Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Community-policy

Tillgänglighetspolicy

Denna artikel har översatts automatiskt.

Vår community bygger på principerna för inkludering, tillhörighet och respekt, vilket inkluderar att välkomna och stödja personer med funktionsnedsättning. Här är lite information som kan hjälpa dig att bättre förstå vår policy om hur du välkomnar och stöder personer med funktionsnedsättning, inklusive de som reser med tjänstedjur eller djur för känslomässigt stöd, användare med bredare tillgänglighetsbehov eller de som söker rimliga justeringar under sin bokning.

Observera att de principer och regler som anges i vår communityåtagande och antidiskrimineringspolicy också gäller för denna policy.

I vissa jurisdiktioner kan lagkraven expandera eller begränsa de rimliga justeringar som en värd måste tillhandahålla för en gäst utöver de som ingår i denna policy. Våra användarvillkor kräver att användare förstår och följer lagar och förordningar som gäller för dem. Detta innebär att värdar och gäster är individuellt ansvariga för att förstå och följa alla tillämpliga lagar och förordningar. Om denna policy ger mer skydd och inte strider mot tillämpliga lagar eller förordningar förväntar vi oss att användare följer denna policy.

Tjänstedjur och djur för känslomässigt stöd

Ett tjänstedjur är i allmänhet en hund som är individuellt utbildad för att utföra arbete eller utföra uppgifter för personer med funktionsnedsättning. Ett tjänstedjur är inte ett husdjur. Gäster kan i allmänhet åtföljas av ett tjänstedjur under ett boende, en tjänst eller en upplevelse på Airbnb, oavsett regler som förbjuder ett husdjur (till exempel "inga husdjur" -policy i ett boende). Se nedan för mer information om specifika regler för boenden och för tjänster och upplevelser.

Ett djur för känslomässigt stöd

är ett djur som ger känslomässigt stöd eller hjälp till en person för att hjälpa till att hantera symtomen eller effekterna av deras funktionsnedsättning. Djur för känslomässigt stöd är i allmänhet djur som hålls i hushåll, t.ex. hundar eller katter. Till skillnad från ett tjänstedjur behöver ett känslomässigt stöddjur inte utbildas för att utföra arbete eller utföra uppgifter för en person med funktionsnedsättning.

Värdar får endast ställa följande frågor om en gästs tjänstedjur eller djur för känslomässigt stöd:

  • Första frågan: "Behöver du ditt djur på grund av en funktionsnedsättning?" En värd kanske inte ber gästen att beskriva funktionsnedsättningen.
  • Andra frågan: "Vilket arbete eller vilken uppgift har djuret utbildats för att utföra?" En värd får inte be hunden att visa sitt arbete eller sin uppgift.
  • Vänligen observera följande:
    • Gäster behöver inte tillhandahålla dokumentation som visar att deras hund är ett tjänstedjur eller ett djur för känslomässigt stöd och värdar bör inte be om eller kräva sådan dokumentation från gäster.
    • Gäster behöver inte informera om tjänstedjur innan bokning, men kan välja att avslöja förekomsten av sitt tjänstedjur före incheckning för att undvika potentiell förvirring.
    • Värdar kan ställa dessa frågor igen om gästen inte svarar på dem.
    • Om gästen inte svarar på dessa frågor kan värdar behandla bristen på ett svar som ett "nej" på de frågor som inte besvaras.

Om svaret på den första frågan är "Ja" (eller om gästen indikerar att han eller hon har en funktionsnedsättning)

  • Och gästen svarar på den andra frågan genom att beskriva det arbete eller den uppgift som deras hund är utbildad för att utföra för att stödja sin funktionsnedsättning, sedan bör värden behandla gästens hund som ett tjänstedjur.
  • Om gästen inte beskriver det arbete eller den uppgift som djuret utbildades för att utföra i den andra frågan bör värdar behandla gästens djur som ett djur för känslomässigt stöd.

    Om svaret på den första frågan är "Nej" behöver värden inte behandla gästens djur som ett tjänstedjur eller ett djur för känslomässigt stöd enligt denna policy.

    Ta emot gäster med tjänstedjur eller djur för känslomässigt stöd

    Tjänstedjur

    Under en bokning av boende, när en gäst åtföljs av ett tjänstedjur, får värdar inte göra följande på grund av gästens tjänstedjur:

    • Avvisa en bokning (om inte ett undantag från Airbnb gäller).
    • Debitera ytterligare avgifter för gästen i samband med bokningen, t.ex. husdjursavgifter eller städavgifter för djurhår eller mjäll.
    • Behandla gästen på ett annat sätt än en annan gäst (t.ex. genom att införa olika husregler).

    För tjänster och upplevelser, när en gäst begär att vara i sällskap av ett tjänstedjur under en upplevelse eller tjänst, är värdar skyldiga att tillgodose förfrågan om inte detta skulle bryta mot gällande lag eller begränsningar utanför värdens kontroll som fastställts av platsen för tjänsten eller upplevelsen, eller skulle vara orimlig under de specifika omständigheterna för tjänsten eller upplevelsen.

    Gäster med ett tjänstedjur måste följa dessa grundläggande regler. Tjänstedjuren får inte vara:

    • Utanför gästens kontroll.
    • Unhousebroken.
    • Lämnade ensam i boendet utan förhandsgodkännande.
    • Tillåtna utrymmen som värden har angett är förbjudna för gästen.
    • Tillåtet i delade utrymmen (t.ex. utrymmen som delas med personer som inte är med i gästens resefest) utan att vara utnyttjad, kopplad eller bunden (t.ex. inuti en restaurang, korridorer i en lägenhetsbyggnad, eller ett delat kök eller bakgård i boenden med eget rum).

