Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.

Granska ditt pris

Använd Airbnb-verktyg för att utveckla en konkurrenskraftig strategi.
Av Airbnb den 10 jan. 2024
Uppdaterad 14 juli 2025

Du anger ditt ursprungliga grundpris i Airbnb Start. Att börja med ett lägre pris kan hjälpa dig att locka dina första gäster och få dina första omdömen när du arbetar mot dina intäktsmål. Granska ditt pris regelbundet för att förbli konkurrenskraftig.

Förstå den lokala efterfrågan

Om du sätter ett högre pris på ditt boende än liknande boenden i närheten kan du gå miste om bokningar. Att använda Airbnbs prissättningsverktyg kan hjälpa dig att reagera på förändringar i efterfrågan. Dessa inkluderar:

  • Pristips per natt. Personliga rekommendationer hjälper dig att sätta ett pris för olika dagar, säsonger och speciella evenemang. Dessa tips använder faktorer som boendets läge och bekvämligheter, dina tidigare bokningar samt de senaste priserna i ditt område. Tryck på trollstaven ovanför din kalender för att visa eller dölja dem.
  • Liknande boenden. Med detta verktyg kan du jämföra genomsnittspriser för bokade och obokade boenden på en karta över ditt område. Tryck på valfritt datum i din kalender eller öppna grundpriset i dina prisinställningar för att se liknande boenden.
  • Smart prissättning. Detta verktyg använder samma faktorer som pristips för att automatiskt uppdatera ditt pris baserat på efterfrågan. Du anger ditt prisintervall och kan öppna dina prisinställningar för att aktivera och inaktivera det för alla datum. Om du använder Smart prissättning kommer du inte att se pristips.

"Att veta vad som händer i mitt område ger mig så mycket mer förtroende för mitt pris", säger Felicity, en Superhost i New South Wales, Australien. "Jag får reda på om jag har det bästa priset och därför bör hålla fast vid det, eller om jag måste sänka mitt pris."

Prioritera värde

Gäster söker efter boenden som erbjuder exceptionell kvalitet för priset. När du granskar ditt pris ska du tänka på:

  • Det totala priset gäster betalar. Att förstå vad gäster betalar kan hjälpa dig att sätta ett konkurrenskraftigt pris. Välj ett datum i din kalender för att få en prisspecifikation, inklusive Airbnbs serviceavgifter. Kom ihåg att eventuella avgifter du lägger till, t.ex. en städavgift, påverkar det totala priset.
  • Gästomdömen. Använd feedback från gäster för att få reda på vad som fungerar och vad du kan förbättra. När du väl har fått några bra omdömen kan du överväga att se över ditt pris.
  • Vad ditt boende erbjuder. Att göra uppdateringar, som att lägga till populära bekvämligheter och tillgänglighetsfunktioner, kan hjälpa till att locka fler gäster.

"Design och bekvämligheter är ett utmärkt sätt att öka ditt pris och dina bokningar", säger Katie Kay, värdrådsmedlem och Superhost i Lake Arrowhead, Kalifornien.

Lägga till rabatter

Kampanjer och rabatter kan hjälpa till att förbättra din annons sökrankning och locka gäster. Till exempel:

  • Kampanj för nya annonser. Erbjud 20 % rabatt på dina första tre bokningar för att hjälpa dig att få dina första gäster och omdömen.
  • Boka tidigt-rabatt. Sänk ditt pris för bokningar som görs någonstans mellan 1 och 24 månader i förväg för att locka gäster som planerar i förväg.
  • Sista minuten-rabatt. Sänk ditt pris för bokningar gjorda någonstans mellan 1 och 28 dagar före incheckning för att fylla luckor i din kalender.
  • Vecko- och månadsrabatter. Erbjud rabatter för längre vistelser för att fylla din kalender snabbare och minska antalet byten mellan bokningar.


"Jag får längre vistelser genom att erbjuda vecko- och månadsrabatter", säger Daniel, en Superhost på Kanarieöarna i Spanien. "Vanligtvis leder det till att gästerna bokar en hel vecka och det är alltid en liten seger."

Gäster ser en särskild förklaring i sökresultaten och på din annonssida för kampanjen för nya annonser och för vecko- och månadsrabatter på 10 % eller mer.

Du kontrollerar din prissättning och andra inställningar hela tiden. Dina resultat kan variera.

Värdar fick betalt för sitt deltagande i intervjuer.

Information i den här artikeln kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
10 jan. 2024
Var detta till hjälp?