Grunderna för att kommunicera med gäster

Få tips och mallar för att komma i kontakt med resenärer.
Av Airbnb den 8 jan. 2020
3 minuters läsning
Uppdaterad 3 maj 2023

Att kommunicera effektivt med gäster är det första steget mot en positiv gästupplevelse. Som värd hjälper du gäster att känna sig bekväma och kan bädda för bra omdömen genom att kommunicera tydligt och snabbt från det ögonblick de uttrycker intresse för ditt boende tills de har checkat ut.

Tips för bra kommunikation:

Var öppen. Daniel, en värd i San Francisco, säger att han alltid är uppriktig gällande sitt boende. "Vad du säger att dina gäster kommer att få och det de faktiskt får när de anländer till ditt boende måste stämma överens", säger han. "Det är bättre att beskrivningen av ditt boende är en underdrift och låta gästerna komma till ett trevligare ställe än de förväntat sig än tvärtom."

Var nyfiken. Du kan agera inkluderande genom att helt enkelt fråga dina gäster: Vad behöver ni för att känna er bekväma och välkomna hos mig? Att visa empati och inte göra antaganden räcker långt.

Var tillgänglig. Annette, en Superhost i San Francisco, gillar att berätta för gäster att: "Försök inte utföra några reparationer själv, oavsett hur små de är. Kontakta oss omedelbart, så tar vi hand om det!" För rutinmässiga problem använder erfarna värdar snabba svar för att hålla kontakten med gäster.

Var omtänksam: Små vänliga handlingar kan göra vistelsen till en bättre upplevelse för dig och dina gäster. Om ett problem uppstår säger gäster ofta att det som betyder mest för dem är hur deras värdar reagerar.

Var smart. Att kommunicera med gäster i Airbnb-appen hjälper till att skydda dig, då alla konversationer registreras, om du någon gång behöver hänvisa kundtjänst till dem vid ett eventuellt problem. Det blir även enklare att hitta alla dina gästers information på ett ställe.

Viktiga tillfällen att kommunicera med gäster

Frågor om bokning: Gäster uppskattar ett snabbt svar när de kontaktar dig för att boka ditt boende. Försök att svara på alla gästers frågor inom 24 timmar.

Att svara är inte bara viktigt för att göra gäster nöjda utan är även ett av kriterierna för att bli en Superhost. Om du använder schemalagda meddelanden kan det hjälpa dig att planera i förväg och ligga steget före när du delar information med dina gäster.

Vid bokningstillfället: Gäster uppskattar vanligtvis när värdar skickar ett meddelande som säger "tack för bokningen".

Du kan anpassa ditt välkomstmeddelande med information från din gästs profilsida. Detta kan inkludera frågor om deras intressen, hemstad och hobbyer. Detta är även ett tillfälle för dig att ställa ytterligare frågor såsom syftet med resan och vilka de kommer att ha med sig.

Inför ankomst: Tydliga vägbeskrivningar och incheckningsuppgifter är avgörande för att ge dina gäster en stressfri ankomst.

Svara på vanliga frågor genom att fylla i samtliga fält i sektionen Information för gäster under fliken Annonser, inklusive vägbeskrivning till ditt boende, incheckningsinstruktioner och wifi. Detta kommer att delas under dina gästers flik Resor 48 timmar innan de checkar in.

Incheckning: Gäster – särskilt de från historiskt marginaliserade grupper – har berättat att självincheckning kan få dem att känna sig mer bekväma. Du kan även skapa en husmanual som innehåller information om hur man använder de olika systemen och apparaterna i ditt boende.

Efter första natten: Många värdar menar att de tycker om att hålla kontakten med gäster under deras vistelse. Det är bra att vara proaktiv och fråga hur allt går.

Före utcheckning: Ange vad dina gäster behöver göra innan de checkar ut. Vi skickar ut en påminnelse med utcheckningstiden och dina instruktioner dagen innan de ska åka.

Efter avresa: Det är bäst att ge dina gäster ett omdöme direkt. Var respektfull och använd samma kriterier för att bedöma varje gäst. Vissa värdar gillar också att skicka ett meddelande för att tacka gästerna för deras vistelse.

Airbnb
8 jan. 2020
Var detta till hjälp?