Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Hur avbokningar och återbetalningar påverkar din utbetalning

    Här är vad du kan förvänta dig när resplaner ändras.
    Av Airbnb den 19 juli 2021
    2 minuters läsning
    Uppdaterad 21 juli 2021

    Huvudpunkter

    • När en bokning avbokas eller ändras kan din utbetalning komma att justeras

    • Detta kan hända vid tidpunkten för utbetalning – eller påverka hur du får betalt för framtida bokningar

    • Läs mer om vad du kan förvänta dig och få tips om hur du undviker avbokningar.

    Även de bästa planerna kan ändras, och det inkluderar resor på Airbnb. En gäst kan till exempel behöva avboka sin bokning med dig eller justera datumen för sin vistelse, och vi vill se till att du vet vad du kan förvänta dig om det händer – särskilt eftersom det kan påverka din utbetalning.

    Den goda nyheten är att vi har gjort återbetalningsprocessen automatisk och så enkel som möjligt för dig som värd. Läs vidare för att ta reda på hur reseändringar, avbokningar och återbetalningar kan påverka din utbetalning och dina gästers upplevelse – och få tips om hur du undviker avbokningar av resor i framtiden.

    Så vad hände?

    Det finns några olika sätt som reseändringar kan påverka din utbetalning på. Här är de tre vanligaste anledningarna till att du kanske märker en skillnad i utbetalningarna:

    1. Ändring: En gäst ändrade vistelsens längd hos dig.
    2. Avbokning: En gäst avbokade sin vistelse hos dig.
    3. Lösning: Något relaterat till din gästs vistelse motsvarade inte förväntningarna och hen begärde en återbetalning.

    Dina gäster: Airbnb hanterar deras återbetalning

    Så vad händer om din gäst bokar en resa som de inte tar i slutändan? Det beror mycket på din avbokningspolicy. Och om bubbelpoolen du angett i din annons plötsligt går sönder? Din gäst kan kontakta dig direkt eller Airbnbs kundtjänst för att begära en delvis återbetalning.

    När en fullständig eller delvis återbetalning är berättigad är det ganska enkelt: Airbnb ersätter din gäst. Det är automatiskt, precis som resten av vårt betalningssystem.

    Din utbetalning: timing betyder allt

    Hur detta påverkar ditt saldo beror på när din gäst återbetalas.

    • Om de återbetalas innan du får en utbetalning för deras resa: Din utbetalning kommer antingen att annulleras eller justeras baserat på din avbokningspolicy eller de nya uppgifterna för resan.
    • Om de återbetalas efter att du har fått en utbetalning för deras resa: Dina framtida utbetalningar kommer att justeras automatiskt för att täcka kostnaderna för återbetalningen. Som vi nämnde ersätter Airbnb gästen direkt, och sedan är värdar ansvariga för att ersätta Airbnb. I grund och botten täcker vi kostnaderna i förskott för att erbjuda en mer sömlös upplevelse för gäster och tar sedan tillbaka beloppet från dina framtida intäkter. Detta är anledningen till att du kanske inte får någon utbetalning för dina kommande bokningar eller att din nästa utbetalning kan vara lägre än du förväntar dig. Du ser detta som negativa belopp i ett e-postmeddelande när din utbetalning släpps, liksom i din transaktionshistorik.

    Förebygga avbokningar

    Det finns några saker du kan göra för att säkerställa att automatiska justeringar inte kommer som en överraskning:

    Huvudpunkter

    • När en bokning avbokas eller ändras kan din utbetalning komma att justeras

    • Detta kan hända vid tidpunkten för utbetalning – eller påverka hur du får betalt för framtida bokningar

    • Läs mer om vad du kan förvänta dig och få tips om hur du undviker avbokningar.

    Airbnb
    19 juli 2021
    Var detta till hjälp?