Hoppa till innehåll
Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    Detta innehållet är inte tillgängligt på ditt valda språk, så vi har gjort det tillgängligt på närmaste tillgängliga språk för tillfället.

    En guide till att fotografera tillgänglighetsfunktioner

    Visa upp ditt boendes tillgänglighet med dessa tips.
    Av Airbnb den 22 sep. 2020
    5 minuters läsning
    Uppdaterad 20 maj 2021

    Huvudpunkter

    • Resenärer söker ofta efter tillgänglighetsfunktioner som åtkomst till boendet utan trappsteg*

    • Att lägga till dessa funktioner kan hjälpa din annons att visas i fler sökningar

      • Vi kräver högkvalitativa foton av dessa funktioner för att hjälpa gäster att avgöra om ditt boende passar dem

      • Upptäck mer i vår fullständiga guide för att skapa ett gästvänligt boende

      Gäster med tillgänglighetsbehov vill veta vad de kan förvänta sig när de anländer till ditt boende. Om du laddar upp kvalitetsfoton, av allt från din entré till din inredning, till sektionen för tillgänglighet på din annonssida kan det hjälpa gäster att avgöra om de kan förflytta sig bekvämt i och kring ditt boende utan att stöta på trappor, trappsteg eller trottoarkanter.

      Som värd är det upp till dig att se till att din annonsbeskrivning och dina bilder är aktuella och korrekta. Även om det inte ligger på dig att sätta dig in i allas behov kan du hjälpa potentiella gäster att avgöra om ditt boende passar bra för dem genom att tydligt visa upp ditt boende.

      När du överväger att uppdatera din annons bör du tänka på följande:

      • Du kan specificera att endast vissa rum har tillgänglighetsfunktioner. Till exempel kan du ange att endast ett badrum har ingång utan trappsteg.
      • Du behöver inte ladda upp professionella foton – du kan till och med dela dessa riktlinjer med din städpersonal eller fastighetsförvaltare och låta dem ta foton med en telefon. Obs: Dessa foton visas i tillgänglighetssektionen på din annonssida, vilken är separat från din annons bildgalleri. Du måste inkludera minst ett foto av varje tillgänglighetsfunktion du väljer.
      • Det är en bra idé att inkludera ett måttband eller ett mätverktyg på dina bilder för att visa gäster bredden på dörröppningar eller korridorer, eftersom gäster som använder rullstol eller annan mobilitetsutrustning kan behöva bredare ingångar.
      • Att ladda upp flera foton från olika vinklar och perspektiv för varje funktion hjälper gäster att orientera sig i ditt boende. Om du t.ex. visar en dörröppning utan trappsteg kan du ta foton från båda sidor av tröskeln så att gästen kan se hela vägen in i utrymmet.

      Hur du visar att vägen till din entré saknar nivåskillnader

      När gästen väl anländer, kan hen ta sig till ytterdörren utan att stöta på trappor, trappsteg eller trottoarkanter? Om svaret är ja, dokumentera vägen från gatan eller trottoaren till byggnadens entré för dina gäster.

      Tips för att ta högkvalitativa foton:
      1. Stå minst sex meter (20 fot) utanför byggnadens entré för att visa så mycket av gångvägen som möjligt och vinkla kameran något mot marken för att visa att underlaget är plant.

          2. Visa entrén i slutet av gångvägen.

          Hur du lyfter fram ingångar utan trappsteg i ditt boende

          Visa dina gäster att de kan komma in genom ytterdörren, samt sovrum, badrum och dusch, utan att behöva ta sig uppför några trappor, trappsteg, trottoarkanter eller höga trösklar (högre än 2,5 centimeter eller 1 tum). Om ditt boende är en lägenhet bör du inkludera foton av entrén till både bostadshuset och själva lägenheten.

          Tips för att ta högkvalitativa foton:
          1. Öppna dörren till den entré du vill visa upp och vinkla kameran något mot marken för att tydligt fotografera den plana ytan på vardera sidan av tröskeln.

              2. Backa minst tre meter (10 fot) från dörren för att visa upp båda sidorna av ingången och, om boendet har flera ingångar, se till att få med var och en av dem i dina foton.

              3. Inkludera foton på eventuella ramper, rullstolsliftar eller hissar om sådana finns tillgängliga

                4. Om du har en dusch i golvnivå, öppna duschdraperiet eller dörrarna och luta kameran något mot golvet i ingången för att visa att det inte finns några trappsteg eller trösklar högre än cirka 2,5 centimeter (1 tum).

