Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.

Varför omdömen spelar roll

Omdömen på Airbnb hjälper din verksamhet och bygger förtroende.
Av Airbnb den 29 nov. 2019
Uppdaterad 20 aug. 2025

Omdömen och betyg hjälper gäster att avgöra om ditt boende passar dem. Bättre omdömen och betyg kan leda till fler bokningar och högre intäkter.

Så fungerar omdömen

Du och gästen som bokade vistelsen har 14 dagar på er att ge varandra omdömen. Omdömen publiceras när ni båda har lämnat in omdömen eller när tidsfristen på 14 dagar har gått ut, beroende på vilket som inträffar först.

Gäster kan dela feedback via:

  • Ett offentligt omdöme. Deras feedback visas i din annons och profil. Om du svarar på en gästs offentliga omdöme kommer ditt svar att visas precis under det.
  • Ett meddelande till värden. Deras meddelande visas inte i din annons.

De mest relevanta omdömena visas först som standard. Gäster kan också söka efter omdömen och sortera efter senaste, högst betyg eller lägst betyg.

Se feedback från gäster som en möjlighet att förbättra det du erbjuder. Läs varje omdöme och svara konstruktivt för att visa att du tar den feedbacken på allvar.

Så fungerar stjärnbetyg

Gäster ombeds att betygsätta sin övergripande upplevelse och sex kategorier med 1–5 stjärnor. Övergripande upplevelse är inte ett genomsnitt för de andra kategorierna.

Kategorierna är följande:

  • Incheckning. Hur enkelt var det att hitta platsen och komma in?
  • Renlighet. Hur välstädat var boendet innan gästen anlände?
  • Noggrannhet. Uppfyllde boendet gästens förväntningar baserat på annonsen?
  • Kommunikation. Hur väl kommunicerade värden, från bokning till utcheckning?
  • Plats. Vad tyckte gästen om området och grannskapet?
  • Värde. Hur var boendets värde i förhållande till priset?

Varje gästs övergripande stjärnbetyg visas bredvid omdömet. När tre gäster betygsatt din annons visas det genomsnittliga övergripande stjärnbetyget i sökresultat och i din annons.

Betygssidan visar ett boendes totalbetyg och kategoristjärnbetyg ovanför gästomdömen.

Omdömen hjälper Airbnb att identifiera och uppmärksamma de bästa värdarna och boendena, inklusive Superhost-programmet och gästfavoriter.

Superhosts är kända för sin enastående gästfrihet. Superhosts måste ha ett genomsnittligt övergripande betyg på minst 4,8 stjärnor och uppfylla andra kriterier. 

Gästfavoriter är en samling av de, av gästerna, mest älskade boendena på Airbnb. En mängd olika faktorer bidrar till att utse gästfavoriter, bland annat utmärkta omdömen och ett genomsnittsbetyg över 4,9 stjärnor, plus höga poäng i alla sex kategorierna.

Lämna omdömen om gäster

Att ge gäster ett omdöme är ett sätt att påminna dem om att ge dig ett omdöme. Dina omdömen visas på profilsidorna för gästen som bokade och gästerna som accepterade inbjudningar till den bokningen. Sträva efter att:

  • Visa tacksamhet. Detta kan vara så enkelt som: "Tack för att du är vår gäst!"
  • Ge detaljer. Du kan skriva: "Denna gäst följde våra utcheckningsinstruktioner perfekt."
  • Var respektfull. Bemöt känsliga frågor i ett privat meddelande.

Du kommer att kunna betygsätta gäster gällande renlighet, kommunikation och huruvida de har följt dina husregler. Din feedback hjälper till att upprätthålla grundreglerna för gäster, som kräver att gäster behandlar ditt boende som sitt eget och följer dina husregler.

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
29 nov. 2019
Var detta till hjälp?