Från och med september 2022 kan gäster som bor i Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien, Irland, Nederländerna, Österrike och Portugal köpa reseförsäkring på utcheckningssidan.
Reseförsäkringen erbjuds av Generali 's Europ Assistance Group, som handlar under Europ Assistance-namnet i EU och Storbritannien.
Om du köpte bokningsförsäkring via Europ Assistance efter april, se denna artikel för täckningsinformation.
Bor du inte i det här landet eller den här regionen? Få mer information om var försäkringen är tillgänglig. Gäster överallt kan också köpa reseförsäkring utanför Airbnb, direkt via ett reseförsäkringsföretags webbplats eller genom att handla på en jämförelsewebbplats.
Du får alternativet att lägga till reseförsäkring på betalningssidan när du gör din Airbnb-bokning. Innan du gör det ska du se till att granska detaljerna för den försäkring som erbjuds och vad som omfattas för att se till att det är rätt för dig.
Kort efter det att din bokning har bekräftats får du ett e-postmeddelande som bekräftar ditt försäkringsköp och tillhandahåller en kopia av din försäkring. Det e-postmeddelandet kommer också att inkludera en länk till din policyinformationssida, vilket är där du kan avbryta din policy, påbörja ett anspråk och mycket mer.
Din reseförsäkring kommer att uppdateras automatiskt om datumen för din bokning eller antal gäster ändras och inga anspråk på den befintliga policyn. Om ändringen påverkar det totala priset för din bokning kommer du att debiteras eller återbetalas ett justerat belopp för din reseförsäkring.
Reseförsäkringen för hjälp i Europa inkluderar:
Även om pandemier inte omfattas av reseförsäkring omfattas COVID-19 i vissa situationer eftersom det anses vara en allvarlig sjukdom. Oväntad sjukdom är en täckt anledning under reseavbokning, medicinsk hjälp och reseförmåner. Du omfattas inte av resestörningar orsakade av COVID-19, t.ex. stängning av gränser och karantän.
Observera att om du lämnar in ett anspråk på grund av COVID-19 kommer du att bli ombedd att tillhandahålla dokumentation som visar att du, en familjemedlem (t.ex. ditt barn), eller någon som bor hos dig på Airbnb-boendet testades positivt under den virtuella eller personliga övervakningen av en kvalificerad läkare.
Varje policy täcker gästen som köpte den och de som bor hos dem på Airbnb-boendet. Dessa personer behöver inte läggas till Airbnb-bokningen eller nämnas i policyn för att omfattas, och det finns inga åldersbegränsningar.
Invånarna i Storbritannien kan annullera sin policy inom 14 dagar efter köpet för en fullständig återbetalning. Observera att du inte kan annullera din policy efter det att du har avrest eller påbörjat ett anspråk, även om du befinner dig inom 14 dagars avkylning.
För att annullera din policy, gå bara till din täckningsöversiktssida och välj Avbryt policy.
Anspråk hanteras av Europ Assistance från början till slut. Du kan påbörja ett anspråk genom att gå till din sida med täckningsöversikt och välja Starta ett anspråk eller genom att kontakta Europ Assistance direkt.
Har ni frågor om din policy, behöver hjälp med ett anspråk, eller vill ha resehjälp kontakta Europ Assistance genom att ringa +44 (0) 203 7888 656 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com.
För boende i Storbritannien garanteras reseförsäkringen av Europ Assistance S.A. UK Branch.
Europ Assistance S.A. övervakas av den franska tillsynsmyndigheten (ACPR), 4, place de Budapest, CS92459 - 75436 Paris Cedex 09, Frankrike. Europ Assistance S.A. UK Branch auktoriseras av Prudential Regulation Authority. Med förbehåll för regler från Financial Conduct Authority och begränsad reglering från Prudential Regulation Authority. Detaljer om omfattningen av vår förordning från Prudential Regulation Authority finns tillgängliga på begäran. Europ Assistance S.A. UK Branch FCA registernummer är 203084.
