Hoppa till innehåll
    Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    Svar på de frågor du som värd kan ha om coronaviruset

    Svar på de frågor du som värd kan ha om coronaviruset

    Det här är vad våra avbokningspolicyer och program innebär för dig.
    Av Airbnb den 5 mar 2020
    6 minuters läsning

    Uppdaterad den 30 mars 2020

    Vi vet att det råder mycket osäkerhet kring coronaviruset (COVID-19) och huruvida det kommer att påverka dig och din värdverksamhet eller inte. För att hjälpa till att stödja vår globala community håller vi koll på era frågor och svarar på några av dem här. Vi uppdaterar den här sidan allteftersom situationen utvecklas och fler svar blir tillgängliga.

    Vad är policyn gällande förmildrande omständigheter?
    Airbnbs policy gällande förmildrande omständigheter ger gäster och värdar möjlighet att avboka utan kostnad om de drabbas av allvarlig skada eller sjukdom, naturkatastrofer, reserestriktioner och andra oförutsedda händelser. Som svar på Världshälsoorganisationens (WHO) deklaration om att COVID-19 är en pandemi har vi utökat denna policy globalt* till att omfatta alla bokningar som har gjorts den 14 mars eller tidigare och med ett incheckningsdatum mellan den 14 mars och den 31 maj. För bokningar som redan påbörjats, gjorts efter den 14 mars eller med ett incheckningsdatum efter den 31 maj, gäller ditt boendes avbokningspolicy som vanligt.

    *Detta gäller inte inrikesresor på det kinesiska fastlandet. Vänligen läs vidare här för mer information. Luxe- eller Luxury Retreats-bokningar täcks av gästkompensationspolicyn för Luxe-gäster.

    Vad gör Airbnb för att minska effekterna av avbokningar för värdar?
    Vi investerar 250 miljoner USD för att vara med och dela på kostnaden för gästavbokningar på grund av COVID-19. För berättigade avbokningar enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter kommer vi att betala ut 25 % av vad du skulle ha fått för en avbokning baserat på din avbokningspolicy. Om du till exempel hade fått 400 USD via din vanliga avbokningspolicy betalar vi dig 25 % av det, alltså 100 USD. Läs mer på Airbnb.com/250MSupport

    En gäst har precis avbokat sin bokning. Vad händer nu?
    Vi vet att avbokningar kan vara upprörande, även när de sker av en förståelig anledning. Tänk på att gäster som avbokar enligt vår policy gällande förmildrande omständigheter har påverkats själva och genom att avboka bidrar de till att skydda hela vår community. Om dina gäster avbokar enligt denna policy kommer de att ha möjlighet att få en fullständig återbetalning eller Airbnb-resekredit. Vi kommer att meddela dig och automatiskt göra datumen tillgängliga i din kalender, så att andra gäster kan boka, och vi kommer inte att kräva in några avgifter för den avbokade bokningen.

    En gäst kommer från ett drabbat område. Vad bör jag göra?
    Om du är orolig för att vara värd för en gäst som reser från ett drabbat område eller om du helt enkelt inte känner dig säker som värd just nu kan du avboka berättigade bokningar via plattformen. Du kommer sedan att underrättas om att din bokning är kvalificerad för en avbokning utan kostnad och din gäst får en fullständig återbetalning. Det är en bra idé att skicka ett meddelande till din gäst så snart som möjligt och förklara varför du måste avboka.

    Tänk på att vi har en antidiskrimineringspolicy. Avbokningar i samband med störningar orsakade av coronaviruset måste följa våra interna policyer tillsammans med officiella riktlinjer och rekommendationer om berättigade situationer och platser.

    Vad gör jag om jag inte känner mig bekväm med att vara värd för en gäst?
    Om du är orolig för att vara värd för en gäst under dessa osäkra tider förstår vi ditt problem. Innan du avbokar en bokning bör du komma ihåg att Airbnb har en antidiskrimineringspolicy. Kom ihåg att behandla varje resenär med inkludering och respekt, vilket innebär att se till att du behandlar varje bokning – och beslut om avbokning – enligt samma standarder. Vi har tagit fram några riktlinjer och frågor som du kan överväga att ställa för att hjälpa dig att få den information du behöver.

    Finns det något jag kan göra för att minimera påverkan på min värdverksamhet?
    Även om många resenärer väljer att stanna hemma under dessa osäkra tider överväger vissa fortfarande lokala vistelser och framtida resor. För att uppfylla dessa gästers behov arbetar vi med att lyfta fram boenden med flexibla avbokningspolicyer. Vi har också sammanställt några tips som hjälper dig att minimera påverkan av COVID-19 på din värdverksamhet, och vi kommer att fortsätta arbeta med att stödja dig under denna svåra tid.

    Hur kommer Airbnb att stödja värdar som erbjuder mer flexibla vistelser?
    Vi har utvecklat en uppsättning verktyg och program för att hjälpa både värdar och gäster att hantera osäkerheten och stödja mer flexibla resplaner.

