Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du

Förstå din bokningsstatus

Din bokningsstatus informerar om hur saker och ting går som värd eller gäst.

Anländer idag

Gästen anländer inom 24 timmar.

Anländer imorgon

Gästen anländer snart, men inte inom 24 timmar.

Anländer om __ dagar

Gästen kommer att checka in inom det angivna antalet dagar. Nu är det lagom att skriva ut bokningsuppgifter och samordna incheckning om du inte redan har gjort det.

Inväntar gäst-ID

Värden kräver att gästen verifierar sin identitet innan hen godkänner bokningsförfrågan. Hen har 12 timmar på sig att godkänna, annars kommer bokningsförfrågan att förfalla.

Inväntar gästomdöme

Gästen har checkat ut och har 14 dagar på sig att skriva ett omdöme om sin vistelse.

Inväntar betalning

Reseförfrågan godkändes, men gästens betalning har inte gått igenom. Bokningen kan inte bekräftas förrän betalningen är klar, så hen har 24 timmar på sig att uppdatera sina betalningsuppgifter. Annars kommer bokningen att avbokas och gästen debiteras inte.

Läs mer om bokningar som väntar på betalning.

Avbokad

Bokningen avbokades, förmodligen på grund av:

  • Att gästen inte verifierade sin identitet inom 12-timmarsperioden
  • Att gästens betalning inte gick igenom och att hen inte uppdaterade sina betalningsuppgifter inom 24 timmar

Avbokad av dig/gäst/värd/Airbnb

Antingen värden, gästen eller Airbnb avbokade en bekräftad bokning. Ibland kan Airbnb avboka för en värds eller gästs räkning.

Checkar ut idag

Gästen checkar ut inom 24 timmar.

Väntande ändring

Antingen värden eller gästen har påbörjat en reseändring.

Bekräftad

Reseförfrågan godkändes, antingen av värden eller automatiskt via Boka direkt. Airbnb har tagit betalt.

Har för närvarande gäster

Gästen befinner sig på sin resa just nu. Trevligt!

Inbjudan har löpt ut

Gästen godkände inte sin förhandsgodkända inbjudan om att boka inom 24 timmar från att hen tog emot den från värden. Hen kan fortfarande boka boendet, men kommer att behöva skicka en ny reseförfrågan.

Inbjudan skickad

Värden har bjudit in gästen att boka de datum som visas med automatisk bekräftelse. Gästen har 24 timmar på sig att godkänna genom att välja Boka nu.

Inte möjligt

De önskade datumen är inte längre tillgängliga. Detta kan hända av flera skäl, bland annat överlappning av bokningar eller en nyligen genomförd uppdatering av värdens kalender.

Erbjudandet har löpt ut

Gästen fick ett specialerbjudande från värden, men accepterade det inte inom 24 timmar.

Tidigare gäst

Gästen har slutfört sin resa.

Förfrågan avböjd

Värden avböjde gästens reseförfrågan, så hen kommer inte att debiteras.

Förfrågan har löpt ut

Det tog antingen värden eller gästen mer än 24 timmar att godkänna eller avböja förfrågan. Om gästen fortfarande är intresserad måste hen skicka en ny förfrågan. Läs mer om avböjda eller förfallna förfrågningar.

Förfrågan återkallad

Gästen skickade en reseförfrågan men beslutade sig sedan för att avbryta den.

Lämna omdöme om gästen

Resan är över och värden har 14 dagar på sig att lämna ett omdöme om gästen.

Specialerbjudande skickat

Värden har bjudit in gästen att boka de datum som visas till ett annat pris än det som annonseras ut. Värdar gör ofta detta för att erbjuda en rabatt eller för att lägga till ett extra belopp, t.ex. en avgift för husdjur, till bokningen. Gästen har 24 timmar på sig att godkänna genom att välja Boka nu – då godkänns bokningen automatiskt.

Resan har ändrats av Airbnb

Vårt kundtjänstteam har ändrat reseuppgifterna för värdens eller gästens räkning.

Reseändring avböjd

Värden har avböjt gästens förfrågan om att ändra detaljer för sin resa.

Reseändring begärd

Gästen har begärt att ändra detaljer för sin resa. Om värden inte godkänner kommer gästen att behöva fullfölja den ursprungliga planen eller avboka.

Reseändring skickad

Värden har begärt att ändra detaljer för resan. Om gästen inte godkänner kommer värden att behöva fullfölja den ursprungliga planen eller avboka.

Resan avböjdes

Gästen ställde en fråga om resan och värden avböjde den, vilket innebär att gästen inte kan skicka en reseförfrågan. Detta kan bero på en ändring av deras tillgänglighet.

Fråga

Gästen har ställt en fråga om specifika datum, men har ännu inte skickat en reseförfrågan. För att bibehålla sin svarsfrekvens uppmuntras värdar att svara inom 24 timmar och bjuda in gäster att boka, avböja eller skicka ett specialerbjudande till gästen innan frågan förfaller. 

Om statusen ärFråga – förfaller snart kan värdar kontrollera på kontrollpanelen Idag för att ta reda på hur många timmar som återstår för att svara. Läs mer om att kontakta värdar.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

  • Så gör du • Gäst

    Hitta din bokningsstatus som gäst

    Du kan kontrollera status för din bokning i dina meddelanden eller genom att gå till Resor och hitta din bokning.
  • Så gör du • Gäst

    Hitta dina bokningsuppgifter

    Du hittar dina bokningsuppgifter, till exempel din bekräftelsekod, under Meddelanden eller Resor.
  • Så gör du • Gäst

    Begär en sen utcheckningstid

    Så här begär du en sen utcheckning från en värd – oavsett om gäster har en bekräftad bokning eller inte.
Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem