med COVID-19 kommer att fortsätta att utvecklas. Vad bör jag göra?
        Vi förstår att du kan känna dig osäker när det gäller att boka framtida resor just nu. Vi uppmanar alla gäster att noga överväga avbokningspolicyn för alla bokningar de gör. Gäster som bokar en ny bokning efter den 14 mars kommer inte att få någon återbetalning enligt policyn gällande förmildrande omständigheter om de avbokar på grund av COVID-19, såvida de inte är sjuka.

        För att få extra sinnesro rekommenderar vi att du hittar ett boende med en flexibel avbokningspolicy. För att göra det lättare att hitta och boka dessa typer av boenden har vi lagt till ett sökfilter.

        Hur hittar jag ställen att bo på med flexibla avbokningspolicyer?
        Avbokningspolicyer fastställs av värdar och kan variera (flexibel, måttlig eller strikt). Du kan hitta information om ett boendes avbokningspolicy på annonsens förstasida. Vi har lagt till ett nytt filter för att göra det enklare för dig att söka efter ställen med flexibla avbokningspolicyer. Läs mer om det nya filtret

        Vad är policyn gällande förmildrande omständigheter?
        Airbnbs policy gällande förmildrande omständigheter ger gäster och värdar möjlighet att avboka utan kostnad om de drabbas av allvarlig skada eller sjukdom, naturkatastrofer, reserestriktioner och andra oförutsedda händelser. Som svar på WHO:s deklaration om COVID-19 som en pandemi kan gäster med resor som påverkas av COVID-19 vara berättigade till fullständig återbetalning eller resekredit. Besök sektionen Resor på Airbnbs webbplats eller i appen för att utforska tillgängliga avbokningsalternativ för din bokning.

        Jag bokade nyligen en resa på Airbnb och kan inte bestämma mig för om jag fortfarande ska genomföra resan. Bör jag åka?
        Många samhällen har utfärdat lokal reserådgivning eller tillfälliga restriktioner gällande logi (inklusive korttidsuthyrning). Vi rekommenderar att du kollar sektionen om reserestriktioner och reserådgivning i hjälpcentret för att ta reda på om din vistelse kan komma att påverkas. Om du vill ha mer information om hur vi stöder vår community under denna tid hittar du uppdateringar om COVID-19 i resurscentret.

        Jag har bokat en fysisk Airbnb-upplevelse. Vad behöver jag veta?
        I de flesta länderna pausade vi upplevelser på plats från och med den 18 mars. Gäster med berättigade avbokningar fick en kupong på 25 USD, som vi hoppas uppmuntrar dem att boka upplevelser i framtiden. Sedan dess har vi på nytt öppnat upp upplevelser för vissa länder där det är säkert och tillåtet att göra det, i enlighet med vägledning från myndigheter och hälsoexperter. Vi kommer att fortsätta att utvärdera återöppnandet av de andra länderna varannan vecka. Få information om återöppnandet

        Under tiden är vi glada att kunna meddela lanseringen av upplevelser över webben. Oavsett om du vill lära dig en ny färdighet, få kontakt med vänner under en rolig aktivitet eller delta i en teambuilding-övning med dina medarbetare kan du nu göra det från ditt eget trygga hem. Det finns redan många upplevelser över webben att utforska, t.ex. att lära sig magins hemligheter, matlagning med en marockansk familj eller meditation med en buddhistisk munk. Läs mer på Airbnb.com/online-experiences

        Det kommer fler nyheter om COVID-19 varje dag. Vilket är det bästa sättet för mig att hålla mig informerad?
        Vi uppdaterar Airbnb.com/COVID dagligen och det är en bra utgångspunkt för uppdateringar och vägledning. För allt som rör din region eller din resa rekommenderar vi att du följer vägledning från statliga myndigheter och hälsomyndigheter.