    • Vi har gjort det enklare för gäster att hitta boenden med flexibla avbokningspolicyer – som ett nytt filter som gör det enklare att söka efter dessa boenden.
    • Vi har också lanserat ett verktyg som gör det enkelt för värdar att återbetala gäster som behöver avboka.

    Vi kommer att dela mer information när vi introducerar dessa förbättrade verktyg och program för vår community under de kommande veckorna. Läs mer

    Tar Airbnb ut avgifter för avbokade bokningar?
    När bokningar avbokas enligt policyn gällande förmildrande omständigheter kan gäster välja mellan en fullständig återbetalning eller en resekredit på ett belopp som inkluderar våra avgifter. Och vi kommer inte att påföra några avbokningsavgifter för värdar som måste avboka berättigade bokningar.

    Vi vill också klargöra att våra serviceavgifter kommer att återbetalas i sin helhet eller tillhandahållas som en resekredit för varje omfattad avbokning.

    Kan jag godkänna nya bokningar om jag avbokar en berättigad bokning?
    Du kan godkänna nya bokningar under datumen, även om det var du som avbokade bokningen.

    Kommer jag att förlora min status som Superhost om jag avbokar en berättigad bokning?
    Nej. Avbokningar enligt policyn gällande förmildrande omständigheter påverkar inte den avbokningsprocent på 1 % som krävs för att behålla din Superhost-status. Läs mer om hur vi kommer att se över kriterierna i den kommande Superhost-bedömningen.

    Kommer några andra påföljder att gälla för värdar som avbokar berättigade bokningar?
    Nej. Ingen av de vanliga påföljderna vid avbokningar kommer att gälla för värdar som måste avboka enligt policyn gällande förmildrande omständigheter.

    Jag är värd för Airbnb-upplevelser. Vad behöver jag veta?
    Vi pausar alla upplevelser från och med den 18 mars till och med åtminstone den 30 april 2020. Vi fattade detta svåra beslut eftersom upplevelser är utformade för att föra samman människor, och hälsoorganisationer runt om i världen har avrått från denna typ av interaktion som en av de bästa åtgärderna för att skydda samhällen. Läs denna artikel i hjälpcentret för de senaste uppdateringarna.

    Hur kan jag förebygga spridning av sjukdomar som coronaviruset?
    Att rengöra ofta vidrörda ytor (t.ex. lampknappar, dörrhandtag och skåpshandtag) och regelbunden handtvätt kan räcka långt för att hålla dig och dina gäster säkra, enligt Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Läs vår artikel med fler rengöringstips och hygienrekommendationer från CDC.

    Evenemang blir inställda. Kommer dessa bokningar att täckas av Airbnbs policy gällande förmildrande omständigheter?
    Vi vet att många av våra resenärer bokar boenden på Airbnb för evenemang som Coachella, SXSW, Mobile World Congress och annat. Om ett evenemang har ställts in och din bokning inte täcks av vår policy gällande förmildrande omständigheter hänvisar vi gäster att kontrollera avbokningspolicyn för sin bokning och kontakta värden för att diskutera olika alternativ.

    Vi har lanserat ett verktyg så att värdar kan återbetala bokningar som dessa, som inte omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter.

    Jag är värd för ett boende inom Airbnb Luxe eller Luxury Retreats. Gäller policyn gällande förmildrande omständigheter för mig?
    Nej. Vår policy gällande förmildrande omständigheter är inte tillämplig för Airbnb Luxe- eller Luxury Retreats-bokningar, som är föremål för en separat gästkompensationspolicy för Luxe-gäster.

    Jag behöver hjälp. Var hittar jag resurser på webben?
    Vi vet att det kan vara frustrerande när du inte kan få ett svar direkt. Vi är fast beslutna om att hjälpa dig att få det stöd och den information du behöver och därför har vi lanserat Airbnb.com/COVID, utöver att vi fortsätter att svara på dina samtal, chattar och e-postmeddelanden så snabbt som möjligt.

    Många vanliga problem kan lösas på webben, särskilt om du har en bokning som omfattas av vår policy gällande förmildrande omständigheter. Du kan också gå till vårt hjälpcenter för att hitta fler svar. Många av er har också delat med er av era egna tips och ert stöd i vårt community-center.

    Jag har fortfarande frågor. Vem ska jag kontakta?
    Vi vill uppmuntra dig att ta kontakt med vårt kundtjänstteam om du har frågor eller för att få hjälp med att avboka bokningar. Vi prioriterar dem som behöver omedelbar hjälp och ber dig att endast kontakta oss om din resa kommer att ske inom de närmaste 72 timmarna. Vi uppskattar ditt tålamod. Om du har en brådskande fråga kan du också gå till Airbnb.com/COVID eller hjälpcentret för svar.

    Vi vet hur problematiskt något som coronaviruset kan vara för din verksamhet och vi finns här för att hjälpa till. Tack för att du samarbetar med oss för att skydda säkerheten och välbefinnandet i vår community.

    Informationen i denna artikel kan ha förändrats sedan den publicerades.

    Airbnb
    5 mar 2020
    Var detta till hjälp?