För invånare i Storbritannien ordnas denna reseförsäkring av Airbnb UK Services Limited. Airbnb UK Services Limited är en utsedd representant för Aon UK Limited, som är auktoriserad och reglerad av Financial Conduct Authority. Aon UK Limiteds FCA-registreringsnummer är 310451, du kan kontrollera detta genom att besöka Financial Services Register | FCA eller ringa 0800 111 6768. Reseförsäkring är tillgänglig för gäster över 18 år och äldre. Fullständiga villkor gäller. Reseförsäkringen regleras av Financial Conduct Authority, de återstående produkterna och tjänsterna är inte reglerade produkter som ordnas av Airbnb UK Services Limited. FP.AFF.343.LC
Du får alternativet att lägga till reseförsäkring på betalningssidan när du gör din Airbnb-bokning. Innan du gör det ska du se till att granska detaljerna för den försäkring som erbjuds och vad som omfattas för att se till att det är rätt för dig.
Kort efter det att din bokning har bekräftats får du ett e-postmeddelande som bekräftar ditt försäkringsköp och tillhandahåller en kopia på din försäkring. Det e-postmeddelandet kommer också att inkludera en länk till din policyinformationssida, vilket är där du kan avbryta din policy, påbörja ett anspråk och mycket mer.
Din reseförsäkring kommer att uppdateras automatiskt om datumen för din bokning eller antal gäster ändras och inga anspråk på den befintliga policyn. Om ändringen påverkar det totala priset för din bokning kommer du att debiteras eller återbetalas ett justerat belopp för din reseförsäkring.
Reseförsäkringen för hjälp i Europa inkluderar:
Även om pandemier inte omfattas av reseförsäkring omfattas COVID-19 i vissa situationer eftersom det anses vara en allvarlig sjukdom. Oväntad sjukdom är en täckt anledning enligt reseavbokning, medicinsk hjälp och reseförmåner. Du omfattas inte av resestörningar orsakade av COVID-19, t.ex. stängning av gränser och karantän.
Observera att om du lämnar in ett anspråk på grund av COVID-19 kommer du att bli ombedd att tillhandahålla dokumentation som visar att du, en familjemedlem (t.ex. ditt barn), eller någon som bor hos dig på Airbnb-boendet testades positivt under den virtuella eller personliga övervakningen av en kvalificerad läkare.
Varje policy täcker gästen som köpte den och de som bor hos dem på Airbnb-boendet. Dessa personer behöver inte läggas till Airbnb-bokningen eller nämnas i policyn för att omfattas, och det finns inga åldersbegränsningar.
Invånare i EU (exklusive Frankrike) kan annullera sin policy inom 14 dagar efter köp mot en fullständig premiumåterbetalning. Observera att du inte kan annullera din policy efter det att du har avrest eller påbörjat ett anspråk, även om du befinner dig inom 14-dagars ångerperioden.
För att annullera din policy, gå bara till din täckningsöversiktssida och välj Avbryt policy.
Anspråk hanteras av Europ Assistance från början till slut. Du kan påbörja ett anspråk genom att gå till din sida med täckningsöversikt och välja Starta ett anspråk eller genom att kontakta Europ Assistance direkt.
Om du har frågor om din policy, behöver hjälp med ett anspråk eller vill ha resehjälp:
För invånare i EU garanteras reseförsäkringen av Europ Assistance SA som agerar genom sin irländska filial och erbjuds av försäkringsmedarbetaren Aon Iberia Correduria de Seguros y Reaseguros S.A.U. med Airbnb Marketing Services S.L.W. som agerar som en extern samarbetspartner. Europ Assistance SA övervakas av Autorité de contrôle independentiel et de résolution (COVIDR) i Frankrike, och dess irländska filial regleras av Central Bank of Ireland för affärsregler. Fullständiga villkor gäller.