Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Hur boenden vid frontlinjen hjälpte tre vårdarbetare som bekämpar COVID-19

    Inspireras av dessa sjuksköterskor som vände sig till Airbnb-värdar för att hitta boende.
    Av Airbnb den 7 juli 2020
    5 minuters video
    Uppdaterad 27 apr. 2021

    Huvudpunkter

    • Programmet för boenden vid frontlinjen erbjuder boende för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19, och som annars kan ha svårt att hitta ett ställe att bo på

    • En sjuksköterska i Italien säger att boendet hon hittade var "en trygg hamn" för henne att ta igen sig

    • En resande sjuksköterska från Mississippi var tacksam över att få kontakt med sin värd medan hon arbetade i Michigan

    Open Homes är nu Airbnb.org

    Airbnbs Open Homes-program har utvecklats och blivit Airbnb.org, en helt ny ideell organisation i enlighet med 501(c)(3). Tack för att du har varit med och skapat Open Homes-communityn med oss. Vi är glada över att ha med dig som en del av detta nya kapitel.

    Många värdar erbjuder boende till sjukvårdspersonal och räddningsarbetare som hjälper till att bekämpa smittspridningen av COVID-19 genom vårt program för boenden vid frontlinjen. Här är tre inspirerande berättelser om vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 och som hittade ställen att bo på medan de utförde sitt viktiga arbete.

    Ett avkopplande ställe att bo på under arbete i Rom

    Chiara är en italiensk sjuksköterska som reste till Rom när landets kris var som svårast. Hon blev förvånad över att staden var så gott som tom. När hon hade varit på besök tidigare var det en kaotisk stad full av liv – och nu var det en spökstad.

    Men hon var inte där som turist – hon hade en avgörande uppgift i sitt arbete på ett sjukhus som behandlade patienter med COVID-19.

    Arbetet var olikt allt annat hon upplevt tidigare, och de långa arbetsdagarna var psykiskt påfrestande. Hon oroade sig ständigt över kontaminering. Samtidigt som hon vårdade patienter var det också en del av arbetet att utgöra den känslomässiga länken mellan dem och deras familjer.

    Efter långa arbetsdagar behövde Chiara ett ställe att koppla av på, och hon hittade det på Airbnb. "Airbnbs initiativ hjälpte inte bara mig, utan många andra proffs som bekämpar denna nödsituation", säger Chiara. "Att ha ett hus just nu är som en trygg hamn för mig, ett ställe för mig att komma tillbaka till efter en lång dag av hårt arbete."

    Hon kommer hem, tar ett djupt andetag och laddar om, så att hon kan komma tillbaka starkare för att ta sig an nästa dags arbete. "Till de människor som funderar på att öppna sina dörrar för sjukvårdpersonal skulle jag säga, 'gör det', för vi behöver er. Vi behöver alla ett ställe att bo på, ett tak över huvudet – det är avgörande."

    Ett lugnt ställe att självisolera sig i Kanada

    Ji bor i British Columbia, Kanada, med sina föräldrar, som hjälper till att ta hand om hennes dotter. Hon tillbringade många sömnlösa nätter med att leta efter prisvärda boendealternativ för att kunna självisolera sig från sin familj. Beslutet var svårt, men hon visste att det var rätt sak att göra.

    Ji konstaterar att sjukvårdspersonal visserligen har en yrkesmässig skyldighet att ta hand om patienter, men att deras "familjer inte på något sätt är skyldiga att utsätta sig för ytterligare risker." Så utöver det svåra arbetet på sjukhuset var hon orolig för hur hon skulle kunna hålla sig på säkert avstånd från sin familj för att undvika att de blev sjuka – särskilt hennes far, som lider av nedsatt immunförsvar. Att flytta ut var det bästa alternativet.

    Hon kände sig alltmer desperat och övervägde att bo i sin bil när hon fick höra talas om Airbnbs program. Strax efter att hon verifierat sin status som sjuksköterska i frontlinjen hittade hon ett boende på Airbnb där hon kunde känna sig hemma. Hennes boende låg nära sjukhuset, med en värd som erbjöd henne stöd dygnet runt om hon behövde det.

    "Jag kan inte tacka min värd nog för att jag blev inbjuden att använda hens fantastiska hus, som är välutrustat, säkert och fridsamt", säger Ji. "Jag kan vila bekvämt och känna att jag gör mitt bästa för att skydda de jag älskar, och gå till arbetet med positiva känslor."

    Ett hem hemifrån i Michigan

    Brandi arbetar som arbetsterapeut i Mississippi. Före pandemin fokuserade hon på att hjälpa patienter att uppnå funktionellt oberoende under rehabilitering från medicinska trauman, neurologiska störningar eller kroniska sjukdomar.

    Nu har hennes arbete övergått till att hjälpa samma typer av patienter – men som också har COVID-19, och löper större risk att drabbas allvarligt av sjukdomen. Hon hjälper till med deras rörlighet i de tidiga skedena och även deras återhämtning – och hennes expertis innebär att hon också behöver resa för att hjälpa patienter.

    Brandi, en arbetsterapeut i Mississippi.

    Hon letade efter ett ställe att bo på i Michigan, dit hon behövde resa i arbetet, men hade hört talas om sjukvårdpersonal som nekades boende på grund av deras arbete i frontlinjen. Hon var tacksam över att ha tillgång till Airbnbs program för boenden vid frontlinjen, där hon snabbt fick kontakt med sin värd John, som gav henne tillgång till "en ren miljö och ett säkert ställe att bo på."

    Brandi uppmuntrar annan sjukvårdspersonal att använda sig av programmet för boenden vid frontlinjen, eftersom "du har många alternativ som ligger nära din arbetsplats, och värden kommer att välkomna dig med öppna armar."

    Bli en del av en växande community som frigör kraften i att dela med sig under tider av nöd.

    Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

    Huvudpunkter

    • Programmet för boenden vid frontlinjen erbjuder boende för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19, och som annars kan ha svårt att hitta ett ställe att bo på

    • En sjuksköterska i Italien säger att boendet hon hittade var "en trygg hamn" för henne att ta igen sig

    • En resande sjuksköterska från Mississippi var tacksam över att få kontakt med sin värd medan hon arbetade i Michigan

    Airbnb
    7 juli 2020
    Var detta till hjälp?