Tips för att undvika avbokningar som kan förhindras
När en bokning väl har blivit bekräftad förväntar sig gäster inte att den kommer att ändras. Avbokningar av värdar kan störa deras resplaner, undergräva förtroendet för vår community och leda till avgifter eller andra konsekvenser.
Här är några tips för att undvika att avboka bokningar av skäl som kan förebyggas.
Håll din kalender uppdaterad
Låt gäster veta när de kan boka ditt boende.
- Öppna datum från tre månader till två år i förväg.
- Blockera datum när du inte kan vara värd.
- Kontrollera din kalender regelbundet för att se till att den återspeglar din tillgänglighet.
Att uppdatera din tillgänglighet i kalendern är särskilt viktigt om du använder Boka direkt. Boka direkt tillåter gäster att boka alla dina öppna datum utan att vänta på att du ska granska deras förfrågan.
När en gästbokning bekräftas kommer din kalender automatiskt att blockeras på dessa datum. Du måste manuellt blockera alla datum då du inte kan godkänna bokningar av andra skäl.
Om du får en bokning på datum som du inte kan uppfylla kan det leda till en avbokningsavgift eller andra konsekvenser.
Justera dina kalenderinställningar
Dina inställningar är uppdelade på två flikar: Prissättning och Tillgänglighet. Dessa verktyg kan hjälpa dig att få de bokningar du vill ha, när du vill ha dem. Du kan till exempel:
- Stötta din prissättningsstrategi. Du bestämmer alltid över ditt pris och kan ändra det när som helst. Med prissättningsverktygen kan du jämföra priserna på liknande boenden i närheten, erbjuda rabatter för längre vistelser och ange anpassade priser på specifika datum, t.ex. helgdagar och helger. Du kan också aktivera Smart prissättning för att automatiskt justera ditt pris baserat på lokal efterfrågan.
- Ange dina bokningsinställningar. Använd tillgänglighetsfönstret för att avgöra hur långt i förväg gäster kan boka, från tre till 24 månader. Andra alternativ inkluderar: att ange det lägsta respektive högsta antalet nätter per vistelse, vilket kräver upp till sju dagars varsel för bokningar, och att blockera en natt eller två mellan bokningar som förberedelsetid.
- Anslut dina kalendrar. Synkronisera dina personliga och andra värdkalendrar (om du annonserar ut ditt boende på andra webbplatser) med din Airbnb-kalender. Detta kan hjälpa dig att hantera dina värduppgifter och förhindra dubbelbokningar.
Känn till ditt ansvar som värd
Vi förstår att du kan behöva avboka en bokning av skäl som ligger utanför din kontroll, till exempel för akuta reparationer. Om du måste avboka ska du se till att:
- Granska våra policyer. Vår värdavbokningspolicy förklarar avgifter och andra konsekvenser av avbokning, och när de kan frångås. Om du är osäker på om du uppfyller kraven bör du kontakta Airbnbs kundtjänst innan du avbokar. Du kan inte avboka av skäl som strider mot Airbnbs antidiskrimineringspolicy eller tillgänglighetspolicy.
- Ge gäster tidig förvarning. Om du inte kan genomföra en bokning – oavsett orsak – förväntas du avboka i god tid. Du får inte be gäster att avboka sina bokningar.
- Följ lokala regler och bestämmelser. Läs våra artiklar om ansvarsfullt värdskap för att bättre förstå lagar, skatter, bästa praxis och andra överväganden för att ta emot gäster i din region.
När värdar avbokar en bokning samarbetar vi med gäster för att hjälpa dem att hitta ett annat ställe att bo på.