Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Svar för resenärer om COVID-19

    Läs mer om hur vi stödjer dig genom flexibla resealternativ, renare boenden, m.m.
    Av Airbnb den 10 mars 2020
    6 minuters läsning
    Uppdaterad 25 juni 2021

    Vi vet att det fortfarande finns mycket osäkerhet kring COVID-19 och huruvida det kommer att påverka dina semesterplaner när resandet återhämtar sig under de kommande månaderna. För att hjälpa till att stödja resenärer håller vi koll på era frågor och svarar på några av dem här. Vi uppdaterar den här sidan allteftersom situationen utvecklas och fler svar blir tillgängliga.

    Jag behöver avboka min resa. Vad har jag för alternativ?
    Avbokningspolicyn fastställs av värden och kan variera. Du kan hitta information om ett boendes avbokningspolicy på annonsens förstasida eller i sektionen Resor på Airbnbs webbplats eller i appen för dina befintliga bokningar.

    Gäster som bokade en bokning efter den 14 mars 2020 kommer inte att få någon återbetalning enligt policyn gällande förmildrande omständigheter om de avbokar på grund av COVID-19, såvida de inte är sjuka i COVID-19. Läs mer om vår policy gällande förmildrande omständigheter.

      Jag vill boka en resa, men jag är osäker på hur situationen med COVID-19 eller internationella reserestriktioner kommer att fortsätta att utvecklas. Vad bör jag göra?
      Förståeligt nog kan du känna dig osäker på att boka framtida resor just nu. Vi uppmanar alla gäster att noga överväga avbokningspolicyn för alla bokningar de gör och att välja boenden som ger flexibilitet. Vi har lagt till ett filter för att göra det enklare för dig att söka efter boenden med flexibla avbokningspolicyer. Vi har också skapat denna resurs för att hjälpa resenärer att lära sig mer om reseförsäkringsalternativ från tredje part. Gäster som bokar efter den 14 mars 2020 kommer inte att få någon återbetalning enligt policyn gällande förmildrande omständigheter om de avbokar på grund av COVID-19, såvida de inte är sjuka i COVID-19.

      Hur hittar jag ställen att bo på med flexibla avbokningspolicyer?
      Vi har lagt till ett filter för att göra det enklare för dig att söka efter boenden med flexibla avbokningspolicyer. Läs mer om filtret. Kom ihåg att avbokningspolicyer fastställs av värdar och kan variera. Du kan hitta information om varje boendes avbokningspolicy på annonsens förstasida.

      Var hittar jag mer information om lokala reserestriktioner och särskilda råd för resor?
      Många samhällen har utfärdat lokal reserådgivning eller tillfälliga restriktioner gällande logi (inklusive korttidsuthyrning). Vi rekommenderar att du kollar lokala reserestriktioner och särskilda råd för resor för att ta reda på om din vistelse kan komma att påverkas.

      Jag kan inte få en återbetalning enligt min värds avbokningspolicy. Varför?
      Airbnb är en community som består av gäster och värdar som möts via plattformen. Värdar avgör hur mycket de tar betalt, specifika regler om boendet och bestämmer avbokningspolicy. Du kan hitta information om ett boendes avbokningspolicy på annonsens förstasida eller i sektionen Resor på Airbnbs webbplats eller i appen för dina befintliga bokningar. I många fall förlitar sig värdar på sina intäkter från Airbnb för att få det att gå ihop, vilket kan göra det svårt för dem att göra undantag från sin policy.

      En värd har precis avbokat min bokning. Vad händer nu?
      Vi vet att avbokningar kan vara frustrerande, även när de sker av en förståelig anledning. Tänk på att många värdar som avbokar kan vara påverkade av COVID-19 eller agerar på ett sätt som bidrar till att skydda hela vår community.

      Om din värd avbokar kan du vara berättigad till en fullständig återbetalning. Kolla sektionen Resor på Airbnbs webbplats eller i appen för information om din återbetalning.

      Om du fortfarande behöver resa hoppas vi att du väljer att boka om med Airbnb.

      Vilka typer av hälso-, trygghets- och rengöringsrutiner är implementerade för gäster och värdar under en vistelse?
      Säkerheten för vår community är en topprioritet, så vi har skapat en uppsättning obligatoriska riktlinjer relaterade till COVID-19, som gäller för både värdar och gäster i Airbnb-boenden, baserat på vägledning från experter som Världshälsoorganisationen (WHO) och Centers for Disease Control and Prevention i USA. Värdar över hela världen åtar sig att följa våra uppdaterade säkerhets- och rengöringsrutiner gällande COVID-19 för att du ska kunna känna sinnesro. Få reda på mer här.

      På senare tid har vi rört oss bort från globala krav på användning av munskydd och social distansering. Istället börjar vi be värdar och gäster att följa lokala lagar och riktlinjer eftersom Airbnb har boenden runt om i världen och olika samhällen befinner sig i olika stadier av sina ansträngningar för att begränsa spridningen av COVID-19. Vi rekommenderar att du kollar in allmänna hälso- och säkerhetsriktlinjer för COVID-19-säkerhet, håller koll på relevanta myndigheters reserestriktioner och särskilda råd för resor och följer alla nationella och lokala riktlinjer när du reser.