        En värd avbokade precis min bokning. Vad händer nu?
        Vi vet att avbokningar kan vara frustrerande, även när de sker av en förståelig anledning. Tänk på att många värdar som avbokar kan vara drabbade av COVID-19 eller agerar på ett sätt som bidrar till att skydda hela vår community. Läs denna artikel i hjälpcentret om ansvarsfullt resande för mer information.

        Om din värd avbokar kan du vara berättigad till en fullständig återbetalning. Kontrollera sektionen Resor på Airbnbs webbplats eller i appen för mer information om din återbetalning.

        Om du fortfarande behöver resa hoppas vi att du väljer att boka om med Airbnb och vi önskar dig en trygg resa.

        Vad gör jag om jag inte känner mig bekväm med att bo hos en värd?
        Airbnb verkar för välbefinnande och inkludering inom vår community, vilket är viktigare än någonsin i dessa svåra tider. Innan du avbokar en bokning bör du komma ihåg att Airbnb har en antidiskrimineringspolicy. Kom ihåg att behandla varje värd med inkludering och respekt, vilket innebär att se till att du behandlar varje bokning – och beslut om avbokning – enligt samma standarder. Vi har tagit fram riktlinjer och frågor som du kan överväga att ställa för att hjälpa dig att få den information du behöver.

        Jag kan inte få någon återbetalning enligt min värds avbokningspolicy. Varför?
        Airbnb är en community som består av gäster och värdar som möts via plattformen. Värdar avgör hur mycket de tar betalt, specifika regler om boendet och bestämmer avbokningspolicy. I många fall förlitar sig värdar på sina intäkter från Airbnb för att få det att gå ihop, vilket kan göra det svårt för dem att göra undantag från sin policy.

        Jag bokade ett boende på Airbnb för ett evenemang som har ställts in. Kan jag avboka min bokning?
        Vi är medvetna om att många av våra resenärer bokar boenden på Airbnb för evenemang som Coachella, SXSW, Mobile World Congress och annat. Om ett evenemang du planerade att delta i har ställts in och din bokning inte omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter, vänligen se avbokningspolicyn för din bokning. Du är också välkommen att kontakta din värd direkt. Vi har lanserat ett verktyg så att värdar kan återbetala bokningar som dessa, som inte omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter.

        Jag har bokat ett Airbnb Luxe-boende i ett drabbat område. Omfattas jag av policyn gällande förmildrande omständigheter?
        Vår policy gällande förmildrande omständigheter är inte tillämplig för Airbnb Luxe- eller Luxury Retreats-bokningar, eftersom de är föremål för en separat gästkompensationspolicy för Luxe-gäster.

        Jag behöver hjälp. Var hittar jag resurser på webben?
        Vi vet att det kan vara frustrerande när du inte kan få ett svar direkt. Vi är fast beslutna om att hjälpa dig att få den hjälp och information du behöver och därför har vi lanserat Airbnb.com/COVID, utöver att vi fortsätter att svara på dina samtal, chattar och e-postmeddelanden så snabbt som möjligt.

        Många vanliga problem kan lösas på webben. Du kan också gå till vårt hjälpcenter för att hitta fler svar.

        Jag har fortfarande frågor. Vem ska jag kontakta?
        På grund av den utbredda påverkan COVID-19 har haft på globalt resande får vårt kundtjänstteam ett ovanligt stort antal samtal och meddelanden. Om din situation kräver hjälp från en medlem av vårt kundtjänstteam uppskattar vi din hjälp med att prioritera de mest tidskänsliga förfrågningarna. Om din bokning är mer än 72 timmar fram i tiden, kontakta oss hellre närmare din incheckningstid.

        Under tiden har vi utvecklat självbetjäningsverktyg för att göra det lättare för dig att lösa problem på egen hand. Besök Airbnb.com/COVID eller hjälpcentret för mer resurser och information.

        Vi vet hur mycket COVID-19 har påverkat resenärer och vi finns här för att hjälpa till. Tack för att du samarbetar med oss för att skydda tryggheten och välbefinnandet i vår community.

        Informationen i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

        Airbnb
        10 mars 2020
        Var detta till hjälp?