Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.

Få ditt första 5-stjärniga omdöme

Läs mer om hur betyg och omdömen fungerar på Airbnb.
Av Airbnb den 13 maj 2025
Uppdaterad 13 maj 2025

Betyg och omdömen publiceras i din annons och hjälper gäster att avgöra om din tjänst passar dem. Positiv feedback från gäster hjälper dig att bygga upp ditt varumärke på Airbnb och kan leda till fler bokningar och högre intäkter.

Så här fungerar omdömen

Gäster ombeds att skriva ett omdöme så snart tjänsten är klar. Deras feedback hjälper dig att leverera en tjänst av högsta kvalitet. De ombeds att ge:

  • Ett övergripande betyg. Gäster betygsätter din tjänst på en skala från 1 till 5 stjärnor. Ditt genomsnittliga övergripande betyg visas i din annons, i sökresultat och i din profil.
  • Detaljerade betyg. Gäster ger mer specifik feedback genom att betygsätta gästfrihet, pålitlighet och värde. Om du tillhandahåller en tjänst i ditt företags utrymme eller på en offentlig plats, som hårstyling på din salong eller en yoga-session på en strand, kommer de också att bli ombedda att betygsätta platsen.
  • Ett offentligt omdöme. Detta visas i din profil och i annonsens omdömessektion. Om du svarar på ett offentligt omdöme kommer ditt svar att visas under det.
  • En privat notering. Denna feedback visas inte i din annons - den är bara för dig.

När du väl har fått dina första tre omdömen får du insikter om feedback från gäster. Använd menyn för att komma åt sektionen Insikter i Airbnb-appen.

Fokusera på kvalitet

Airbnbs värdverktyg kan hjälpa dig att överträffa gästers förväntningar.

Tillhandahåll en bra tjänst. Tänk på hur du anpassar dina erbjudanden för att hjälpa gäster att känna sig omhändertagna och välkomna.

  • Kommunicera med gäster på fliken Meddelanden för att fråga om gästpreferenser, svara på frågor och skapa anpassade erbjudanden.
  • Använd snabba svar för att enkelt anpassa och skicka ett välkomstmeddelande efter en bokning och ett uppföljningsmeddelande efter en tjänst.
  • Inkludera extra detaljer som får ditt erbjudande att kännas ännu mer speciellt.

Se till att allt fungerar som det ska. Visa att du är pålitlig genom att vara förberedd, sätta tydliga förväntningar och svara på gästmeddelanden omedelbart före och efter varje tjänst.

  • Förbered eventuella förnödenheter i förväg och, om du ska resa till gästen, tänk över din resväg för att komma fram i tid. Använd din Airbnb-kalender för att schemalägga tid mellan bokningar för resor och förberedelser.
  • Schemalägg meddelanden som ska skickas vid vissa tidpunkter, t.ex. dagen före en tjänst, så att din gäst vet vad han eller hon kan förvänta sig.
  • Aktivera påminnelser i Airbnb-appen och i din enhets inställningar för att hålla koll på meddelanden.
  • Om du tillhandahåller en tjänst i någon annans hem ska du lämna lokalen som du fann den.

Tillhandahåll mervärde. Ett konkurrenskraftigt pris är en viktig faktor vad gäller värde. Du kan ange dina priser eller lägga till rabatter på fliken Annonser.

  • Lägg till minst tre erbjudanden med olika priser för att ge gästerna fler valmöjligheter och hjälpa dig att nå dina intäktsmål. Den beprövade metoden är att skapa erbjudanden på bas-, standard- och premiumprisnivåer.
  • Överväg att börja med ett pris som är något lägre och ompröva det när du har byggt upp ditt rykte på Airbnb med starka betyg och omdömen.
  • Lägg till tidsbegränsade rabatter, rabatter för tidiga bokningar och rabatter för stora grupper för att hjälpa till att locka gäster.
  • Bläddra runt på Airbnb och andra plattformar efter tjänster som din för att jämföra lokala priser och se till att du är konkurrenskraftig.

Förutom dessa gästfrihetstips bör du ha Airbnbs grundregler för värdar och policyer för tryggt värdskap i åtanke. De beskriver de grundläggande förväntningarna för att tillhandahålla säkra, högkvalitativa tjänster.

Alla värdar, foton och annonsuppgifter måste uppfylla standarder och krav för Airbnb-tjänster.

Information i den här artikeln kan ha ändrats sedan detta publicerades.

Airbnb
13 maj 2025
Var detta till hjälp?