Hoppa till innehåll
    Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    Svar för resenärer om coronaviruset

    Svar för resenärer om coronaviruset

    Läs mer om hur vi stödjer dig genom avbokningspolicyer och nya program.
    Av Airbnb den 10 mar 2020
    7 minuters läsning

    Uppdaterad 17 mars 2020

    Vi vet att det finns mycket osäkerhet kring coronaviruset (COVID-19) och huruvida det kommer att påverka dina reseplaner eller inte. För att hjälpa till att stödja resenärer håller vi koll på era frågor och svarar på några av dem här. Vi uppdaterar den här sidan allteftersom situationen utvecklas och fler svar blir tillgängliga.

    Jag vill boka en resa, men jag är inte säker på om situationen med coronaviruset kommer att fortsätta och spridas ytterligare. Vad bör jag göra?
    Vi förstår att du kan känna dig osäker när det kommer till att boka framtida resor just nu. Vi uppmanar alla gäster att noga överväga avbokningspolicyn för alla bokningar de gör och att välja boenden som ger flexibilitet. Vår policy gällande förmildrande omständigheter kommer inte att täcka bokningar gjorda efter den 14 mars för omständigheter relaterade till COVID-19, och inte heller bokningar som redan börjat.

    För att få extra sinnesro rekommenderar vi att du hittar ett boende med en flexibel avbokningspolicy – så vi har lagt till ett sökfilter för att göra det lättare att hitta och boka denna typ av boenden.

    Hur hittar jag ställen att bo på med flexibla avbokningspolicyer?
    Avbokningspolicyer fastställs av värdar och kan variera (flexibel, måttlig eller strikt). Du kan hitta information om ett boendes avbokningspolicy på annonsens förstasida. Vi har lagt till ett nytt filter för att göra det enklare för dig att söka efter ställen med flexibla avbokningspolicyer – återkom hit senare för mer information.

    Jag bokade nyligen en resa på Airbnb och coronaviruset har påverkat mina planer. Kan jag avboka min bokning?
    Detta är en förvirrande tid att resa och situationen har utvecklats snabbt under de senaste månaderna. Som svar på Världshälsoorganisationens (WHO) deklaration om att COVID-19 är en pandemi har vi nu utökat vår policy gällande förmildrande omständigheter till att gälla globalt* för alla berättigade bokningar som gjorts den 14 mars eller tidigare och med incheckning mellan den 14 mars och 14 april.

      Enkelt uttryckt innebär detta för berättigade bokningar att:

      • Gäster kan välja att avboka bokningar fram till incheckningstiden och få en fullständig återbetalning
      • Värdar kan avboka bokningar fram till incheckningstiden utan att behöva oroa sig över avbokningsavgifter eller att det skulle påverka deras Superhost-status
      • Våra serviceavgifter återbetalas i sin helhet för varje avbokning

        *Detta gäller inte inrikesresor på det kinesiska fastlandet. Vänligen läs vidare här för mer information. Luxe- eller Luxury Retreats-bokningar täcks av gästkompensationspolicyn för Luxe-gäster.

        Vad är policyn gällande förmildrande omständigheter?
        Airbnbs policy gällande förmildrande omständigheter ger gäster och värdar möjlighet att avboka utan kostnad om de drabbas av allvarlig skada eller sjukdom, naturkatastrofer, reserestriktioner och andra oförutsedda händelser. Som svar på WHO:s deklaration av COVID-19 som en pandemi har vi utökat denna policy globalt till alla berättigade bokningar som gjorts den 14 mars eller tidigare och som har ett incheckningsdatum mellan den 14 mars och 14 april. Om din bokning redan har påbörjats (incheckningen har passerat) gäller inte policyn.

        Jag är inte i ett drabbat område, men på grund av coronaviruset kan jag inte genomföra resan. Kan jag avboka?
        Om din bokning gjordes den 14 mars eller tidigare och har ett incheckningsdatum mellan den 14 mars och 14 april kan du avboka din bokning och få en fullständig återbetalning enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter. Observera dock att denna policy inte kommer att omfatta några bokningar som gjorts efter den 14 mars för omständigheter relaterade till COVID-19, eller för någon bokning som redan har börjat. Du kan läsa mer i denna artikel i hjälpcentret.

        Jag bokade nyligen en resa på Airbnb och kan inte bestämma mig för om jag fortfarande ska genomföra resan. Bör jag åka?
        Vi rekommenderar att du följer riktlinjer från statliga myndigheter och hälsomyndigheter. Vi har sammanställt några särskilda råd för resor och användbara resurser för att göra det enklare för dig att fatta detta viktiga beslut.

        Jag bokade en Airbnb-upplevelse. Vad behöver jag veta?
        Vi pausar alla upplevelser från och med den 18 mars till och med åtminstone den 3 april 2020. Vi fattade detta svåra beslut eftersom upplevelser är utformade för att föra samman människor, och hälsoorganisationer runt om i världen har avrått från denna typ av interaktion som en av de bästa åtgärderna för att skydda samhällen. Läs denna artikel i hjälpcentret för de senaste uppdateringarna.

