Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Så här främjar en kenyansk Superhost inkludering som värd

    Träffa en värd från Nairobi och få hennes tips för att få alla gäster att känna sig välkomna.
    Av Airbnb den 4 mars 2021
    6 minuters läsning
    Uppdaterad 4 mars 2021

    Huvudpunkter

    • En Superhost i Nairobi, Kenya, ger värdtips för att främja inkludering

    • Om du vill fortsätta att konfrontera och tackla fördomar kan du kolla in vår läslista

    Internationella kvinnodagen är 8 mars, och temat i år är #ChooseToChallenge, vilket uppmuntrar oss alla att åta oss att utmana ojämlikhet och arbeta för att skapa en inkluderande värld.

    I USA och Kanada firas Black History Month i februari och Women's History Month i mars, så det finns många möjligheter under årets första månader att fira grupper som historiskt sett har upplevt orättvisa och diskriminering.

    Men på Airbnb varken börjar eller slutar högtidlighållandet av kvinnors och svartas historia med en särskild månad. Vi tycker att det är viktigt att fira både kvinnors och svartas historia, som även är global historia, varje dag. I den andan talade vi med en svart Superhost i Nairobi, Kenya, om hennes upplevelse som värd för människor från hela världen och fick hennes tips för att främja inkludering.

    Superhosten Juliette från Nairobi, Kenya, berättade att hon har upplevt diskriminering på fyra olika flygplatser när hon rest. "Jag blev utvald och visiterad, trots att jag hade gedigna resehandlingar", säger hon. "Dessa upplevelser fick mig att höja mig över det och se till att jag visar medkänsla, värme och empati i min tvärkulturella resa."

    Svarta som grupp har historiskt sett utsatts för diskriminering när de reser, men samma grupp har också gått samman för att ta itu med dessa utmaningar och hjälpa till att göra resandet säkrare och mer välkomnande. På Airbnb har vi länge känt att resor och de förbindelser som skapas genom det erbjuder några av de bästa sätten att övervinna förutfattade meningar och bryta ner fördomar, och vi är fast beslutna att hjälpa till att bryta ner dessa barriärer, en efter en.

    En värds resa

    Juliette är en värdcommunity-ledare för värdgruppen i Kenya, vilket innebär att hon frivilligt leder gruppen samt anordnar träffar för andra värdar. Innan hon blev värd var hon konsult inom företagsstrategi i över 20 år. Efter att hon gick i förtidspension i augusti 2014 reste hon till Kapstaden, Sydafrika, där hon bokat ett boende på Airbnb. Efter den upplevelsen blev hon entusiastisk inför möjligheten att vara värd.

    "Jag åkte omedelbart hem, fräschade upp mitt hem och bestämde mig för att jag ville annonsera ut mitt boende på Airbnb", berättar Juliette för oss. Men innan hon officiellt publicerade sin annons i januari 2015 var hon tveksam. "Jag har ändrat mig ganska många gånger ... men Pamellah, en värdambassadör, övertygade mig att prova."

    Juliette säger att de utbildningsresurser som finns tillgängliga nu, som värdträffar och grupper på sociala medier, har gjort det ännu enklare att vara värd. På den tiden förlitade hon sig på att skapa personliga kontakter med andra värdar som Pamellah för att svara på hennes frågor och guida henne genom processen.

    Alla i familjen

    Juliette annonserar ut sin familjs hem på Airbnb. "Jag uppfostrade mina barn i samma hus", säger hon. "Jag känner till varje unik del av hemmet, var det är varmare och var det är lite kallare." Nu välkomnar hon med glädje nya generationer av familjer till sitt boende.

    "Jag är särskilt stolt över att kunna erbjuda ett välkomnande hem för familjer med nyfödda och spädbarn", säger Juliette. Dessutom lär hon sin 20-årige son entreprenörskap genom att ta in honom som sin medvärd.

    Inkludering börjar med din värdskapsstil

    Juliette har lärt sig ett och annat om värdskap under årens lopp, och hon försöker alltid fokusera på att vara påläst när hon välkomnar gäster. Här är hennes främsta förslag för att främja inkludering:

