Hoppa till innehåll
Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    Detta innehållet är inte tillgängligt på ditt valda språk, så vi har gjort det tillgängligt på närmaste tillgängliga språk för tillfället.

    Navigera genom bokningsprocessen

    Läs mer om hur du hanterar bokningsförfrågningar, kommunicerar effektivt m.m.
    Av Airbnb den 9 feb. 2021
    4 minuters läsning
    Uppdaterad 9 juni 2021

    Huvudpunkter

    Som värd är kommunikation nyckeln. Från och med det allra första meddelandet du får från dina gäster till det sista meddelandet du skickar efter det att gäster har checkat ut är tydlig kommunikation alltid uppskattad, och hjälper till att göra bokningsprocessen smidig.

    Med en djupare förståelse för hur saker och ting fungerar, från betydelsen av olika bokningsstatusar till hur gäster kan boka ditt boende, kan du förbättra din kommunikation och hjälpa till att skapa en bättre övergripande upplevelse för dina gäster.

    Ta emot frågor om bokning

    Vissa gäster är ivriga att säkra ett ställe så snabbt som möjligt, medan andra föredrar att samla in mer information innan de bokar. Gäster kan till exempel vilja fråga om en tidigare incheckning eller ett rabatterat pris, få detaljer om din plats eller ställa frågor om dina bekvämligheter.

    Gäster kan skicka en inledande fråga om bokning till dig via länken "Kontakta värd" som visas i alla annonser. Du kan svara med något av följande:

    Även om du använder Boka direkt kan gäster skicka en fråga om bokning till dig först för att se till att de har tillräckligt med information innan de bokar. Tänk på att din svarsfrekvens mäter hur konsekvent du svarar inom 24 timmar på frågor från gäster och bokningsförfrågningar, och det är en bra idé att skriva tillbaka till dina potentiella gäster så snart som möjligt.

    Läs mer om frågor om bokning

    Automatisera bokningsprocessen

    Boka direkt tillåter gäster att boka ditt boende direkt för tillgängliga datum, vilket gör att du slipper granska och godkänna varje enskild bokningsförfrågan. När en gäst har bokat ditt boende med Boka direkt får du en påminnelse.

    Sedan kan du kommunicera med dina gäster efter behov för att förse dem med den användbara, personliga information de behöver för att kunna njuta av sin vistelse.

    Svara på bokningsförfrågningar

    Vissa värdar, särskilt värdar med unika boenden eller oberäkneliga scheman, väljer att inte använda Boka direkt och kräver manuella bokningsförfrågningar. När dina gäster har lämnat in en manuell bokningsförfrågan har du 24 timmar på dig att svara.

    "Snabba svar är verkligen viktiga när du vill bli Superhost", säger värden Damla från Istanbul. "Ingen vill mötas av tystnad efter att ha startat en konversation. Gör det enkelt: Var så snabb som möjligt när någon skriver till dig."

    Förstå bokningsstatus

    Dina gästers bokningsstatus kommer att variera under bokningsprocessen och kan visas som:

    • Väntar på/inväntar verifiering, om dina gäster väntar på att du ska bekräfta eller neka deras förfrågan – eller om de behöver slutföra identitetsverifiering
    • Bekräftad, när du har godkänt en bokning
    • Inväntar betalning, om du har godkänt en bokningsförfrågan, men betalningen inte har behandlats ännu
    • Avböjd, om du inte kan ta emot dessa gäster
    • Förfallen, om du inte svarar på en bokningsförfrågan inom 24 timmar
    • Avbokad, om du eller dina gäster avbokar en bekräftad bokning, eller om dina gäster avbokar en väntande bokningsförfrågan

    När en bokning har blivit bekräftad kommer statusen att ändras till:

    • Kommande, en vecka innan dina gäster ska checka in
    • Inväntar omdöme, efter det att dina gäster har slutfört sin resa och du väntar på deras feedback

    Läs mer om bokningsstatus

    Använda schemalagda meddelanden till din fördel

    Dina gäster kommer sannolikt att behöva några fler detaljer när de har bokat ditt boende, inklusive vägbeskrivning till ditt boende, utcheckningsinstruktioner eller tips för att hitta i ditt grannskap.

    Vårt verktyg för schemalagda meddelanden hjälper till att förenkla processen. Använd verktyget för att automatiskt skicka meddelanden när gäster har vidtagit specifika åtgärder, till exempel att de har bokat eller checkat in, för att tillhandahålla den information de behöver – precis när de behöver den.

    "Jag har schemalagt fem meddelanden: efter bokning, före ankomst, efter ankomst, utcheckningsinstruktioner och efter utresa", säger värden Larry från Saint George, Kanada. "Det är helt anpassningsbart och du kan ta bort ett visst meddelande och anpassa det för en speciell gäst. Sammantaget är det en bra förbättring och det är värt att lägga tid på att konfigurera detta."

    Läs mer om hur du skapar schemalagda meddelanden

    Som värd tillhandahåller du mer än ett utrymme för gäster att arbeta, leka och utforska – du hjälper till att skapa en community där alla hör hemma. Kommunikation spelar en stor roll i att möjliggöra det.

    Med direktkommunikation och schemalagda meddelanden är det lätt att få kontakt med dina gäster under hela bokningsprocessen och därefter. Genom att kommunicera tidigt och ofta kan du hjälpa dina gäster att skapa sig rätt förväntningar och ge dem en bättre vistelse.

    Huvudpunkter

    Airbnb
    9 feb. 2021
    Var detta till hjälp?