Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Vad du behöver veta om bokningsprocessen

    Läs mer om de olika bokningsalternativen på Airbnb.
    Av Airbnb den 9 feb. 2021
    2 minuters video
    Uppdaterad 25 feb. 2022

    Huvudpunkter

    • Bokningsförfrågningar skickas av gäster som vill veta mer om ditt boende

    • Välj mellan Boka direkt eller bokningsförfrågningar

    • Dina gästers bokningsstatus kommer att ändras under bokningsprocessen

    Som värd är det viktigt att förstå bokningsprocessen.

    Med bättre förståelse för gästers kommunikationskanaler, bokningsalternativ och bokningar kan du hjälpa till att effektivisera värdprocessen – och skapa en bättre övergripande upplevelse för dig själv och dina gäster.

    Ta emot frågor om bokning

    Vissa gäster föredrar att fråga om en tidigare incheckning, ett rabatterat pris eller din specifika plats innan de bokar. Dessa gäster kommer att skicka en inledande bokningsförfrågan till dig via länken Kontakta värd som visas i alla annonser. Du kan svara med något av följande:

    • Ett informativt svar som tar upp alla frågor och funderingar som de har
    • Ett förhandsgodkännande som låter gäster boka ditt boende utan ytterligare åtgärd från dig, så länge de bokar inom 24 timmar
    • Ett specialerbjudande som låter dig erbjuda ett annat pris – som en rabatt – än det som anges i din kalender
    • Ett meddelande om avböjning om du inte kan ta emot gästen, så länge som du är medveten om vår antidiskrimineringspolicy och konsekvenserna av att avböja bokningar

    Även om du använder Boka direkt kan gäster skicka en bokningsförfrågan till dig först för att se till att de har tillräckligt med information för att boka.

    Läs mer om bokningsfrågor

    Så kan gäster boka ditt boende

    Gäster som inte har några inledande frågor och är redo att boka sin vistelse kan göra det via Boka direkt eller en manuell bokningsförfrågan. Det är upp till dig att välja den bokningsmetod som fungerar bäst för dig och ditt boende.

    • Boka direkt är standardbokningsalternativet för alla boenden. Med Boka direkt kan gäster som uppfyller alla dina krav och godkänner dina husregler boka ditt boende direkt för alla tillgängliga datum.
    • Bokningsförfrågningar ger dig upp till 24 timmar för att granska och godkänna eller avböja varje bokningsförfrågan som skickas in. Vissa värdar, särskilt värdar med unika boenden eller oberäkneliga scheman, väljer manuella bokningsförfrågningar framför Boka direkt.
    Vi försöker svara så fort vi kan och försöker acceptera så många förfrågningar vi kan. Det är ett idiotsäkert sätt att höja din ranking i sökningar.
    Superhosts Danielle and Eli,
    Tannersville, New York

    Förstå din bokningsstatus

    Dina gästers bokningsstatus kommer att variera under bokningsprocessen och kan visas som:

    • Bekräftad, när en bokning har godkänts
    • Inväntar betalning, om du har godkänt en bokningsförfrågan men betalningen inte har behandlats ännu
    • Förfrågan har förfallit, om antingen du eller gästen dröjde mer än 24 timmar för att godkänna eller avböja bokningsförfrågan/erbjudandet
    • Avbokad, om du eller dina gäster avbokar en bekräftad bokning, eller om dina gäster avbokar en väntande bokningsförfrågan
    • Inväntar omdöme, efter det att dina gäster har slutfört sin resa och du väntar på deras feedback

    När du väl förstår hur gäster kan boka ditt boende och hur deras bokningsupplevelse ser ut kommer det att vara enklare än någonsin att hantera dina bokningsinställningar.

    Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

    Huvudpunkter

    • Bokningsförfrågningar skickas av gäster som vill veta mer om ditt boende

    • Välj mellan Boka direkt eller bokningsförfrågningar

    • Dina gästers bokningsstatus kommer att ändras under bokningsprocessen

    Airbnb
    9 feb. 2021
    Var detta till hjälp?