      Jag vill boka en Airbnb-upplevelse på plats. Vad behöver jag veta?
      Vi har återöppnat upplevelser på plats där det är tillåtet att göra det och infört riktlinjer för hälsa och säkerhet som kräver att värdar och gäster använder skyddande ansiktstäckning och utövar social distansering när så krävs enligt lokala lagar eller riktlinjer. När myndigheters restriktioner ändras kan vi behöva pausa upplevelser i ett område efter det att de har återupptagits och kommer att meddela dig om detta inträffar. Om du har bokat en upplevelse på plats där verksamheten har pausats får du en kupong på 25 USD för att använda till en framtida upplevelse. Få information om återöppnande

      Om du hellre vill delta i en upplevelse på plats med endast din egen grupp kan du överväga att göra en privat bokning. Om upplevelser på plats ännu inte har återupptagits i ditt samhälle kan du kolla in våra upplevelser över webben. Oavsett om du vill lära dig en ny färdighet, få kontakt med vänner under en rolig aktivitet eller prova på en teambuilding-övning med dina medarbetare kan du nu göra det från ditt eget trygga hem. Det finns redan många upplevelser över webben att utforska, t.ex. att lära sig magins hemligheter, matlagning med en marockansk familj eller meditation med en buddhistisk munk.

      Måste gäster följa Airbnbs säkerhetsrutiner för COVID-19?
      Medan pandemin fortsätter är det viktigt att vi alla gör vår del för att hjälpa till att begränsa spridningen av COVID-19. Med detta i åtanke lanserade vi obligatoriska säkerhetsrutiner som alla inom Airbnbs community måste följa, baserat på vägledning från hälsoexperter som Centers for Disease Control and Prevention i USA. Som en del av säkerhetsrutinerna måste både gäster och värdar godkänna – när lokala lagar eller riktlinjer kräver det – att använda munskydd eller ansiktsskydd vid interaktion med andra och att utöva social distansering.

      Jag bokade ett boende på Airbnb för ett evenemang som har ställts in. Kan jag avboka min bokning?
      Vi är medvetna om att många av våra resenärer bokar boenden på Airbnb för evenemang. Om ett evenemang du planerade att delta i har ställts in och din bokning inte omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter, vänligen se avbokningspolicyn för din bokning. Du är också välkommen att kontakta din värd direkt.

      Vad är policyn gällande förmildrande omständigheter?
      Airbnbs policy gällande förmildrande omständigheter ger gäster och värdar möjlighet att avboka utan kostnad om de drabbas av allvarlig skada eller sjukdom, naturkatastrofer, reserestriktioner och andra oförutsedda händelser. Gäster som bokar efter den 14 mars 2020 kommer inte att få någon återbetalning enligt policyn gällande förmildrande omständigheter om de avbokar på grund av COVID-19, såvida de inte är sjuka i COVID-19. Besök sektionen Resor på Airbnbs webbplats eller i appen för att utforska tillgängliga avbokningsalternativ för din bokning.

      Jag har bokat ett Airbnb Luxe-boende. Omfattas jag av policyn gällande förmildrande omständigheter?
      Vår policy gällande förmildrande omständigheter är inte tillämplig för Airbnb Luxe-bokningar eftersom de är föremål för en separat gästkompensationspolicy för Luxe-gäster.

      Finns det ytterligare resurser som kan hjälpa till att hålla mig informerad när jag reser?
      Om du vill ha uppdaterad information om reserestriktioner och riktlinjer, kolla in denna resurs.

      För att hjälpa till att minska smittspridningen av COVID-19 kan du ladda ner appar för exponeringsmeddelanden till din telefon. Dessa appar från tredje part, som utvecklats av folkhälsomyndigheter runt om i världen baserat på teknologi från Google och Apple, meddelar dig om du har kommit i nära kontakt med någon som har testats positivt för COVID-19. Läs mer om exponeringsmeddelanden, deras sekretesspraxis och hur du får varningar.

      Jag har fortfarande frågor. Vem ska jag kontakta?
      På grund av den utbredda inverkan COVID-19 har haft på globalt resande får vårt kundtjänstteam fortfarande ett ovanligt stort antal samtal och meddelanden. Om din situation kräver omedelbar hjälp från en medlem av vårt kundtjänstteam kan du alltid kontakta oss direkt via appen.

      Du kan också hitta svar på många av dina frågor i några självbetjäningsverktyg som vi har utvecklat för att göra det lättare för dig att lösa problem på egen hand. Besök denna resurs om du vill ha aktuella reserestriktioner eller hjälpcentret om du vill ha mer resurser och information.

      Vi vet hur mycket COVID-19 har påverkat resenärer och vi finns här för att hjälpa till. Tack för att du samarbetar med oss för att hjälpa till att skydda tryggheten och välbefinnandet i vår community.

      Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

      Airbnb
      10 mars 2020
      Var detta till hjälp?