Sex sätt att förbereda dig inför lågsäsongen

Prova att erbjuda rabatter, kampanjer och kortare vistelser för att fylla din kalender.
Av Airbnb den 11 nov. 2024
Uppdaterad 11 nov. 2024

Är du redo för ditt områdes lågsäsong? Här är sex sätt du kan använda Airbnbs värdverktyg på för att hantera bokningar när gäster reser mindre. Överväg fördelarna med var och ett för att avgöra vad som är rätt för din värdverksamhet.

1. Tillåt kortare vistelser

Att sänka din kortaste vistelselängd kan tilltala gäster som bokar korta vistelser och hjälpa till att fylla luckor i din kalender när människor inte reser så mycket.

Du har möjlighet att anpassa din kortaste vistelse efter veckodag. Om efterfrågan från gäster till exempel är högre på helgerna kan du välja att tillåta vistelser för en natt under mitten av veckan, men inte när gäster bokar en fredags- eller lördagskväll.

För att sänka din kortaste vistelse:

  • Gå till fliken Tillgänglighet i din annonskalender.
  • Under Resans längd trycker du på Lägsta antal nätter.
  • Redigera den kortaste vistelselängden till det antal nätter som fungerar för dig.

"Om jag har boendet tillgängligt för åtta nätter är chansen att få en bokning för sju nätter liten", säger Felicity, värdrådsmedlem och Superhost i New South Wales i Australien. "Om jag minskar lägsta antal nätter under den perioden är chansen större att jag kommer att locka fler gäster."

2. Förkorta varseltiden

Överväg att låta gäster boka närmare incheckning för att locka till dig några ytterligare bokningar under lågsäsongen. Du kan välja en kortaste ledtid så kort som samma dag, beroende på hur lång tid du behöver mellan en gästs bokning och ankomst.

För att ändra din kortaste ledtid:

  • Gå till fliken Tillgänglighet i din annonskalender.
  • Öppna Varsel.
  • Välj det antal dagar som fungerar för dig.

Du kan också tillåta förfrågningar med kortare varsel än din kortaste ledtid. Du kommer att uppmanas att granska och godkänna dessa förfrågningar.

"Det är en bra möjlighet att sticka ut från andra boenden som kanske inte tillåter det", säger Karen, en Superhost i Nelson, British Columbia. "Jag har också självincheckning och använder schemalagda meddelanden för att dela vägbeskrivningar. Det gör att jag kan ta emot gäster som bokar nära incheckning."

3. Lägg till en sista minuten-rabatt

Att sänka ditt pris per natt i takt med att incheckningsdatumet närmar sig kan hjälpa dig att locka sista minuten-bokare. Överväg att erbjuda en rabatt för bokningar gjorda 1 till 28 dagar före incheckning för att fylla din kalender och öka dina intäkter.

För rabatter på 10 % eller mer på ditt 60-dagars medianpris ser gäster en särskild förklaring på din annonssida och i sökresultat. Ditt rabatterade pris visas tillsammans med ditt ursprungliga pris, som är överstruket.

Så lägger du till en sista minuten-rabatt:

  • Gå till fliken Prissättning i din annonskalender.
  • Under Fler rabatter öppnar du Sista minuten-rabatter.
  • Ange antalet dagar före ankomst, mellan 1 och 28.
  • Ange den procentuella rabatt du vill erbjuda.

"Som mest känner jag mig bekväm med att minska med 15 %", säger Jimmy, en Superhost i Palm Springs i Kalifornien. "Jag har ett lägsta pris, så jag kommer aldrig att gå under det. För en kommande bokning i helgen är jag villig att uppfylla det lägsta priset så att jag kan få den bokad."

4. Lägg till vecko- och månadsrabatter

Rabatter för längre vistelser kan hjälpa till att förbättra din sökrankning, fylla luckor i din kalender och minska tiden mellan gäster. Överväg att erbjuda veckorabatter för vistelser som är sju nätter eller längre och månadsrabatter för vistelser som är 28 nätter eller längre.

Gäster ser en särskild förklaring på din annonssida och i sökresultat för vecko- eller månadsrabatter på 10 % eller mer. Alla rabatter för längre vistelser lyfts också fram bredvid ditt ursprungliga pris i prisspecifikationen.

Så lägger du till en rabatt per vecka eller månad:

  • Se till att din kortaste och längsta vistelselängd följer lokala regler och bestämmelser.
  • Om du kan erbjuda vecko- eller månadsvistelser går du till fliken Prissättning i din annonskalender.
  • Ange en procentuell rabatt under vecko- eller månadsrabatter och tryck på Spara.

"Att erbjuda vecko- eller månadsrabatter kommer definitivt locka fler besök till din annons", säger Omar, en Superhost i Mexico City. "Jag har sett att fler och fler resenärer, särskilt de digitala nomaderna, kommer för att stanna en längre tid."

5. Lägg till anpassad kampanj

Att driva en kampanj under lågsäsong är ett bra sätt att sticka ut i sökresultat och få fler bokningar. När du erbjuder rabatter på 15 % eller mer ser gäster en särskild förklaring på din annonssida och i sökresultat.

Så här lägger du till en anpassad kampanj:

  • Gå till fliken Prissättning i din annonskalender.
  • Välj datum i kalendern.
  • Ange din procentuella rabatt.

En anpassad kampanj kanske inte alltid är tillgänglig för ditt boende. Krav inkluderar att ditt boende måste ha minst tre bokningar, med minst en under det gångna året, och de datum du väljer måste ha varit tillgängliga i minst 28 dagar.

"Kampanjer gör det möjligt för mig att sätta ett pris för de kommande månaderna och ha möjlighet att erbjuda rabatter om det inte har funnits något intresse för den tidsperioden", säger Daniel, värdrådsmedlem på Teneriffa på Kanarieöarna. "De är ett av mina favoritverktyg, eftersom jag tycker om att få en översikt över tillgång och efterfrågan och agera därefter."

6. Uppdatera ditt pris

Att jämföra priserna på liknande boenden i ditt område kan hjälpa dig att sätta ett konkurrenskraftigt pris och locka till dig några fler bokningar när resandet minskar. Om ditt pris är högre än för liknande boenden i närheten kan du sänka det för att locka fler gäster och förbättra din sökrankning.

Om du erbjuder samma pris varje natt kan du överväga att lägga till vecko- och helgpriser. Om du varierar din prissättning baserat på natt kan det också bidra till att maximera bokningar.

För att jämföra liknande boenden:

  • Gå till fliken Prissättning i din annonskalender.
  • Välj ett datumintervall på upp till 31 dagar.
  • Tryck på Visa liknande boenden.

Du kommer att se genomsnittspriser för liknande boenden i närheten på en karta över ditt område. Knappar på kartan låter dig visa bokade eller obokade boenden. De faktorer som avgör vilka boenden som är liknande inkluderar plats, storlek, funktioner, bekvämligheter, betyg, omdömen och andra boenden gäster utforskar medan de överväger ditt.

"Jag håller ett öga på boenden som liknar mina så att jag kan se till att jag har ett konkurrenskraftigt pris", säger Katie Kay, medlem i värdrådet och Superhost i Lake Arrowhead, Kalifornien. "Det är viktigt att vara flexibel under långsammare tider om du verkligen vill få gäster till ditt boende."

Du kontrollerar din prissättning och andra inställningar hela tiden. Dina resultat kan variera. 

Värdar fick betalt för sitt deltagande i intervjuer.

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
11 nov. 2024
Var detta till hjälp?