Detta innehållet är inte tillgängligt på ditt valda språk, så vi har gjort det tillgängligt på närmaste tillgängliga språk för tillfället.

The 3 pillars of a quality Experience

How to showcase your strengths in your Experience submission.
Av Airbnb den 8 juni 2018
5 minuters läsning
Uppdaterad 25 aug. 2021

Highlights

  • Presentera något som gäster inte så enkelt kan göra på egen hand

  • Tänk på din expertis och ditt unika perspektiv
  • Hjälp gäster att skapa meningsfulla kontakter med andra människor
  • Bekanta dig med Airbnbs kvalitetsstandarder och krav för upplevelser

Är du redo att få kontakt med en grupp resenärer och lokalbefolkning som är intresserade av att lära sig mer om din värld? Första steget: Bekanta dig med Airbnbs kvalitetsstandarder och krav som alla värdar måste uppfylla för att få sin inlämnade upplevelse publicerad. Nu när du har tagit itu med grunderna ska vi fördjupa oss i Airbnbs tre pelare för en högkvalitativ upplevelse och upptäcka olika sätt att visa upp dina unika styrkor i din inlämnade upplevelse.

De tre kvalitetspelarna

Upplevelsevärdar tar med sig resenärer in i sina världar och hjälper dem att känna sig som en del av den inre kretsen, även om det bara är för några timmar. De tre kvalitetspelarna som en inlämnad upplevelse bör uppvisa är: expertis, insideråtkomst och gemenskap. Dessa pelare skiljer upplevelser från typiska rundturer och hjälper till att säkerställa att marknaden har upplevelser av hög kvalitet ledda av kunniga och gästvänliga värdar.

När du läser mer om dessa pelare och tänker på din upplevelseidé bör du komma ihåg följande:

  • Tänk inte bara på den expertis du har om ditt ämne, utan också det unika perspektiv du kan tillföra ämnet eller aktiviteten.
  • Låt fantasin flöda. Upplevelser bör vara något som gäster inte skulle kunna göra så enkelt på egen hand. Försök att skilja din upplevelse från allmänna turistaktiviteter.
  • De bästa upplevelserna skapar meningsfulla mänskliga kontakter – hur ska du se till att dina gäster känner samhörighet?

Expertis

Har du en passion för ett hantverk, en aktivitet och/eller ditt samhälle? När du utformar din upplevelseidé och skickar in den för granskning är det ett bra ställe att börja på! Förutom passion bör en expertvärd överväga vilken unik expertis, vilka meriter eller vilket perspektiv de har på temat för sin aktivitet. Var tydlig med det när du lämnar in din upplevelse.

Här är tre exempel på hur du kan förklara din expertis inom ett ämne, med olika framgångsnivåer:

Undvik:"Jag älskar kalligrafi!" Det uttalandet förklarar inte hur eller varför du är expert på hantverket.

Bra: "Jag har studerat kalligrafi i fem år och började nyligen lära mina vänner." Det uttalandet ger en användbar inblick i vad som kvalificerar dig för att leda upplevelsen.

Jättebra: "Jag lär ut kalligrafi på SF Asian Arts Center. Jag talade nyligen vid International Calligraphy Conference om kalligrafi i den digitala tidsåldern." Det här uttalandet visar att du har betydande expertis inom ditt ämne.

Eleonora och Achref, värdar för Cooking with Art!, har skapat ett Om dig-avsnitt som lyfter fram deras expertis:

Exempel 1: Eleonora är kock med över 15 års internationell erfarenhet. Hon är TV-kock på Italia7 och älskar att dela sin kunskap med andra. Hon har passionerat gått i sin mormors och mammas fotspår, men hon håller sig uppdaterad. Förutom sin specialisering som konditor och som vin- och matkännare är hon också en specialiserad pizzabagare. Hennes första kokbok kom 2018.

Anabel, värd för Natural Dye Using Ancient Techniques i Mexico City, är också duktig på att beskriva sin expertis:

Exempel 2: Jag är en mexikansk textilälskare som studerade modedesign och fiberkonst i Barcelona. Jag återvände till Mexiko för några år sedan när jag började lära mig om naturliga färgämnen i Oaxaca där jag förälskade mig i de levande nyanserna av gamla textilier. Sedan dess har jag utvecklat flera projekt, inklusive ett varumärke av hantverksryggsäckar, med hjälp av några av de material och metoder vi kommer att gå igenom i denna workshop.

