Ange din prissättningsstrategi

Justera din tillgänglighet och erbjud rabatter för att möta gästers efterfrågan.
Av Airbnb den 1 dec. 2020
Uppdaterad 9 jan. 2025
Ange din prissättningsstrategi
Konkurrenskraftig prissättning
Ange din prissättningsstrategi

Att se över ditt pris rutinmässigt hjälper dig att förbli konkurrenskraftig. Överväg följande tips när du utvecklar din prisstrategi.

Vad du ska göra regelbundet

Bestäm hur ofta du vill granska och revidera ditt pris. Här är några saker som kan göras enligt det schema som fungerar för dig.

  • Gör fler nätter tillgängliga: Avblockera alla nätter i din kalender som du vet att du kan vara värd för. Detta gör att din annons visas i fler sökresultat, vilket kan öka dina intäkter.
  • Anpassa vistelselängder: Håll utkik efter luckor mellan bokningar. Om luckorna är kortare än din kortaste tillåtna vistelselängd kan ingen boka dessa nätter. Att ange en kortare tillåten vistelselängd för specifika datum kan hjälpa dig att fylla din kalender.
  • Jämför liknande boenden: Att kontrollera priserna på bokade och obokade boenden i ditt område kan hjälpa dig att sätta ett konkurrenskraftigt pris.

"Jag gillar att titta på liknande boenden så att jag kan jämföra mina priser, se till att jag inte har ett för högt eller för lågt pris, och bara hitta det perfekta priset", säger Karen, en Superhost i Nelson, Kanada.

Du kan också aktivera Smart prissättning när som helst för att justera ditt pris automatiskt baserat på lokal efterfrågan. Detta verktyg är särskilt användbart om du vill optimera din prissättning utan att ständigt övervaka den.

Under långsammare perioder

Även de mest populära boendena kan ha lugna perioder med färre bokningar. Här är några sätt att hjälpa din annons att sticka ut när du förbereder dig för långsammare perioder.

  • Erbjud rabatter: Rabatter för vecko- och månadsvistelser kan hjälpa dig att fylla din kalender och minska antalet byten mellan bokningar. Att lägga till en sista minuten-rabatt kan tilltala gäster som bokar 1 till 28 dagar före ankomst.
  • Förkorta tiden för varsel: Att låta gäster boka närmare incheckningen kan hjälpa dig att locka fler bokningar. Välj en ledtid så kort som samma dag, beroende på hur lång tid du behöver mellan en gästs bokning och ankomst.
  • Tillåt kortare vistelser: Att sänka din kortaste tillåtna vistelselängd tilltalar gäster som bokar kortare vistelser. Du har möjlighet att anpassa din kortaste vistelselängd efter veckodag.

"Jag ser definitivt fler vistelser som är kortare", säger Jimmy, en Superhost i Palm Springs, Kalifornien. "Det är sista minuten-vistelser som folk inte nödvändigtvis har planerat, så två dagar känns som en bra semester. Flexibiliteten är attraktiv."

Under perioder med hög efterfrågan

Det finns flera olika Airbnb-verktyg som kan hjälpa dig att få ut mesta möjliga när gästers efterfrågan är högre. Här är några strategier som kan vara bra att tänka på.

  • Lägg till en boka tidigt-rabatt: Om du erbjuder en rabatt för bokningar som görs 1–24 månader före incheckning hjälper det dig att locka gäster som planerar i förväg. För rabatter på 3 % eller mer ser gäster en särskild förklaring i sökresultaten och på din annonssida. Ditt rabatterade pris visas bredvid ditt ursprungliga pris, som är överstruket.
  • Ange en anpassad kampanj: Att köra kampanjer är ett bra sätt att få fler bokningar under vissa tider. När du erbjuder rabatter på 15 % eller mer ser gäster en särskild förklaring på din annonssida och i sökresultat. Det finns vissa krav för att köra en kampanj, som att ha haft minst en bokning under det gångna året.
  • Förläng din tillgänglighetsperiod: Du kan öppna datum i kalendern upp till två år framåt. Din annons kommer att visas i fler sökresultat – och i en kortare lista över resultat om det finns färre tillgängliga boenden vid den tidpunkten.

"Ibland får jag folk som bokar ett år i förväg för sin sommarsemester, eller för julen sex månader i förväg", säger Anne, en Superhost i Tarragona, Spanien. "Människor som tenderar att boka i förväg brukar inte avboka. Det är också viktigt för då vet du vad som väntar."

Du kontrollerar din prissättning och andra inställningar hela tiden. Dina resultat kan variera.

Värdar fick betalt för sitt deltagande i intervjuer.

Information i den här artikeln kan ha ändrats sedan den publicerades.

Ange din prissättningsstrategi
Konkurrenskraftig prissättning
Ange din prissättningsstrategi
Airbnb
1 dec. 2020
Var detta till hjälp?