    Djur för känslomässigt stöd

    Om inte annat är förbjudet enligt denna policy, när en gäst åtföljs av ett djur för känslomässigt stöd kan en värd ta ut normala husdjursavgifter, ta ut ytterligare städavgifter för djurhår eller mjäll eller avböja en bokning om de inte accepterar husdjur.

    På vilken plats som helst där tillämplig lag eller denna policy kräver att värdar tar emot gäster med djur för känslomässigt stöd får värdar inte göra något av följande eftersom en gäst reser med ett djur för känslomässigt stöd:

    • Avvisa en bokning (om inte ett undantag från Airbnb gäller).
    • Debitera ytterligare avgifter för gästen i samband med bokningen, t.ex. husdjursavgifter eller städavgifter för djurhår eller mjäll.
    • Behandla gästen på ett annat sätt än en annan gäst (t.ex. genom att införa andra regler).
    • Kräv att gäster avslöjar närvaron av ett djur för känslomässigt stöd innan bokning, men gäster kan välja att informera om närvaron av sitt djur för känslomässigt stöd före incheckning för att undvika eventuell förvirring.
    • Behandla det känslomässiga stödsdjuret som ett husdjur.

    Where hosts are required to accept Emotional Support Animals under this policy1, a guest's Emotional Support Animal must not be:

    • Utanför gästens kontroll.
    • Unhousebroken.
    • Lämnade ensam i boendet utan förhandsgodkännande.
    • Tillåtna utrymmen som värden har angett är förbjudna för gästen.
    • Tillåtet i delade utrymmen (t.ex. utrymmen som delas med personer som inte är med i gästens resesällskap) utan att vara utnyttjad, kopplad eller bunden (t.ex. korridorer i ett hyreshus, eller ett delat kök eller bakgård i boenden med eget rum).

    Undantag

    Airbnb-berättigat undantag: Efter eget gottfinnande och under vissa omständigheter kan Airbnb bevilja en värd undantag från denna policy om värden meddelar oss proaktivt om deras skäl. Om närvaron av ett tjänstedjur till exempel utgör ett direkt hot mot en värds hälsa om värden bor i det boendet.

    • Om du tycker att du bör få ett undantag från denna policy kan du kontakta någon i vårt team, så bedömer vi din behörighet.
    • Om du får ett undantag från Airbnb, vänligen observera att det är knutet till en specifik annons och inte ditt konto. Var tydlig och artig när du kommunicerar med gäster om ditt undantag. Vi föreslår också att du inkluderar denna undantagsinformation i din annonsbeskrivning för att bättre informera potentiella gäster.

    Ytterligare rimliga boenden

    En gäst med tillgänglighetsbehov kan begära en rimlig justering för att hjälpa gästen att få tillgång till eller njuta av ett boende, en tjänst eller en upplevelse. Dessa justeringar kan komma i form av en förfrågan om ändring eller justering av ett boende, en tjänst, en upplevelse eller relaterade regler eller rutiner.

    • Vi uppmuntrar värdar och gäster att kommunicera i förväg om rimliga ändringar eller justeringar.
    • Gäster ska ge sina värdar en rimlig tid att utvärdera sin ändrings- eller anpassningsförfrågan. I allmänhet bör gäster göra sina förfrågningar mer än en vecka före incheckning i ett boende.

    Vad vi tillåter:

    • Gäster får begära rimliga ändringar eller justeringar av ett boende, en tjänst eller en upplevelse som skulle hjälpa dem att få tillgång till eller njuta av boendet, tjänsten eller upplevelsen, kommunicera under en bokning eller delta i en upplevelse eller tjänst.
    • Värdar får föreslå en rimlig alternativ justering av en gästs förfrågan.
    • Värdar får vägra orimliga eller ouppnåeliga förfrågningar, t.ex. de som gör något av följande:
      • Utför en betydande risk för värdens eller andras hälsa eller säkerhet.
      • Ändra i grund och botten på ett boende, en tjänst eller en upplevelse.
      • Kräv en strukturell ändring av en byggnad eller ett boende som inte är lätt att åstadkomma utan stora svårigheter eller kostnader.
      • Kräv att värden påtar sig extra ansvar som orsakar betydande svårigheter eller kostnader.
      • Be en värd att bryta mot tillämpliga lagar eller förordningar.

    Vad vi inte tillåter:

    • Att vägra en gästs förfrågan om en ändring eller justering när förfrågan är specifik, tydligt uttryckt, görs med tillräckligt varsel, och är inte orimlig eller ouppnåelig - utan att delta i en dialog med gästen och erbjuda en rimlig alternativ justering.
    • Åtagande att tillhandahålla en rimlig ändring eller justering och sedan underlåta att uppfylla detta åtagande vid bokningstillfället.

    Ytterligare överväganden:

    • En värd kommer inte att straffas om värdens underlåtenhet att göra en rimlig ändring eller justering anses vara bortom deras kontroll eller om värden har visat till Airbnb varför förfrågan är objektivt orimlig eller ouppnåelig.

    Vad händer när en värd eller gäst inte följer våra policyer?

    Vi ber vår community att arbeta tillsammans för att göra Airbnb så tillgängligt som möjligt. Airbnb kan vidta åtgärder till och med att ta bort en värd eller gäst från Airbnbs plattform om de inte följer våra policyer.

    1 Enligt denna policy måste värdar i Kalifornien och New York ta emot djur för känslomässigt stöd för bokningar av boenden. På samma sätt kräver denna försäkring att värdar i Quebec och Ontario tar emot djur för känslomässigt stöd för alla bokningar.

    Hjälpte denna artikel?

    Relaterade artiklar

    Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
    Logga in eller bli medlem