Host_guarantee_120-26150cd37e16db6d314301096f101580

Värdgarantin på 8 000 000 kr

Sinnesro. Garanterat.

Varje bokning. Varje gång.

Din sinnesro är ovärderlig. Därför tar vi inte betalt för den. Varje bokning på Airbnb skyddas av vår Värdgaranti utan extra kostnad. Vila lugnt.

Oöverträffat skydd

Vi säger inte bara att vi värdesätter våra värdar, vi backar även upp detta med 8 000 000 kr. Detta är en oöverträffad nivå av skydd i resebranschen. Du är en del av Airbnb-familjen och vi står alltid bakom vår familj.

Sinnesro

Vi arbetar för att skapa ett säkert och pålitligt globalt community. Även om skador på ägodelar är sällsynta förstår vi att du kan behöva skydd. Värdgarantin ersätter berättigade värdar för skador upp till 8 000 000 kr.

Vad skyddas?

Värdgarantin ger skydd för upp till 8 000 000 kr över hela världen. Betalningar sker enligt vissa villkor och med vissa begränsningar och undantag. Läs Villkor för Värdgarantin om du vill ha mer information.

Formuläret för ansökan om betalning från Värdgarantin kan skickas via Lösningscentret eller genom att ta direktkontakt med kundtjänst.

Värdar som ansöker om betalning under Värdgarantin samtycker om att samarbeta med Airbnb och dess försäkringsbolag, tillhandahålla dokumentation gällande den påstådda förlusten och gå med på att genomföra en inspektion i de sällsynta fall detta kan vara nödvändigt.

Vad skyddas inte?

Värdgarantin bör inte betraktas som en ersättning för en hem- eller uthyrningsförsäkring. Värdgarantin skyddar inte:

  • kontanter och värdepapper
  • husdjur
  • personligt skadeståndsansvar
  • delade eller allmänna utrymmen

Vissa typer av ägodelar–t.ex. smycken, samlarobjekt och konstverk–har mer begränsat skydd. Värdar kan vilja säkra eller avlägsna sådana värdesaker innan boendet hyrs ut och kanske även överväga att teckna en oberoende försäkring som täcker dem. Värdgarantin skyddar inte mot rimligt slitage.

Vanliga frågor

Hur fungerar processen för Airbnbs Värdgaranti?

I en nödsituation bör värden först och främst kontakta polis, räddningstjänst, eller andra lämpliga myndigheter. Kontakta sedan Kundtjänst.

Om det inte rör sig om en nödsituation bör värden kontakta gästen för att informera om klagomålet och försöka förhandla fram en lösning innan en officiell ansökan lämnas in.

Om det inte går att nå en lösning mellan värd och gäst bör värden noggrant granska Villkor för Värdgarantin och avgöra om han eller hon är berättigad innan en ansökan skickas till Airbnb.

Värdar måste skicka in sin förfrågan antingen inom 14 dagar efter det att gästen checkat ut eller innan nästa gäst checkar in, beroende på vilket som inträffar först.

För betalningsansökningar som lämnats in i tid kommer vi direkt att skicka en e-postbekräftelse och sedan även följa upp via e-post för att diskutera fortsättningen–t.ex. ytterligare dokumentation från värden eller gästen–inom 24 timmar.

När vi väl har fått tillräckligt med information från både värd och gäst kommer vi att granska alla handlingar, utvärdera betalningsansökan och sedan kontakta värden när processen är klar.

Hur skickar jag en betalningsansökan angående Airbnbs Värdgaranti?

Om du vill skicka in en ansökan om betalning från Värdgarantin kan du börja med att läsa igenom villkoren för Värdgaranti och sedan kontakta din gäst för att informera om ditt klagomål—ofta kan värdar och gäster lösa problem på egen hand via vårt Lösningscenter. Om du och din gäst inte kan komma överens kan du uppdatera ditt ärende i Lösningscentret i enlighet därmed. Samla så mycket dokumentation som möjligt för att kunna skicka till Airbnb, inklusive foton, kvitton, en polisanmälan, och andra användbara handlingar som bevisar äganderätt, skada, eller uppskattar marknadsvärdet på det föremål som skadats. När vi väl har fått tillräckligt med information kommer vi att granska all dokumentation och utvärdera ansökan om utbetalning enligt våra användarvillkor gällande Värdgarantin.

Bör jag ha en säkerhetsdeposition? Hur fungerar värdgarantin tillsammans med depositionen?

Värdgarantin skyddar inte mot rimlig slitage. Värdgarantin är utformad för att skydda mot skador på ägodelar som i sällsynta fall kan inträffa under en gästs vistelse. För mindre, enklare olyckor–t.ex. ett trasig glas–kan en säkerhetsdeposition vara ett användbart komplement för värdar.

Om du vill lägga till en säkerhetsdeposition för ditt boende ska du gå till Hantera annons för ditt boende och sedan ändra dina inställningar för säkerhetsdeposition i sektionen Prissättning och villkor. Värdskaps-fliken är det snabbaste sättet att navigera.

Vad ska jag göra innan jag skickar en ansökan om betalning?

Kontakta din gäst för att informera om ditt klagomål och försöka lösa problemet direkt. Ofta kan värdar och gäster lösa problem på egen hand.

Om du och din gäst inte kan komma fram till en lösning rekommenderar vi att du gör en polisanmälan. En polisanmälan uppmuntras i samtliga ärenden och krävs för betalningsförfrågningar som överstiger $300 USD.

Sammanställ så mycket dokumentation som möjligt att bifoga med ditt formulär. Användbar dokumentation och information som hjälper till att behandla din betalningsförfrågan så fort som möjligt inkluderar:

  • fotografier av den skada anspråket gäller
  • en polisanmälan för eventuella skador över $300 USD
  • kvitton eller andra bevis på det exakta marknadsvärdet eller kostnad för reparation
  • bevis på ägandeskap
  • annan dokumentation som du känner skulle vara till hjälp för att bearbeta din förfrågan

Om du är osäker på om händelsen i fråga kan komma att skyddas under Värdgarantin, eller om du har ytterligare frågor kan du kontakta Kundtjänst.

Bör jag ha en hemförsäkring?

Värdgarantin är inte en försäkring och bör inte betraktas som en ersättning för din hem- eller uthyrningsförsäkring. Värdar kan vilja överväga att teckna en oberoende försäkring som täcker värdefulla ägodelar som t.ex. smycken, konstverk eller samlarobjekt, eftersom sådana ägodelar är föremål för ett begränsat skydd under Värdgarantin. Se våra Villkor för Värdgarantin för mer information.

Vi rekommenderar att alla värdar granskar och är införstådda med villkoren för sin försäkring och vad den täcker och inte täcker. Inte alla försäkringar täcker skador på- eller förlust av egendom som orsakats av en gäst som bokar ditt boende.

Hur lång tid tar det att behandla min betalningsansökan?

Hanteringstiden varierar beroende på hur allvarligt ärendet är, dokumentationens kvalitet, samt värdens och gästens samarbetsvillighet. Vi strävar efter att lösa de flesta ärenden inom en vecka efter det att ärendet lämnats in.