Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Hur man förebygger värdutmaningar

    Superhost Diana delar med sig av sina tips för att ta itu med utmanande ögonblick som värd.
    Av Airbnb den 11 dec. 2019
    3 minuters video
    Uppdaterad 19 nov. 2021

    Huvudpunkter

    • Ha kontaktinformationen till en rörmokare, elektriker och en medvärd lätt tillgänglig för att göra problemlösning enklare

    • Rutinmässigt underhåll hjälper till att hålla ditt boende i gott skick

    • Öppen kommunikation och empati kan hjälpa dig att förebygga och hantera utmaningar

    Trots dina ansträngningar kan problem ändå uppstå. Det kan hända att en gäst inte hittar nyckeln du lämnat, eller att det blir stopp i avloppet. Även om det är extremt sällsynt att ett större problem inträffar planerar framgångsrika värdar för det oväntade.

    Så här rekommenderar Diana, en Superhost från Oakland, Kalifornien, att hantera utmanande ögonblick som värd.

    1. Skaffa ett supportteam

    Värdskap handlar om gemenskap och den gemenskapen inkluderar de personer som hjälper din verksamhet att fungera smidigt.

    "Vi har namn och nummer på en rörmokare, en elektriker och en städare redo", säger Diana. Och när hon själv är bortrest har Diana sin syster tillgänglig, som är hennes backup-värd. "Vi blir aldrig strandsatta om ett problem uppstår."

    Vi har namn och nummer på en rörmokare, en elektriker och en städare redo.
    Diana,
    Oakland, Kalifornien

    2. Utför rutinunderhåll

    Vad är bättre än att vara beredd att snabbt ta itu med ett läckande rör eller ett trasigt element? Att förhindra att problemet inträffar överhuvudtaget.

    "Jag har en checklista för underhåll som jag granskar varje år", säger Diana. "Vissa av dessa uppgifter gör jag själv, andra anlitar jag yrkeskunniga för. Alla boenden är olika, men det är viktigt att ange vad som krävs för att hålla ditt boende i gott skick."

    Dianas årliga checklista för underhåll inkluderar:

    • Rensa hängrännor från löv och annat skräp
    • Kontrollera att alla värme-, ventilations- och luftkonditioneringsaggregat fungerar
    • Tvätta takfönster som är svåra att nå för att hålla utrymmet väl upplyst

    3. Gör kommunikation till en prioritet

    Effektiv kommunikation med gäster handlar om att vara ärlig och realistisk.

    "Jag tycker att det är så viktigt att inte lova för mycket, utan istället kommunicera för mycket", säger Diana. "Även om jag inte har någon lösning låter jag gästen veta vad jag arbetar på."

    Så när ett rör sprack precis innan en gäst kom tog Diana genast upp telefonen.

    "Jag ringde gästen och lät hen veta att vi hanterade situationen och frågade om vi kunde skjuta upp hens incheckningstid", säger Diana. "Jag erbjöd också en senare utcheckning, vilket gästen blev väldigt glad över, och lämnade en flaska vin och ett tackkort. För många gäster har öppen kommunikation och små tecken på uppskattning stor betydelse – oavsett om det är en flaska vin eller ett presentkort till ett lokalt kafé."

    Jag tycker att det är så viktigt att inte lova för mycket, utan istället kommunicera för mycket.
    Diana,
    Oakland, Kalifornien

    4. Lyssna och visa empati

    "Vi har riktigt knepiga dörrar som gäster ofta inte vet hur man öppnar, även om jag har inkluderat instruktioner i vår husmanual och incheckningsinstruktioner", säger Diana. "När detta händer lyssnar jag alltid på deras frustrationer och pratar sedan tålmodigt med dem via telefon eller personligen."

    Några saker Diana har lärt sig av att lyssna på sina gäster under årens lopp:

    • Tillhandahåll nyckelfri åtkomst till boendet för att göra incheckningen enklare
    • Tillhandahåll gott om utomhusbelysning för att hjälpa gäster att komma fram säkert i mörkret
    • Be om reseinformation på förhand och upprepa in- och utcheckningstider
    Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att lyssna, vara förstående och bara vara mänsklig.
    Diana,
    Oakland, Kalifornien

    5. Förutse vanliga problemområden

    Gäster som kommer tidigt, checkar ut sent eller städproblem kan alla orsaka utmaningar. Här kommer några förslag på hur du kan mildra potentiella problem:

    • Ange tydliga in- och utcheckningstider och ditt resonemang bakom dem ("Vänligen checka in tidigast 15.00 för att ge städarna tid att förbereda ditt rum")
    • Ange dina bokningsinställningar för att lämna mer tid för städning
    • Överväg att erbjuda dig att förvara gästers bagage om du vet att de anländer tidigt
    • Inkludera viktiga detaljer – hur de kommer in i ditt boende, hur ditt boende ser ut osv. – i din annonsbeskrivning och incheckningsinstruktioner för att hjälpa till att sätta rätt förväntningar
    • Tillhandahåll en husmanual som innehåller instruktioner för åtkomst till wifi och användning av knepiga apparater

    Genom att förutse utmaningar innan de uppstår är du ett steg närmare att skapa en bra gästupplevelse.

    Och om du fortfarande har frågor finns vi här för att hjälpa dig! Du kan chatta med Airbnbs kundtjänst på webben eller ringa kundtjänsttelefonen på 1-844-234-2500 (USA) eller +1-415-800-5050 (internationellt).

    Diana är inte en Airbnb-anställd och arbetar inte heller under ledning av Airbnb. Som skapare av innehåll för värdar samarbetade hon med Airbnb för att skriva ner sina tankar och skapa den här videon. Alla åsikter, anekdotisk information eller uttalanden är sanningsenliga, hennes egna och är inte officiella uttalanden från Airbnb.

    Huvudpunkter

    • Ha kontaktinformationen till en rörmokare, elektriker och en medvärd lätt tillgänglig för att göra problemlösning enklare

    • Rutinmässigt underhåll hjälper till att hålla ditt boende i gott skick

    • Öppen kommunikation och empati kan hjälpa dig att förebygga och hantera utmaningar

    Airbnb
    11 dec. 2019
    Var detta till hjälp?