Detta innehållet är inte tillgängligt på ditt valda språk, så vi har gjort det tillgängligt på närmaste tillgängliga språk för tillfället.

Riktlinjer för hälsa och säkerhet vid värdskap för upplevelser i regioner som har öppnat upp igen

Dessa riktlinjer kan hjälpa till att ge gäster en trygg och trevlig upplevelse.
Av Airbnb den 22 nov. 2021
4 minuters läsning
Uppdaterad 22 nov. 2021

Highlights

  • Riktlinjer är utformade för att hjälpa till att begränsa exponeringen

  • Munskydd och social distansering uppmuntras fortfarande

  • Värdar kan behöva överväga att anpassa upplevelser för att prioritera hygien, begränsa fysisk kontakt och använda utomhusutrymmen där det är möjligt

När världen åter öppnas och upplevelser återupptas efter COVID-19-nedstängningar är det viktigt för oss alla att agerar ansvarsfullt för att hjälpa till att skydda varandras hälsa och säkerhet. Med detta i åtanke har vi skapat en uppsättning riktlinjer relaterade till COVID-19 för värdar för Airbnb-upplevelser, baserat på vägledning från experter som Världshälsoorganisationen och Centers for Disease Control and Prevention i USA.

Säkerhetskrav gällande COVID-19 för värdar

  • Användning av munskydd och utövande av social distansering när så krävs enligt lokala lagar eller riktlinjer.
  • Begränsa din upplevelse till högst 10 deltagare, inklusive eventuella värdar eller medvärdar.
  • Följ Airbnbs riktlinjer för rengöring för att rengöra ditt utrymme och eventuell utrustning under din upplevelse och mellan varje upplevelsetillfälle. Läs mer.

Ytterligare vägledning för värdskap under COVID-19

Airbnb har infört riktlinjer och program för att hjälpa dig med hälso- och säkerhetsfrågor, men dessa åtgärder kan inte eliminera alla risker. Särskilt om du tillhör en riskgrupp (t.ex. personer över 65 år eller personer med befintliga medicinska tillstånd som diabetes eller hjärtsjukdom) rekommenderar vi att du erhåller professionell vägledning och vidtar extra försiktighetsåtgärder när du fattar beslut om att vara värd för en upplevelse på Airbnb.

Res inte och var inte värd om du har exponerats för eller har symtom på COVID-19.

För att skydda vår communitys hälsa och säkerhet är det Airbnbs policy att värdar (och medvärdar) inte får vara värdar eller delta i kommande upplevelser, och att gäster inte får delta i en upplevelse, om något av följande stämmer:

  • Du har en aktiv infektion eller har lämnat ett positivt COVID-19-test under de senaste 14 dagarna
  • Du misstänker att du är sjuk eller har exponerats och väntar på resultaten från ett COVID-19-test
  • Du uppvisar symtom eller är orolig över en eventuell COVID-19-infektion
  • Du har haft nära, ihållande kontakt med en person som bekräftats, eller misstänks, vara smittad med COVID-19 under de senaste 14 dagarna

Överväg att anpassa din upplevelse

För att följa hälso- och säkerhetsriktlinjerna kan du behöva anpassa både din upplevelse och ditt utrymme.

Här följer några saker du kan överväga att testa:

  • Fysisk kontakt: Ändra din aktivitet för att undvika fysisk kontakt mellan gäster och mellan värd och gäster.
  • Hygien: Ge gäster möjlighet att tvätta händerna under upplevelsen och ta med extra handdesinfektionsmedel. Sanera utrustning mellan gäster (köksredskap, flytvästar, stolar osv.), både under och mellan upplevelser.
  • Plats:
    • För inomhusupplevelser kan du överväga att begränsa var gästerna kan vistas till endast de nödvändiga utrymmena. Detta kan hjälpa till att undvika onödig exponering för dig och dina gäster och reducera de utrymmen du behöver rengöra och sanera efteråt.
    • Överväg att flytta din upplevelse till en utomhusplats, eller ändra din mötesplats och de platser ni besöker för att undvika folkmassor. Fundera på transportalternativ och hur du undviker rusningstrafik eller resor i nära kontakt med dina gäster.
    • Om du planerar att besöka offentliga utrymmen (t.ex. monument, parker, stadskärna osv.) ska du se till att kontrollera lokala råd och rekommendationer gällande folkhälsa både när du får bokningar och innan du är värd för att se till att du följer reglerna. Vissa ställen har nu krav för att få komma in och kan komma att begära att få se bevis på vaccination. Dessutom rekommenderar vi att du håller gäster i rörelse istället för att vara stillasittande.
  • Mat och dryck:
    • Om din upplevelse handlar om mat ska du se till att deltagarna utövar social distansering när de äter eller dricker.
    • När det är möjligt bör gäster konsumera mat/dryck utomhus eller ta med den hem.
    • Undvik att erbjuda alternativ med självservering av mat eller dryck. Välj individuella, förberedda tallrikar istället för att servera maten i skålar och kastruller på bordet eller bufféer.
    • Använd engångsartiklar för matservering inklusive bestick och tallrikar. Om engångsartiklar inte går att använda, se till att alla icke-engångsartiklar hanteras med handskar och diskas med diskmedel och varmt vatten eller i en diskmaskin.
  • Ventilation: När du är värd inomhus, se till att ventilationssystemen fungerar korrekt och öka cirkulationen av utomhusluft så mycket som möjligt genom att öppna fönster och dörrar.

När du uppdaterar din upplevelsesida ska du ha vår innehållspolicy och coronaviruset i åtanke. Du kan säga att du vidtar extra försiktighetsåtgärder, men du kan inte hävda att din upplevelse är "COVID-19-fri" eller använda liknande språk.

Vad vi ber gäster om

Vi tillhandahåller också riktlinjer för gäster som deltar i upplevelser. Gäster ombeds att följa lokala lagar och riktlinjer, tvätta händerna, ta med handsprit, hålla ett säkert fysiskt avstånd från både dig och andra gäster och avboka och stanna hemma om de känner sig sjuka. Du kan be en gäst att lämna upplevelsen om hen vägrar att följa lokala lagar eller riktlinjer.

Läs Gästkompensationspolicyn medan du förbereder dig för värdskapet med våra säkerhetsriktlinjer på plats. Observera att gäster kan få återbetalningar i enlighet med policyn när värdar inte följer eller verkställer säkerhetsriktlinjerna med alla gäster.

Vad du ska göra om du eller dina gäster testar positivt för COVID-19

Om du nyligen testats positivt för COVID-19 eller har börjat känna symtom associerade med COVID-19 bör du överväga att informera alla som kan ha påverkats eller potentiellt exponerats, utöver relevanta lokala myndigheter.

Om en gäst kontaktar dig efter att du har varit värd och säger att hen antingen har testats positivt för COVID-19 eller har kommit i kontakt med någon som testats positivt ska du be hen att kontakta oss.

Highlights

  • Riktlinjer är utformade för att hjälpa till att begränsa exponeringen

  • Munskydd och social distansering uppmuntras fortfarande

  • Värdar kan behöva överväga att anpassa upplevelser för att prioritera hygien, begränsa fysisk kontakt och använda utomhusutrymmen där det är möjligt

Airbnb
22 nov. 2021
Var detta till hjälp?