Behöver du vara mästare för att vara värd för en upplevelse? Nej! Se bara till att lyfta fram vilken unik expertis du har som är relevant för upplevelsen.

Insideråtkomst

Upplevelser är mer än typiska turistaktiviteter och gäster uppmanas att aktivt ta del av värdens community eller kultur. Bra upplevelser låser upp ställen eller aktiviteter som den allmänna resenären sannolikt inte skulle upptäcka på egen hand.

Överväg att erbjuda tillgång till något unikt eller på annat sätt otillgängligt för den allmänna besökaren för att öka chanserna för att din upplevelse publiceras på Airbnb. När du skickar in din upplevelse ska du se till att framhäva vad som är speciellt med de platser du kommer att besöka med dina gäster.

Jag börjar alltid min guidade tur med att fråga: "Varför bokade du den här upplevelsen?". Folk brukar säga att de letade efter en ovanlig aktivitet. Det jag erbjuder är något unikt som de inte skulle kunna uppleva på egen hand. Jag försökte skapa en intressantare guidad tur än de jag har upplevt tidigare, och det här har fungerat för mig.
Gabriela, Host of Get to know Little Africa'

  • Dela ett speciellt ställe, som det enda innestället på orten eller en dold trädgård i grannskapet.  
  • Presentera gäster för människor, gemenskaper eller aktiviteter som de annars inte skulle ha tillgång till.
  • Erbjud ett unikt perspektiv eller en unik vinkel på en typisk eller vanlig turistaktivitet.

Marvin, som är värd för Honey Bee Therapy, ger unik tillgång till sin egen bakgård och lokala trädgårdar där gäster kan besöka bikupor i Los Angeles. 

Se till att framhäva din egen koppling till dessa platser eller gemenskaper i din inlämning. Fråga dig själv: Varför är de speciella för dig och varför skulle dina gäster också tycka att de är intressanta? Dela gärna ett varaktigt minne som har med dessa platser att göra.

Gemenskap

Bra upplevelsevärdar brinner för att skapa meningsfulla möten med människor. De gör allt för att gäster ska känna sig välkomna och sedda. De är varma och omtänksamma, skapar kontakt med sina gäster och får dem att känna sig speciella. Om värden skapar en bra kontakt händer det ofta att gäster kommer till en upplevelse som främlingar och går därifrån som vänner.

När du skickar in din upplevelse ska du lyfta fram hur du kommer att ta hänsyn till detaljerna och se till att gäster känner sig trygga, engagerade och delaktiga under hela upplevelsen. Det kan sträcka sig från små gester, som att erbjuda solskydd på en solig dag, till större saker, som att skapa ett inkluderande utrymme där dina gäster kan umgås.

Här är några frågor du kan ställa dig själv när du skapar din upplevelseidé:

  • Hur tillgodoses gästers behov, såsom kostbehov, tillgänglighet eller säkerhetsfrågor?
  • Vad kan du göra vid oförutsedda omständigheter, exempelvis om vädret förändras?
  • Hur kommer du att hjälpa gäster att ta kontakt och interagera med varandra under din upplevelse?
  • Hur kommer du att se till att en stor mängd gäster från många olika kulturer känner sig bekväma?

Ha med dessa element på din sida

Kom ihåg att alla upplevelser måste uppfylla dessa kvalitetsstandarder för att kunna ta sig in på Airbnbs marknadsplats. Det är viktigt hur du tar upp var och en av dessa egenskaper på din upplevelsesida. Framhäv noggrant unik expertis, insideråtkomst och gemenskap i dessa avsnitt:

Om dig – Kom ihåg att berätta varför du är den bästa personen att vara värd för den här upplevelsen, hur din expertis är relaterad till aktiviteten och vad som gör dig till en omtänksam värd.

Vad ni kommer att göra och Var ni kommer att vara – Beskriv den unika tillgången till platser eller gemenskaper du kommer att tillhandahålla – var specifik! Förutse frågor som gäster kan ha och förbered svar.

Vad jag kommer att tillhandahålla – Inkludera allt speciellt du kommer att inkludera i upplevelsen, från drycker och snacks, till biljetter som ger gäster tillgång till ett evenemang. 

Highlights

  • Presentera något som gäster inte så enkelt kan göra på egen hand

  • Tänk på din expertis och ditt unika perspektiv
  • Hjälp gäster att skapa meningsfulla kontakter med andra människor
  • Bekanta dig med Airbnbs kvalitetsstandarder och krav för upplevelser

Airbnb
8 juni 2018
Var detta till hjälp?