Omvandla hög efterfrågan till höga intäkter
Storhelger, stora evenemang och gynnsamma väderförhållanden kan öka intresset för din annons. Airbnbs värdverktyg hjälper dig att få ut mesta möjliga av dessa perioder med hög efterfrågan. Överväg dessa steg för att maximera dina intäkter.
Håll din kalender uppdaterad
Ett sätt att förbereda sig för en högsäsong är att öppna upp ytterligare nätter i din kalender. Detta gör att din annons att visas i fler sökresultat och kan öka dina intäkter.
Gå till din annonskalender och leta efter blockerade nätter, som visas i grått. Öppna alla blockerade nätter som du kan vara värd för.
Genom att förlänga tidsfönstret för tillgänglighet kan gäster boka längre fram i tiden. Denna strategi är särskilt effektiv för områden med förutsägbara perioder med hög efterfrågan, som årliga stora evenemang och snö- och strandsäsonger.
Din kalender öppnas en dag i taget oavsett ditt tidsfönster för tillgänglighet. Om ditt tidsfönster till exempel är 12 månader kan gäster boka ditt boende upp till ett år fram i tiden från dagens datum, och din tillgänglighet kommer att uppdateras dagligen.
Prissätt konkurrenskraftigt
Kontrollera priserna på liknande boenden i ditt område för att förbli konkurrenskraftig under säsonger med hög efterfrågan. För att jämföra liknande boenden går du till ditt boendes kalender och väljer ett datumintervall på upp till 31 dagar.
Du kommer att se genomsnittspriser för liknande boenden i närheten på en karta över ditt område. De faktorer som avgör vilka boenden som är liknande inkluderar plats, storlek, funktioner, bekvämligheter, betyg, omdömen och andra boenden gäster utforskar medan de överväger ditt.
Boenden med priser som är lägre än liknande boenden i närheten tenderar att rankas högre i sökresultat.
Om du erbjuder samma pris varje natt kan du överväga att variera din prissättning på vardagar och helger för att matcha förändringar i efterfrågan. Dynamisk prissättning kan bidra till att maximera dina bokningar och intäkter.
Lägg till en rabatt
Att lägga till rabatter är ett annat sätt att sticka ut för gäster. Du kan tillgodose en mängd olika resenärer genom att erbjuda:
- Vecko- och månadsrabatter. Erbjud veckorabatter för vistelser som är sju nätter eller längre och månadsrabatter för vistelser som är 28 nätter eller längre. Detta kan förlänga den genomsnittliga vistelselängden för dina boenden och minska arbetet med att förbereda boendet mellan bokningar.
- Boka tidigt-rabatt. Lägg till en rabatt för bokningar som görs 1–24 månader före incheckning och bygg upp en stark grund med bokningar inför perioder med hög efterfrågan.
- Sista minuten-rabatt. Att sänka ditt pris per natt i takt med att incheckningsdatumet närmar sig kan hjälpa dig att locka resenärer. Rabatter för bokningar gjorda 1–28 dagar före incheckning kan hjälpa till att fylla din kalender och öka dina intäkter.
Gäster ser en särskild förklaring i sökresultaten och på din annonssida för vecko-, månads- eller sista minuten-rabatter på 10 % eller mer och för boka tidigt-rabatter på 3 % eller mer. Ditt rabatterade pris visas bredvid ditt ursprungliga pris, som är överstruket.
Observera att boka tidigt-rabatten inte är tillgänglig när Smart prissättning är påslaget och att vistelselängdrabatter måste följa lokala regler och bestämmelser.
Skapa en fotorundtur
Bra foton lockar uppmärksamhet, hjälper till att skapa tydliga förväntningar och ger gäster mer förtroende att boka ditt boende. Överväg att uppdatera dina annonsfoton medan du förbereder dig för säsonger med hög efterfrågan.
- Planera dina bilder. Fokusera på att få bilder som visar upp ditt boendes unika detaljer, populära bekvämligheter och tillgänglighetsfunktioner. Fånga varje rum och område som gäster har åtkomst till från olika vinklar.
- Ladda upp horisontella, högupplösta bilder. Foton ska vara minst 800 pixlar gånger 1 200 pixlar. Större filstorlekar är bättre, upp till cirka 10 MB.
- Få professionell hjälp. Överväg att ta hjälp av en professionell fotograf. Airbnb kan sammanföra dig med en professionell fotograf i utvalda städer över hela världen.
- Skapa en fotorundtur. Airbnbs verktyg sorterar automatiskt dina uppladdade bilder efter rum för att hjälpa gäster att förstå planlösningen i ditt boende. Du kan flytta, ta bort och lägga till foton, lägga till information om varje rum och skriva bildtexter för varje foto.
Gör in- och utcheckningen enkel
Ett annat sätt att göra din annons mer attraktiv är att förenkla in- och utcheckningen.
- Lägg till självincheckning. Genom att installera ett smart lås, en portkod eller ett låst nyckelskåp kan gäster låsa upp dörren med en kod. Många gäster föredrar smidigheten och flexibiliteten med självincheckning, och det kan spara tid. Oavsett vilken metod du väljer är det viktigt att ge varje bokad gäst en unik åtkomstkod.
- Tillhandahåll utcheckningsinstruktioner. Inkludera tydliga och enkla steg, som var nycklarna ska lämnas och vad som behöver stängas av.
"Det är viktigt att inte överbelasta gäster med dessa uppgifter eftersom det sista jag vill att de ska komma ihåg är en lång lista före utcheckningen", säger Katie, värdrådsmedlem och Superhost i Palm Springs, Kalifornien. "Du kan få ett femstjärnigt omdöme bara för att du inte har en lång utcheckningslista."
Gå med i en lokal värdklubb
Hundratals värdklubbar runt om i världen hjälper Airbnb-värdar att få kontakt med och lära av varandra. Vi har sett att medlemmar i dessa lokala klubbar tjänar dubbelt så mycket som värdar som inte är klubbmedlemmar*, och det är nästan tre gånger så troligt att de är Superhosts.**
Populära klubbaktiviteter inkluderar:
- Utbyta värdskapstips som kan öka intäkterna
- Diskutera regler för korttidsuthyrning
- Tipsa om pålitliga lokala tjänster (städare, rörmokare osv.)
- Delta i exklusiva nätverksevenemang
*Vid jämförelse av genomsnittliga intäkter och genomsnittliga betyg för medlemmar i Airbnb-värdklubbar med alla värdar över hela världen från september 2022 till september 2023, enligt Airbnbs interna uppgifter. Intäktsuppgifter varierar beroende på plats, säsong och boendetyp.
**Enligt Airbnbs interna data om Superhost-status för värdar som gick med från juli 2023 till juli 2024.
Du kontrollerar din prissättning och andra inställningar hela tiden. Dina resultat kan variera.
Värdar fick betalt för sitt deltagande i intervjuer.
Värdtips omfattas av lokala lagar.
Information i den här artikeln kan ha ändrats sedan den publicerades.