Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Juridiska villkor

Reseförsäkring genom Europ Assistance

Denna artikel har översatts automatiskt.

Från och med september 2022 kan gäster som bor i Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien, Irland, Nederländerna, Österrike och Portugal köpa reseförsäkring på utcheckningssidan.

Reseförsäkringen erbjuds av Generali 's Europ Assistance Group, som handlar under Europ Assistance-namnet i EU och Storbritannien.

Om du köpte bokningsförsäkring via Europ Assistance efter april, se denna artikel för täckningsinformation.

Bor du inte i det här landet eller den här regionen? Få mer information om var försäkringen är tillgänglig. Gäster överallt kan också köpa reseförsäkring utanför Airbnb, direkt via ett reseförsäkringsföretags webbplats eller genom att handla på en jämförelsewebbplats.

För invånare i Storbritannien

Lägga till försäkring vid bokning

Du får alternativet att lägga till reseförsäkring på betalningssidan när du gör din Airbnb-bokning. Innan du gör det ska du se till att granska detaljerna för den försäkring som erbjuds och vad som omfattas för att se till att det är rätt för dig.

Kort efter det att din bokning har bekräftats får du ett e-postmeddelande som bekräftar ditt försäkringsköp och tillhandahåller en kopia av din försäkring. Det e-postmeddelandet kommer också att inkludera en länk till din policyinformationssida, vilket är där du kan avbryta din policy, påbörja ett anspråk och mycket mer.

Gör ändringar av din bokning

Din reseförsäkring kommer att uppdateras automatiskt om datumen för din bokning eller antal gäster ändras och inga anspråk på den befintliga policyn. Om ändringen påverkar det totala priset för din bokning kommer du att debiteras eller återbetalas ett justerat belopp för din reseförsäkring.

Vad policyn täcker

Reseförsäkringen för hjälp i Europa inkluderar:

  • Avbokning av resor: Få ersättning för upp till 100% av din icke återbetalade Airbnb-bokningskostnad om du avbokar av en täckt anledning, till exempel: allvarlig sjukdom eller skada, en flygförsening på grund av mekaniskt sammanbrott eller en naturkatastrof i ditt boende eller din destination.
  • Försenad avresa: Få ersättning för vissa extra kostnader du ådrar dig eftersom din resa är försenad med 12 timmar eller mer av en täckt anledning. Täckta skäl inkluderar en storm, brand eller översvämning vid avresepunkten; mekanisk uppdelning av ditt fordon; och förlust av resehandlingar eller pengar.
  • Medicinsk assistanse: Få ersättning för sjukvårdskostnader du ådrar dig när du reser utomlands, t.ex. kostnader för sjukhusvistelse, medicin som ordineras av en läkare eller ambulansresor beställda av en läkare.
  • Bagage: Få ersättning om ditt bagage försvinner definitivt eller skadas av din operatör.

Vad som inte omfattas

  • Pre-existerande medicinska tillstånd: Om du reser med medicinska tillstånd kan du behöva ytterligare eller alternativ täckning. För information, kontakta Money and Pensions Service genom att ringa +44 (0) 80 0138 7777 eller söka i deras medicinska skyddskatalog.
  • Vissa resekostnader: Du kan inte få ersättning för kostnaden för planerad transport (inklusive flyg, tåg och färjor) till och från ditt Airbnb-boende om du behöver avboka din bokning innan du avreser på din resa.

Är COVID-19 täckt?

Även om pandemier inte omfattas av reseförsäkring omfattas COVID-19 i vissa situationer eftersom det anses vara en allvarlig sjukdom. Oväntad sjukdom är en täckt anledning under reseavbokning, medicinsk hjälp och reseförmåner. Du omfattas inte av resestörningar orsakade av COVID-19, t.ex. stängning av gränser och karantän.

Observera att om du lämnar in ett anspråk på grund av COVID-19 kommer du att bli ombedd att tillhandahålla dokumentation som visar att du, en familjemedlem (t.ex. ditt barn), eller någon som bor hos dig på Airbnb-boendet testades positivt under den virtuella eller personliga övervakningen av en kvalificerad läkare.