                Tips: Om du vill ha fler sätt att ta bra foton med din smartphone kan du ta en titt i vår fotohandledning.

                Hur du visar att dina dörröppningar är breda

                För gäster med rörelsehjälpmedel, t.ex. en rullstol, kan vetskap om bredden på dina dörröppningar hjälpa dem att avgöra om de kommer att kunna ta sig fram i ditt utrymme.

                På Airbnb definierar vi en dörröppning som bred om den är minst 81 cm (32 tum).

                Tips om hur du tar foton av hög kvalitet:
                1. Om möjligt, ta ett foto av hela dörröppningen och visa dörrbredden med ett måttband eller mätverktyg. Du kan vilja ta en andra inzoomad bild som visar det exakta måttet, eller så kan du inkludera måttet i bildtexten.
                2. Om du inte har något mätverktyg kan du placera ett föremål (t.ex. en dörrmatta) framför dörröppningen för att hjälpa gästen att uppskatta bredden.

                  Hur du visar upp andra tillgänglighetsfunktioner

                  Det finns många andra funktioner som kan hjälpa gäster att komma in och röra sig på ett bekvämt sätt i ditt boende. Om du har någon av dessa, se till att ta foton och lägga till dem i din annons för att låta dina gäster veta vad de kan förvänta sig.

                  Tips för att ta högkvalitativa foton:
                  1. Visa så mycket av varje funktion som möjligt.
                  2. Försök att inkludera så mycket av det omgivande området som möjligt, så att gästen kan visualisera var funktionen är placerad eller hur stor den är. Om du till exempel visar en duschstol ska du se till att visa den placerad i duschen.

                    Här är exempel på varje funktion:

                    Fasta greppstänger för dusch eller toalett: Dessa stänger är ordentligt bultade i väggen och är avsedda att hjälpa personer att hålla balansen och avlasta sin vikt. Inredningsdetaljer som handdukshängare, handduksvärmare eller en del av en duschdörr duger inte.

                    Dusch-/badstol: Detta är en bänk eller fristående sittplats utformad för att hjälpa personer med rörelsenedsättning att duscha/bada. Detta kan också vara en sittplats som är inbyggd i väggen, men det kan inte vara möbler som inte är avsedda för badändamål (t.ex. utemöbler eller fällbara plaststolar som kan glida på en våt yta).

                    En taklyftanordning eller mobil lyftanordning: Detta är en lyftanordning fäst i taket eller en fristående ställning som hjälper personer i och ur en rullstol.

                    Parkeringsplats för personer med funktionsnedsättning: Detta är en parkeringsplats som är avsedd för personer med funktionsnedsättning eller är minst 2,5 meter (8 fot) bred. Detta hjälper gäster som anländer med fordon och behöver extra utrymme för att lasta av skrymmande utrustning, som en rullstol.

                    Lyftanordning för pool: Detta är en anordning som lyfter en person i och ur en pool eller jacuzzi.

                    Väl upplyst gångväg till ingången: Detta är en väl upplyst gångväg, uppfart, utomhusstig, etc. som leder fram till boendets entré så att gäster kan ta sig in i ditt boende i mörkret på ett säkert sätt. Försök att ta ett foto av gångvägen på natten eller mycket tidigt på morgonen så att gäster kan se platsens belysning och hur ljus den är.

                    Du kan också överväga andra sätt att stödja gäster med tillgänglighetsbehov. Med tydlig kommunikation och ett par uppdateringar i ditt boende och din annons kan du göra stor skillnad för många gäster.

                    Jake, en gäst med begränsad rörlighet, sammanfattar det fint: "Att ha korrekt information i förväg gör det möjligt för en person med funktionsnedsättningar att verkligen vara en upptäcktsresande."

                    Läs om hur du lägger till tillgänglighetsfunktioner

                    *Enligt Airbnb-data som samlats in från januari till maj 2019

                    Huvudpunkter

                    • Resenärer söker ofta efter tillgänglighetsfunktioner som åtkomst till boendet utan trappsteg*

                    • Att lägga till dessa funktioner kan hjälpa din annons att visas i fler sökningar

                      • Vi kräver högkvalitativa foton av dessa funktioner för att hjälpa gäster att avgöra om ditt boende passar dem

                      • Upptäck mer i vår fullständiga guide för att skapa ett gästvänligt boende
                      Airbnb
                      22 sep. 2020
                      Var detta till hjälp?