Tips om att vara värd för gäster med tillgänglighetsbehov

Lägg till ditt boendes specifika funktioner för att hjälpa gäster att boka tryggt.
Av Airbnb den 7 apr. 2021
Uppdaterad 2 dec. 2024

Gäster med tillgänglighetsbehov vill veta hur väl ett boende passar dem innan de bokar. De kan filtrera Airbnbs sökresultat efter specifika funktioner, t.ex. åtkomst utan nivåskillnad och en parkeringsplats för personer med funktionsnedsättning.

Boenden som bekräftats vara lämpliga för personer som använder rullstol lyfts också fram i kategorin Rullstolsvänligt. För att vara kvalificerat måste ditt boende ha åtkomst utan nivåskillnad till en entré, minst ett sovrum och ett badrum med modifieringar som greppstänger eller en duschstol.

Det är viktigt att ge tydlig och korrekt information om ditt boende. Här är några tips för att skapa ett inbjudande boende som gäster med tillgänglighetsbehov kan boka tryggt.

Lägga till tillgänglighetsfunktioner för ditt boende

Funktioner som kan hjälpa ditt boende att sticka ut inkluderar:

  • Parkeringsplats för personer med funktionsnedsättning
  • Upplyst väg till gästentrén
  • Åtkomst utan nivåskillnader till gästentrén
  • Åtkomst utan nivåskillnader till rum
  • Ingångar bredare än 81 cm (32 tum)
  • Dusch utan nivåskillnader
  • Greppstänger för toalett och/eller dusch
  • Dusch- eller badstol
  • Takmonterad eller mobil lyftanordning
  • Lyftanordning för pool eller badtunna

Alla tillgänglighetsfunktioner granskas enligt Airbnbs tillgänglighetsriktlinjer innan de publiceras i din annons. Om en funktion inte uppfyller riktlinjerna eller inte visas tydligt i ett foto kan vi be dig att ladda upp ett annat foto eller ta bort funktionen från din annons.

Att dela flera foton av varje rum hjälper gäster att avgöra om ditt boende uppfyller deras behov.

  • Skriv en beskrivande bildtext för varje bild. Till exempel kan bildtexten för ett foto av badrummet lägga till detaljer: "Det här är det enda badrummet i huset med åtkomst utan nivåskillnader. Toaletten och duschen har fasta greppstänger."

  • Ta bilder från flera vinklar. Till exempel kan foton av badrummet visa placeringen av varje greppstång och den breda, platta vägen över golvet för att nå toaletten och duschen.

Läs mer om att fotografera tillgänglighetsfunktioner

Hjälpa gäster att känna sig välkomna

Kommunicera med gäster när de skickar meddelanden till dig om ditt boendes tillgänglighetsfunktioner. Att ställa – och svara på – några frågor kan göra stor skillnad.

Exempel på hjälpsamma samtalsämnen:

  • Vilka specifika frågor har du kring boendet?
  • Hur kan jag göra din vistelse bekvämare?

Gör ditt bästa för att tillgodose rimliga önskemål, som att göra det enklare att ta sig runt i ditt boende. Överväg om små ändringar kan bidra till att få gästerna att känna sig välkomna. Några idéer:

  • Flytta möbler för att skapa bredare vägar genom rum och utrymmen.
  • Placera hushållsartiklar såsom handdukar och porslin på platser som är lättare att nå.
  • Ta bort hinder framför eluttag.

Kom ihåg att alla boenden inte kommer att fungera för alla gäster, oavsett om de har tillgänglighetsbehov eller inte. Du kan dock inte avböja en bokning eftersom någon har en funktionsnedsättning, vilket anges i vår antidiskrimineringspolicy. Du kan inte heller ta ut en husdjursavgift för tjänstedjur, eftersom de inte anses vara husdjur.

Skapa en inkluderande guidebok

Via din guidebok har du möjlighet att visa upp din gästfrihet och stad genom att dela lokala tips. Du kan lägga till rekommendationer om restauranger, sevärdheter och utomhusaktiviteter. 

När du skapar din guidebok bör du överväga vad resenärer med tillgänglighetsbehov kan tänkas leta efter. Du kan till exempel nämna restauranger med ramper, vandringsleder med asfalterade stigar och sevärdheter med tillgängliga sittplatser. Du kan också dela information om kollektivtrafiken.

Information i den här artikeln kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
7 apr. 2021
Var detta till hjälp?