Vem som täcker

Varje policy täcker gästen som köpte den och de som bor hos dem på Airbnb-boendet. Dessa personer behöver inte läggas till Airbnb-bokningen eller nämnas i policyn för att omfattas, och det finns inga åldersbegränsningar.

Avboka din policy

Invånarna i Storbritannien kan annullera sin policy inom 14 dagar efter köpet för en fullständig återbetalning. Observera att du inte kan annullera din policy efter det att du har avrest eller påbörjat ett anspråk, även om du befinner dig inom 14 dagars avkylning.

För att annullera din policy, gå bara till din täckningsöversiktssida och välj Avbryt policy.

Starta ett krav

Anspråk hanteras av Europ Assistance från början till slut. Du kan påbörja ett anspråk genom att gå till din sida med täckningsöversikt och välja Starta ett anspråk eller genom att kontakta Europ Assistance direkt.

Så får du hjälp

Har ni frågor om din policy, behöver hjälp med ett anspråk, eller vill ha resehjälp kontakta Europ Assistance genom att ringa +44 (0) 203 7888 656 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com.

För boende i Storbritannien garanteras reseförsäkringen av Europ Assistance S.A. UK Branch.

Europ Assistance S.A. övervakas av den franska tillsynsmyndigheten (ACPR), 4, place de Budapest, CS92459 - 75436 Paris Cedex 09, Frankrike. Europ Assistance S.A. UK Branch auktoriseras av Prudential Regulation Authority. Med förbehåll för regler från Financial Conduct Authority och begränsad reglering från Prudential Regulation Authority. Detaljer om omfattningen av vår förordning från Prudential Regulation Authority finns tillgängliga på begäran. Europ Assistance S.A. UK Branch FCA registernummer är 203084.

För invånare i Storbritannien ordnas denna reseförsäkring av Airbnb UK Services Limited. Airbnb UK Services Limited är en utsedd representant för Aon UK Limited, som är auktoriserad och reglerad av Financial Conduct Authority. Aon UK Limiteds FCA-registreringsnummer är 310451, du kan kontrollera detta genom att besöka Financial Services Register | FCA eller ringa 0800 111 6768. Reseförsäkring är tillgänglig för gäster över 18 år och äldre. Fullständiga villkor gäller. Reseförsäkringen regleras av Financial Conduct Authority, de återstående produkterna och tjänsterna är inte reglerade produkter som ordnas av Airbnb UK Services Limited. FP.AFF.343.LC

För boende i EU

Lägga till försäkring vid bokning

Du får alternativet att lägga till reseförsäkring på betalningssidan när du gör din Airbnb-bokning. Innan du gör det ska du se till att granska detaljerna för den försäkring som erbjuds och vad som omfattas för att se till att det är rätt för dig.

Kort efter det att din bokning har bekräftats får du ett e-postmeddelande som bekräftar ditt försäkringsköp och tillhandahåller en kopia på din försäkring. Det e-postmeddelandet kommer också att inkludera en länk till din policyinformationssida, vilket är där du kan avbryta din policy, påbörja ett anspråk och mycket mer.

Gör ändringar av din bokning

Din reseförsäkring kommer att uppdateras automatiskt om datumen för din bokning eller antal gäster ändras och inga anspråk på den befintliga policyn. Om ändringen påverkar det totala priset för din bokning kommer du att debiteras eller återbetalas ett justerat belopp för din reseförsäkring.

Vad policyn täcker

Reseförsäkringen för hjälp i Europa inkluderar:

  • Avbokning av resor: Få ersättning för upp till 100% av din icke återbetalade Airbnb-bokningskostnad om du avbokar av en täckt anledning, till exempel: allvarlig sjukdom eller skada, en flygförsening på grund av mekaniskt sammanbrott eller en naturkatastrof i ditt boende eller din destination.
  • Försenad avresa: Få ersättning för vissa extra kostnader du ådrar dig eftersom din resa är försenad med 12 timmar eller mer av en täckt anledning. Täckta skäl inkluderar en storm, brand eller översvämning vid avresepunkten; mekanisk uppdelning av ditt fordon; och förlust av resehandlingar eller pengar.
  • Medicinsk hjälp: Få ersättning för sjukvårdskostnader du ådrar dig när du reser utomlands, t.ex. kostnader för sjukhusvistelse, medicinering som ordineras av en läkare eller ambulansresor som beställts av en läkare.
  • Bagage: Få ersättning om ditt bagage försvinner definitivt eller skadas av din operatör.

