Riktlinjer för att skriva en annonstitel

Uppdatera din titel för att lyfta fram ditt boende i sökresultat.
Av Airbnb den 17 juni 2022
3 minuters läsning
Uppdaterad 23 okt. 2023

Annonstiteln är en av de första sakerna gäster läser i sökresultaten. Den ger dig en möjlighet att berätta vad som gör ditt boende unikt. Följ dessa riktlinjer för att skriva en effektiv titel. Det hjälper ditt boende att sticka ut i sökresultat, väcka intresse för att boka det och skapa förväntningar hos gäster.

Korta titlar fungerar bäst

Gäster söker på Airbnb med hjälp av alla typer av enheter med skärmar av olika storlekar. En titel som fungerar bra i webbläsaren kan vara för lång för gäster som bläddrar bland annonser i mobilappen.

Genom att hålla sig till högst 32 tecken visas hela titeln på både datorer och mobila enheter.

Här är tre bra exempel på korta annonstitlar:

  • Modern vindsvåning med utsikt

  • Mysigt bergskrypin för kockar

  • Villa vid stranden nära Año Nuevo

Om din titel är längre än 32 tecken bör du ange den viktigaste informationen först. Längre titlar förkortas automatiskt i sökresultat och den resterande delen av titeln ersätts med en ellips. Till exempel, en rubrik som "Lantlig stuga med sjöutsikt, eldstad, båtramp" visas som "Lantlig stuga med sjöutsikt…" i sökresultat.

Skriv med stor bokstav i början

Att skriva titeln som en mening innebär att endast den första bokstaven i det första ordet i titeln skrivs med stor bokstav. Det kan vara lättare att läsa än om du använder stora bokstäver på de flesta ord eller enbart använder STORA BOKSTÄVER.

För att ge gäster en bättre sökupplevelse bör du undvika att använda stora bokstäver i andra ord i titeln, såvida det inte är ett faktiskt namn på till exempel en stad. Du kan också göra undantag för förkortningar, till exempel UK eller en flygplatskod som LHR.

Här är tre bra exempel där titlar skrivs som meningar:

  • Badhytt vid Bondi Beach

  • Romantiskt gästrum i viktoriansk stil

  • Miljövänlig studiolägenhet nära LAX

Ord är tydligare än emojier

Emojier och symboler kan vara förvirrande eller vilseledande eftersom de betyder olika saker för olika människor runt om i världen. En tumme upp kan till exempel tolkas som ett tecken på godkännande, siffran ett eller en stötande gest.

För att göra din annonstitel mer inbjudande och lättläst bör du hålla dig till enkla och beskrivande ord om ditt boende. Att använda specialtecken (som !, # eller *) är okej, men att upprepa dem för betoning (som !!! eller ***) är inte bra. För att särskilja ord eller begrepp kan du använda kommatecken med mellanslag eller ett enda snedstreck utan mellanslag.

Här är ett exempel på hur du inte ska göra:

  • ****Skid- och golfstuga ****!!!

Här är ett bättre sätt att skriva det på:

  • Skid-/golfstuga med privat trädgård

Fler detaljer överträffar upprepning

I de flesta fall är det inte nödvändigt att upprepa information som gäster redan ser i sökresultaten, t.ex. din stad eller ort, eller det totala antalet sovplatser. Använd istället annonstiteln för att lägga till unika detaljer som kan väcka intresse.

Om ditt boende till exempel ligger i Buenos Aires kan du inkludera namnet på ditt grannskap, som "Recoleta", i din annonstitel. Om det ligger i Florens i Italien kan du till exempel skriva "nära Uffizierna" eller något annat landmärke som ligger nära ditt boende. Om du har en dedikerad kontorsyta kanske du vill lyfta fram att boendet passar för arbete i titeln. Detta tydliggör viktiga detaljer för gästerna.

Du kan också utelämna ordet "ny" från en ny annonstitel, eftersom denna information redan visas för gäster via en medalj i sökresultaten.

Läs Airbnbs innehållspolicy

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
17 juni 2022
Var detta till hjälp?