    • Gå med i en värdgrupp. "Ge dig inte bara ut på egen hand", säger Juliette. "Det finns ett nätverk av värdar som har varit i din position – och de kan hjälpa dig under din resa, ge råd och hjälpa dig att komma förbi din skepsis. Det är mycket lättare att vara värd nu än det var för länge sedan."
    • Gör lite research. "Använd de resurser som står till ditt förfogande", säger Juliette. "Airbnb tillhandahåller denna information för dig, men det finns också många andra resurser där ute. Det finns mycket mer tillgängligt nu än tidigare."
    • Utveckla din värdskapsstil. När du börjar vara värd, ha en känsla för i vilken riktning du vill gå. "Definiera vad du vill uppnå på Airbnb", föreslår Juliette. "Hur skulle du vilja bli behandlad om du vore gäst? Vilken är din nisch? Vad kan du göra annorlunda? Hur vill du att gäster ska komma ihåg dig? Skapa en plan."
    • Ge tillbaka till din community. Om du hjälper andra är det mer sannolikt att du är inkluderande och involverad. "När du väl har etablerat dig som värd och utvecklat din nisch kan du hitta sätt att ge tillbaka och stödja andra värdar", säger Juliette. "Jag stöder för närvarande kvinnor med att vara värd."
    • Prioritera säkerhet. "Det är mycket viktigt för mig att jag känner mig trygg som svart kvinna", säger Juliette. "Utveckla förtroende med dina gäster – det är avgörande för din förmåga att skydda dem." Juliette hjälper också gäster med hur transporter fungerar i hennes område. "Jag vet att det kan vara en skrämmande upplevelse att resa ensam eller till och med tillsammans med andra på ett nytt ställe", säger hon. "Jag använder mina kunskaper om staden, mitt boende och gästerna för att skapa den säkraste möjliga upplevelsen."

    En plats där alla kan passa in

    Som en svart värd som regelbundet välkomnar gäster från hela världen vet Juliette hur viktigt det är att främja en känsla av inkludering och tillhörighet. Under de senaste sex åren, sedan hon började som värd, har hon lärt sig mycket om hur man får gäster att känna sig välkomna. Här är hennes bästa värdskapstips:

    • Berätta din berättelse via ditt boende. Identifiera vad det är som gör dig och ditt boende unikt och dela med dig av det i din värdprofil och din annons. "Inkludera alla detaljer om vad som gör dig och ditt boende speciellt och var tydlig med vad de kan förvänta sig", säger Juliette. "Det är ett annat sätt att få kontakt med dig."
    • Slå på Boka direkt. Det är viktigt för Juliette att behandla alla sina gäster lika, vilket börjar med att välja att aktivera Boka direkt. Även om värdar inte kan få tillgång till profilfoton förrän en bokning är slutförd är diskriminering ofta baserad på uppfattning – och människor kan till exempel skapa en uppfattning om någons etnicitet utifrån saker som förnamn. Boka direkt tar bort dessa variabler från bokningsprocessen.
    • Kommunicera tidigt och ofta. "Jag brukar börja processen med att fråga vad gästen behöver, vad jag kan förvänta mig, vilken tid de kommer, vad jag kan göra för dem och hur jag kan göra deras upplevelse bättre", säger Juliette. Hennes husmanual fyller i luckorna. "Jag tillhandahåller också en manual för att hjälpa dem att hitta i mitt boende och undvika överraskningar. Överkommunikation kan förhindra många problem."
    • Ge ett personligt välkomnande. "Jag behandlar varje gäst som någon speciell", säger Juliette. "Jag inkluderar namnetiketter för varje gäst och ger personlig behandling till varje enskild gäst. Jag ser också till att jag tar emot mina gäster personligen förutom när jag inte är i närheten." Att tillhandahålla samma välkomnande behandling för alla gäster kan bidra till att begränsa partiskhet, främja inkludering och se till att alla känner sig bekväma.
    • Var uppmärksam på gästers behov. "Jag är värd för gäster från alla möjliga kulturer och bakgrunder, och de har alla olika behov, förväntningar och erfarenheter", säger Juliette. "Jag lyssnar på allt de säger och ställer ytterligare frågor om jag är oklar över något." Hon är till exempel ofta värd för kenyanska resenärer som bor i andra länder och har kommit hem på besök. "Jag hjälper dem ofta att lära känna Nairobi på nytt", säger hon.

    Fler resurser för att främja inkludering

    Som värd vet du hur viktigt det är att konfrontera och tackla dina egna inneboende fördomar, så att du kan fortsätta att erbjuda samma typ av gästfrihet till alla dina gäster, oavsett vilka de är, varifrån de kommer och hur de ser ut, till exempel.

    Därför skulle vi vilja dela några resurser som vi har funnit användbara under vår fortsatta resa för att främja aktivism och solidaritet i hela vår community.

    Vi vill fortsätta samtalet om inkludering, så vi hoppas att du publicerar information om dina egna upplevelser som värd på Airbnb i vårt community-center, tillsammans med de resurser och tips som har hjälpt dig mest att skapa ett ställe där alla hör hemma.

    Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

    Huvudpunkter

    • En Superhost i Nairobi, Kenya, ger värdtips för att främja inkludering

    • Om du vill fortsätta att konfrontera och tackla fördomar kan du kolla in vår läslista

    Airbnb
    4 mars 2021
    Var detta till hjälp?