Är COVID-19 täckt?

Även om pandemier inte omfattas av reseförsäkring omfattas COVID-19 i vissa situationer eftersom det anses vara en allvarlig sjukdom. Oväntad sjukdom är en täckt anledning enligt reseavbokning, medicinsk hjälp och reseförmåner. Du omfattas inte av resestörningar orsakade av COVID-19, t.ex. stängning av gränser och karantän.

Observera att om du lämnar in ett anspråk på grund av COVID-19 kommer du att bli ombedd att tillhandahålla dokumentation som visar att du, en familjemedlem (t.ex. ditt barn), eller någon som bor hos dig på Airbnb-boendet testades positivt under den virtuella eller personliga övervakningen av en kvalificerad läkare.

Vem som täcker

Varje policy täcker gästen som köpte den och de som bor hos dem på Airbnb-boendet. Dessa personer behöver inte läggas till Airbnb-bokningen eller nämnas i policyn för att omfattas, och det finns inga åldersbegränsningar.

Avboka din policy

Invånare i EU (exklusive Frankrike) kan annullera sin policy inom 14 dagar efter köp mot en fullständig premiumåterbetalning. Observera att du inte kan annullera din policy efter det att du har avrest eller påbörjat ett anspråk, även om du befinner dig inom 14-dagars ångerperioden.

För att annullera din policy, gå bara till din täckningsöversiktssida och välj Avbryt policy.

Starta ett krav

Anspråk hanteras av Europ Assistance från början till slut. Du kan påbörja ett anspråk genom att gå till din sida med täckningsöversikt och välja Starta ett anspråk eller genom att kontakta Europ Assistance direkt.

Så får du hjälp

Om du har frågor om din policy, behöver hjälp med ett anspråk eller vill ha resehjälp:

  • Österrike invånare: Kontakta Europ Assistance genom att ringa +43 120 609 2205 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com.
  • Invånarna i Tyskland: Kontakta Europ Assistance genom att ringa +49 302 238 4619 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com.
  • Irlands invånare: Kontakta Europ Assistance genom att ringa +353 15 41 07 39 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com.
  • Italienska invånare: Kontakta Europ Assistance genom att ringa +39 02 23 33 14 35 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com.
  • Nederländernas invånare: Kontakta Europ Assistance genom att ringa +31 207003745 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com. För resehjälp, ring +32 2 541 9011.
  • Portugals invånare: Kontakta Europ Assistance genom att ringa +34 915 368 419 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com.
  • Invånarna i Spanien: Kontakta Europ Assistance genom att ringa +34 915 143 721 eller e-posta infoairbnb@roleurop.com.

För invånare i EU garanteras reseförsäkringen av Europ Assistance SA som agerar genom sin irländska filial och erbjuds av försäkringsmedarbetaren Aon Iberia Correduria de Seguros y Reaseguros S.A.U. med Airbnb Marketing Services S.L.W. som agerar som en extern samarbetspartner. Europ Assistance SA övervakas av Autorité de contrôle independentiel et de résolution (COVIDR) i Frankrike, och dess irländska filial regleras av Central Bank of Ireland för affärsregler. Fullständiga villkor gäller.

Relaterade artiklar

  • Juridiska villkor

    AirCover för gäster och rese-, boknings- eller vistelseförsäkring

    AirCover för gäster skiljer sig från rese-, boknings- eller vistelseförsäkring. Få reda på mer.
  • Juridiska villkor • Gäst

    Bokningsförsäkring för invånare i EU

    Gäster som bor i vissa länder i EU kan lägga till en bokningsförsäkring i sin bokning.
  • Guide • Gäst

    AirCover för gäster

    Alla bokningar inkluderar AirCover för gäster. Om det finns ett allvarligt problem med ditt Airbnb-boende som din värd inte kan lösa hjälper vi dig att hitta ett liknande boende, beroende på tillgänglighet till jämförbart pris, eller ger dig en fullständig eller delvis återbetalning.
Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem