Detta innehållet är inte tillgängligt på ditt valda språk, så vi har gjort det tillgängligt på närmaste tillgängliga språk för tillfället.

Städtips från erfarna värdar

Ett fläckfritt boende hjälper till att göra gäster nöjda och få bra omdömen.
Av Airbnb den 9 mars 2023
3 minuters läsning
Uppdaterad 9 mars 2023

Ett rent boende kan leda till lysande omdömen. Men en brist på renlighet är en av de främsta orsakerna till ett negativt omdöme, enligt Airbnbs uppgifter. Prova dessa tips från etablerade värdar för att hålla ditt boende skinande rent.

Skapa en städningsstrategi

Oavsett om du städar på egen hand eller anlitar en städfirma är det viktigt att ditt boende rengörs noggrant mellan varje gäst, varje gång.

"Det är viktigt att vara konsekvent och ha checklistor för städarna", säger Juliette, som är medlem i värdrådet i Nairobi, Kenya. "Det hjälper dem, eftersom det blir en rutin. Ordentlig städning fungerar verkligen."

Om du anlitar en städare bör du gå igenom rengöringsprocessen själv, så att du vet exakt vad som behöver göras och vad du ska inkludera i checklistorna. Se till att du schemalägger tillräckligt med tid mellan bokningar för ett grundligt jobb, och hitta en andra städare eller skapa en reservplan om din städare inte kan komma någon gång.

Att städa för gäster kräver mycket större noggrannhet än när du städar för dig själv. Överväg att investera i regelbundna djuprengöringar för att göra rutinstädningen mellan bokningarna mindre intensiva och effektivare.

Börja med det grundläggande

Juliette betonar vikten av att rikta in sig på vissa områden vid rengöring.

  • Börja med högtrafikerade områden. "Köket och badrummen är verkligen viktiga, eftersom de är de mest använda utrymmena", säger Juliette. När badrummen är fläckfria står köket näst på tur, där hennes städare tvättar all disk. "Vi gör en riktigt grundlig rengöring", säger hon.
  • Härnäst: sovrummen. Juliettes städare öppnar lådor, tittar under sängarna och ser till att inget missas. "Sedan tar vi bort sängkläderna från sängarna, vädrar huset, öppnar fönstren helt och blötlägger sängkläderna", säger hon.
  • Slutligen, ta itu med sängarna. Juliettes rutin? "Madrasserna har skydd, kuddarna har skydd och du byter hela uppsättningen", säger hon.

Fokusera på detaljer

Tänk som en gäst. Till exempel säger Tammi, en värd i Seattle: "Duschdraperiet glöms ofta bort. Jag har ett i plast som jag sprejar och torkar av efter varje gäst. Jag byter också ut det varje eller varannan månad."

På samma sätt får du inte missa områden med hög beröring som strömbrytare. "De kan bli äckliga, men man märker dem inte eftersom man är van vid dem", säger värd Adam i Atlanta. "Lite tvättsprit gör susen"

Undvika en besvärlig situation

Gäster vill aldrig hitta någon annans hår i boendet. Sue och John, värdar i Salt Lake City, har ett tips för att ta itu med oönskat hår: "När jag har tvättat alla sängkläder, använder jag en textilvårdsrulle på lakanen, kuddarna och filtarna", säger de.

Laura, en värd i Cottonwood, Arizona, föreslår att byta ut moppen. "Städa badrumsgolv på händer och knän", säger hon, genom att använda en skrubbborste eller en mikrofiberduk. Det är snabbare och lättare, och du kommer inte att missa några hårstrån." Och kom ihåg att rengöra badrumsavlopp mellan varje gäst.

Prova andra värdars tips

Här är lite rengöringsinspiration från erfarna värdar:

  • Fyll tvättmaskinen först. "Det första jag gör är att samla ihop alla sängkläder och handdukar och kasta dem i tvättmaskinen, och den går sedan samtidigt som jag gör resten av städningen", säger Emma i San Francisco. "Det är effektivt."
  • Polera trägolv. ”Jag har trägolv. Jag polerar dem regelbundet så att gäster ser ett glänsande golv när de kommer in" säger Tammi i Seattle. "Det ger en övergripande uppfattning om renlighet som är betryggande."
  • Vik toalettpapperet. "Jag viker första arket på toalettpappersrullen", säger Emma-Kate. "Det är en liten sak, men det känns fräscht och visar att du bryr dig."
  • Fyll på handtvål och schampoflaskor. "Det är trevligt att ha badprodukter som känns nya", säger Alex i San Francisco. En full och stängd flaska får gästen att känna sig som den första personen som använder den.
Informationen i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.
Airbnb
9 mars 2023
Var detta till hjälp?