Från och med den 1 oktober 2025 kommer värdar i Italien att omfattas av uppdaterade avbokningspolicyer. Besök Avbokningspolicyer för ditt boende för att förstå dessa policyuppdateringar.
Ibland händer saker och ting och gäster måste avboka. För att saker och ting ska fungera smidigt kan du välja avbokningspolicyer för ditt boende: en för korttidsvistelser och en för långtidsvistelser. När du är redo att göra det kan du läsa om hur du anger ditt boendes avbokningspolicy.
För vistelser under 28 nätter kan värdar välja vilka avbokningsalternativ som ska erbjudas gäster. För vistelser på 28 nätter eller längre gäller avbokningspolicyn för långtidsbokningar automatiskt. Följande policyer gäller endast för bokningar i Italien som gjorts före den 1 oktober 2025. Läs mer om avbokningspolicyer för alla andra bokningar. Ytterligare villkor gäller för avbokningspolicyer.
Avbokningspolicyer för värdar i Italien uppdateras. Läs mer om de uppdaterade avbokningspolicyerna för kortare vistelser och långtidsvistelser som träder i kraft den 1 oktober 2025. En sammanfattning av viktiga uppdateringar finns nedan:
Alla standardavbokningspolicyer för kortare vistelser (mindre än 28 nätter) inkluderar en 24-timmars avbokningsperiod som gör det möjligt för gäster att avboka och få full återbetalning i upp till 24 timmar efter att bokningen har bekräftats, så länge bokningen bekräftades minst sju dagar före incheckning (baserat på boendets lokala tid).
Vi presenterar en ny avgränsad policy som gör det möjligt för gäster att avboka fram till 14 dagar före incheckning och få en fullständig återbetalning.
Den strikta policyn kommer inte längre att vara tillgänglig för bokningar gjorda från och med den 1 oktober 2025. Eventuella annonser där du använder en strikt policy kommer att konverteras till en begränsad policy det datumet.
Avbokningsfrister kommer nu att baseras på boendets lokala incheckningstid.
Din vanliga avbokningspolicy gäller alla bokningar på 27 nätter eller färre i följd. Du kan välja en av följande standardavbokningspolicyer:
Följande standardavbokningspolicyer är endast tillgängliga via inbjudan till vissa värdar:
Policy för långtidsvistelser gäller automatiskt för alla bokningar som är 28 nätter eller längre.
Tidsgräns kl. 12.00 (för bokningar gjorda före den 1 oktober 2025)
Resor anses börja klockan 12:00 lokal tid för boendet på incheckningsdatumet, oavsett gästens faktiska planerade incheckningstid. Alla avbokningsperioder före en resa beräknas baserat på denna sista tid på 12:00 lokal tid för ditt boende. För avbokningar under en resa är tidsfristen för avbokning 12:00 lokal tid för boendet. Efter 12:00 på en viss dag kan konsekvenserna för avbokning vara annorlunda.
Återbetalning av avgifter (för bokningar gjorda före den 1 oktober 2025)
Priser per natt och serviceavgifter återbetalas under vissa omständigheter enligt beskrivningen i varje policy. Airbnbs serviceavgifter är inte återbetalningsbara för avbokningar som görs efter kl. 12 lokal tid för boendet på det schemalagda datumet för incheckning.
Skatter
Airbnb kommer att återbetala alla skatter vi samlar in som är relaterade till belopp som återbetalas till gäster och kommer att skicka in eventuella skatter som ska betalas på den ej återbetalningsbara delen av avbokade bokningar till lämplig skattemyndighet.
Problem med värden eller boendet
Om en gäst har några problem med en värd eller ett boende måste gästen kontakta Airbnb inom 24 timmar efter gästens incheckning. Om ett problem omfattas av vår policy för ombokning och återbetalning för boenden kan gästen ha rätt till en delvis eller fullständig återbetalning.
Förhållande till andra policyer
En värds avbokningspolicy lyder under, och kan åsidosättas av, omboknings- och återbetalningspolicyn för boenden, policyn för omfattande störningar eller avbokningar som görs av Airbnb av någon annan orsak som tillåts enligt användarvillkoren.
Att göra avbokningar officiella
En bokning avbokas endast officiellt när gästen har följt stegen på Airbnbs avbokningssida och fått bekräftelse. En gäst kan hitta avbokningssidan i sina Resor på Airbnbs webbplats och i appen.
Involvera Airbnb
Airbnb har sista ordet i en eventuell tvist mellan värd och gäst gällande tillämpningen av dessa avbokningspolicyer.