        Det kommer fler nyheter om coronaviruset varje dag. Vilket är det bästa sättet för mig att hålla mig informerad?
        Vi uppdaterar Airbnb.com/COVID19 varje dag och det är en bra utgångspunkt för uppdateringar och vägledning. För allt som rör din region eller din resa rekommenderar vi att du följer riktlinjer från statliga myndigheter och hälsomyndigheter.

        Jag blev precis avbokad av en värd. Vad händer nu?
        Vi vet att avbokningar kan vara upprörande, även när de sker av en förståelig anledning. Tänk på att värdar som avbokar enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter själva har påverkats och genom att avboka bidrar de till att skydda hela vår community. Självklart får du en fullständig återbetalning för din bokning.

        Om en värd avbokar för dig och din bokning inte är täckt av vår policy gällande förmildrande omständigheter för coronaviruset får du ändå en fullständig återbetalning som du kan använda för att göra en ny bokning.

        Vad bör jag göra om jag är obekväm med att bo hos en värd?
        Om du är orolig för att bo hos värdar i vissa områden förstår vi dig. Innan du avbokar en bokning bör du komma ihåg att Airbnb har en antidiskrimineringspolicy. Kom ihåg att behandla varje värd med inkludering och respekt, vilket innebär att se till att du behandlar varje bokning – och beslut om avbokning – enligt samma standarder. Vi har tagit fram några riktlinjer och frågor som du kan överväga att ställa för att hjälpa dig att få den information du behöver.

        Jag kan inte få en återbetalning enligt min värds avbokningspolicy. Varför?
        Airbnb är en community som består av gäster och värdar som möts via plattformen. Värdar avgör när de gör sina boenden tillgängliga, hur mycket de tar betalt, specifika regler om hur utrymmet kan användas – till exempel hur många gäster som boendet har plats för på en och samma gång – samt fastställer en avbokningspolicy. I många fall förlitar sig värdar på sina intäkter från Airbnb för att klara sin ekonomi, vilket kan göra det svårt för dem att göra undantag från sin policy.

        Om din bokning gjordes den 14 mars eller tidigare och har ett incheckningsdatum som infaller mellan den 14 mars och 14 april kan du avboka din bokning och få en fullständig återbetalning enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter. Vi vill också klargöra att Airbnb inte kommer att gynnas av bokningar som avbokas enligt denna policy – våra serviceavgifter återbetalas i sin helhet för varje avbokning. Vi sitter i samma båt.

        Observera dock att denna policy inte omfattar några bokningar som gjorts efter den 14 mars, bokningar med ett incheckningsdatum efter den 14 april eller bokningar som redan har börjat (incheckningen har passerat) – dessa kommer alla att hanteras som vanligt enligt boendets avbokningspolicy.

        Jag har bokat en resa i ett drabbat område. Vad bör jag göra?
        Om din bokning gjordes den 14 mars eller tidigare och har ett incheckningsdatum som infaller mellan den 14 mars och 14 april kan din resa omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter, som gör det möjligt för dig att avboka utan kostnad. Bokmärk den här sidan i hjälpcentret för uppdaterad information.

        Om du behöver avboka din resa, följ dessa instruktioner om hur man avbokar en bokning som är berättigad i enlighet med vår policy för förmildrande omständigheter.

        Jag bokade ett boende på Airbnb för ett evenemang som har ställts in. Kan jag avboka min bokning?
        Vi vet att många av våra resenärer bokar boenden på Airbnb för evenemang som Coachella, SXSW, Mobile World Congress och annat. Om ett evenemang du planerade att delta i har ställts in och din bokning inte omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter, vänligen se avbokningspolicyn för din bokning. Vi har implementerat ett verktyg så att värdar kan återbetala bokningar som dessa som inte omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter.

        Jag har bokat ett Airbnb Luxe-boende i ett drabbat område. Täcks jag av policyn gällande förmildrande omständigheter?
        Vår policy gällande förmildrande omständigheter är inte tillämplig för Airbnb Luxe-bokningar eftersom de är föremål för en separat gästkompensationspolicy för Luxe-gäster.

        Jag behöver hjälp. Var hittar jag resurser på webben?
        Vi vet att det kan vara frustrerande när du inte kan få ett svar direkt. Vi är fast beslutna om att hjälpa dig att få den hjälp och information du behöver och därför har vi lanserat Airbnb.com/COVID19, utöver att vi fortsätter att svara på dina samtal, chattar och e-postmeddelanden så snabbt som möjligt.

        Många vanliga problem kan lösas på webben, särskilt om du har en bokning som omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter. Du kan också gå till vårt hjälpcenter för att hitta fler svar.

        Jag har fortfarande frågor. Vem ska jag kontakta?
        Vi vill uppmuntra drabbade resenärer att ta kontakt med vårt kundtjänstteam om de har frågor eller för att få hjälp med att avboka bokningar. Vi prioriterar dem som behöver omedelbar hjälp och ber dig att endast kontakta oss om din resa kommer att ske inom de närmaste 72 timmarna. Vi uppskattar ditt tålamod. Om du har en brådskande fråga kan du också gå till Airbnb.com/COVID19 eller hjälpcentret.

        Vi vet hur mycket coronaviruset har påverkat resenärer och vi finns här för att hjälpa till. Tack för att du samarbetar med oss för att skydda tryggheten och välbefinnandet i vår community.

        Informationen i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

        Airbnb
        10 mar 2020
        Var detta till hjälp?