Använda snabba svar för att spara tid
De flesta gäster som bokar Airbnb-tjänster skickar ett meddelande till värden först. Du kan svara på vanliga frågor, uppmuntra till bokningar och kommunicera snabbt med snabba svar under fliken Meddelanden.
Vad är ett snabbt svar?
Ett snabbt svar är ett kort, förskrivet meddelande som sparas som en mall i dina meddelandeinställningar.
Platshållare för detaljer, t.ex. gästens förnamn, anpassar varje meddelande genom att hämta data från din annons eller bokningen.
Du kan skapa dina egna snabba svar och använda Airbnbs mallar för tjänstevärdar. Om du till exempel ofta svarar på liknande frågor om ett erbjudande innan gäster bokar kan du prova att spara ditt standardsvar som ett snabbt svar.
Överväg att skicka snabba svar när du skickar meddelanden till gäster och schemalägga snabba svar som ska skickas automatiskt vid viktiga tillfällen.
Hur skickar jag ett snabbt svar?
Så här skickar du ett snabbt svar direkt till en gäst:
- Gå till fliken Meddelanden.
- Välj den konversation du vill svara på.
- Tryck på plustecknet (+) vid Skriv ett meddelande.
- Välj Skicka snabbt svar.
- Välj ett snabbt svar som visas i din konversation.
- Redigera meddelandet eller skicka det som det är.
- Tryck på pilen (↑) för att skicka meddelandet.
Fliken Meddelanden har också föreslagna svar, som använder artificiell intelligens för att förstå en gästs fråga och föreslå ett av dina snabba svar för att svara på frågan. Förslaget visas i din konversation, där bara du kan se det. Du kan redigera det snabba svaret innan du skickar det, eller skriva ett annat svar.
Hur schemalägger jag ett snabbt svar?
Så här skickar du ett snabbt svar automatiskt till alla gäster:
- Gå till fliken Meddelanden.
- Tryck på inställningsikonen längst upp på skärmen.
- Tryck på Hantera snabba svar.
- Välj det snabba svar du vill schemalägga och tryck på Nästa.
- Tryck på Schemalägg för och välj när du vill att gäster ska få meddelandet, t.ex. fem minuter efter att en gäst har bokat eller två timmar efter att tjänsten har avslutats.
Du ser en påminnelse i din konversation med gästen när ett schemalagt snabbt svar kommer upp. Justera meddelandet eller låt bli att skicka det om det upprepar information som du redan har delat.
Tips för att använda snabba svar
Ett snabbt svar fungerar bäst när det är kort och fokuserat på ett enda ämne. Detta kan inkludera att förklara hur man lägger till fler gäster, uppfyller särskilda förfrågningar och planerar i förväg för nödsituationer.
Prova att schemalägga snabba svar för viktiga tillfällen som dessa:
Bokningsbekräftelse
Säg "hej" och samla in information som hjälper dig att skräddarsy dina erbjudanden efter gästernas behov. En fotograf kan till exempel fråga:
- Vad är syftet med fotosessionen?
- Vilka bilder är viktiga att få med?
Om en medvärd kommer att tillhandahålla tjänsten, eller om en assistent kommer att göra dig sällskap, ska du se till att presentera personen och berätta om hens meriter.
Innan en tjänst
Påminn gäster om din ankomsttid och mötesplats, och ge tips för att få ut mesta möjliga av tjänsten. Till exempel kan en personlig tränare inkludera en kort lista över rekommenderade kläder för utomhusaktiviteter och säsongsbetonat väder.
Efter en tjänst
Överväg att tacka gäster för att de har bokat med dig. Att uppmuntra dem att lämna ett offentligt omdöme kan hjälpa andra att avgöra om tjänsten uppfyller deras behov. Be om feedback, inklusive specifika idéer om hur du kunde ha utnyttjat tiden tillsammans ännu bättre.
Att skicka foton eller videor med snabba svar kan hjälpa dig att presentera dig själv, skapa anpassade erbjudanden och dela minnesvärda ögonblick med gäster. En kock kan till exempel skicka ett foto av en exempelmeny.
Du kan bifoga filer till meddelanden när som helst efter att bokningar har bekräftats. Skicka foton i PNG- eller JPG-format (upp till 50 MB) och videor i MP4- eller MOV-format (upp till 100 MB och 60 sekunder).
Användarupplevelsen kan variera beroende på plats. Information i den här artikeln kan ha ändrats sedan den publicerades.