Vår community bygger på principerna för inkludering, tillhörighet och respekt, vilket inkluderar att välkomna och stödja personer med funktionsnedsättning. Här är lite information som kan hjälpa dig att bättre förstå vår policy om hur du välkomnar och stöder personer med funktionsnedsättning, inklusive de som reser med tjänstedjur eller djur för känslomässigt stöd, användare med bredare tillgänglighetsbehov eller de som söker rimliga justeringar under sin bokning.
Observera att de principer och regler som anges i vår communityåtagande och antidiskrimineringspolicy också gäller för denna policy.
I vissa jurisdiktioner kan lagkraven expandera eller begränsa de rimliga justeringar som en värd måste tillhandahålla för en gäst utöver de som ingår i denna policy. Våra användarvillkor kräver att användare förstår och följer lagar och förordningar som gäller för dem. Detta innebär att värdar och gäster är individuellt ansvariga för att förstå och följa alla tillämpliga lagar och förordningar. Om denna policy ger mer skydd och inte strider mot tillämpliga lagar eller förordningar förväntar vi oss att användare följer denna policy.
Ett tjänstedjur är i allmänhet en hund som är individuellt utbildad för att utföra arbete eller utföra uppgifter för personer med funktionsnedsättning. Ett tjänstedjur är inte ett husdjur. Gäster kan i allmänhet åtföljas av ett tjänstedjur under ett boende, en tjänst eller en upplevelse på Airbnb, oavsett regler som förbjuder ett husdjur (till exempel "inga husdjur" -policy i ett boende). Se nedan för mer information om specifika regler för boenden och för tjänster och upplevelser.
Ett djur för känslomässigt stöd
är ett djur som ger känslomässigt stöd eller hjälp till en person för att hjälpa till att hantera symtomen eller effekterna av deras funktionsnedsättning. Djur för känslomässigt stöd är i allmänhet djur som hålls i hushåll, t.ex. hundar eller katter. Till skillnad från ett tjänstedjur behöver ett känslomässigt stöddjur inte utbildas för att utföra arbete eller utföra uppgifter för en person med funktionsnedsättning.
Värdar får endast ställa följande frågor om en gästs tjänstedjur eller djur för känslomässigt stöd:
Om svaret på den första frågan är "Ja" (eller om gästen indikerar att han eller hon har en funktionsnedsättning)
Om svaret på den första frågan är "Nej" behöver värden inte behandla gästens djur som ett tjänstedjur eller ett djur för känslomässigt stöd enligt denna policy.
Under en bokning av boende, när en gäst åtföljs av ett tjänstedjur, får värdar inte göra följande på grund av gästens tjänstedjur:
För tjänster och upplevelser, när en gäst begär att vara i sällskap av ett tjänstedjur under en upplevelse eller tjänst, är värdar skyldiga att tillgodose förfrågan om inte detta skulle bryta mot gällande lag eller begränsningar utanför värdens kontroll som fastställts av platsen för tjänsten eller upplevelsen, eller skulle vara orimlig under de specifika omständigheterna för tjänsten eller upplevelsen.
Gäster med ett tjänstedjur måste följa dessa grundläggande regler. Tjänstedjuren får inte vara:
Om inte annat är förbjudet enligt denna policy, när en gäst åtföljs av ett djur för känslomässigt stöd kan en värd ta ut normala husdjursavgifter, ta ut ytterligare städavgifter för djurhår eller mjäll eller avböja en bokning om de inte accepterar husdjur.
På vilken plats som helst där tillämplig lag eller denna policy kräver att värdar tar emot gäster med djur för känslomässigt stöd får värdar inte göra något av följande eftersom en gäst reser med ett djur för känslomässigt stöd:
Where hosts are required to accept Emotional Support Animals under this policy1, a guest's Emotional Support Animal must not be:
Airbnb-berättigat undantag: Efter eget gottfinnande och under vissa omständigheter kan Airbnb bevilja en värd undantag från denna policy om värden meddelar oss proaktivt om deras skäl. Om närvaron av ett tjänstedjur till exempel utgör ett direkt hot mot en värds hälsa om värden bor i det boendet.
En gäst med tillgänglighetsbehov kan begära en rimlig justering för att hjälpa gästen att få tillgång till eller njuta av ett boende, en tjänst eller en upplevelse. Dessa justeringar kan komma i form av en förfrågan om ändring eller justering av ett boende, en tjänst, en upplevelse eller relaterade regler eller rutiner.
Vad vi tillåter:
Vad vi inte tillåter:
Ytterligare överväganden:
Vi ber vår community att arbeta tillsammans för att göra Airbnb så tillgängligt som möjligt. Airbnb kan vidta åtgärder till och med att ta bort en värd eller gäst från Airbnbs plattform om de inte följer våra policyer.
1 Enligt denna policy måste värdar i Kalifornien och New York ta emot djur för känslomässigt stöd för bokningar av boenden. På samma sätt kräver denna försäkring att värdar i Quebec och Ontario tar emot djur för känslomässigt stöd för alla bokningar.