Hoppa till innehåll
    Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    Vill du inhysa hjälparbetare som kämpar mot COVID-19? Så här kan du göra det

    Vill du inhysa hjälparbetare som kämpar mot COVID-19? Så här kan du göra det

    Vi besvarar de vanligaste frågorna om vårt nya program för boenden vid frontlinjen.
    Av Airbnb den 26 mars 2020
    8 minuters läsning
    Uppdaterad 17 juli 2020

    Allteftersom COVID-19-pandemin vänder upp och ner på vardagslivet runt om i världen letar vår starka community av Airbnb-värdar efter sätt att hjälpa till. Med inspiration från vår värdcommunity har vi skapat programmet för boenden vid frontlinjen, som låter värdar erbjuda sitt boende till sjukvårdspersonal och räddningsarbetare i frontlinjen i kampen mot COVID-19. Individuella vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 och de som arbetar för företag, ideella organisationer och myndigheter som är våra samarbetspartners kommer att kunna börja boka boenden omedelbart. Vi samarbetar aktivt med globala hälsoorganisationer för att introducera nya säkerhets- och rengöringsprotokoll för de värdar och gäster som deltar.

    För att hjälpa till att stödja vår community svarar vi på de vanligaste frågorna vi får från värdar.

    Programbehörighet och hur man deltar

    Hur kan jag engagera mig?
    Det finns två sätt du kan hjälpa till:

    • Genom att vara värd: Du kan tillhandahålla ett bekvämt och praktiskt ställe att bo på för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19. Vi ber om att du förbinder dig att följa en omfattande checklista för rengöring och desinfektion för att förhindra smittspridning av COVID-19 innan du gör ditt boende tillgängligt för dem.
    • Genom att donera: Dina donationer kommer att gå till ideella organisationer som stödjer vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 och som behöver bo nära sjukhus eller hålla sig isolerade från sin familj.

    Du kan registrera dig för endera på Airbnb.com/COVID19relief.

    Är mitt boende behörigt för programmet?
    För att vara värd för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 på Airbnb måste ditt ställe vara ett helt boende utan några andra gäster närvarande. Det kan finnas ytterligare krav för behörighet, vilka du hittar på Airbnb.com/COVID19relief, beroende på var du är värd.

    Måste jag som värd vara medveten om några särskilda regler?
    Värdar som deltar i programmet (och eventuella fastighetsförvaltare eller professionella städare som stödjer dem) måste följa praxis för social distansering – vilket innebär att minimera personlig kontakt under incheckning, hålla sig på två meters avstånd från gäster om personlig kontakt krävs och att inte gå in i boendet över huvud taget när gäster bor där om det inte är absolut nödvändigt. Vi rekommenderar starkt att du erbjuder självincheckning i den mån det är möjligt. Värdar måste också vänta 72 timmar mellan bokningar för att rengöra, desinficera och göra i ordning boendet ordentligt för framtida gäster. Det kan finnas ytterligare riktlinjer beroende på var du är värd, så se till att följa eventuella krav som publicerats av dina lokala myndigheter eller hälsovårdsmyndigheter. Du hittar mer information på Airbnb.com/COVID19relief.

    Hur ska jag rengöra mitt boende före och efter det att jag har varit värd för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19?
    I juni lanserade vi Airbnbs utökade rengöringsrutin för att hjälpa värdar att förbereda sig för föränderliga gästbehov under COVID-19 och framåt. Vi började med värdar i USA och kommer efter hand att lansera åtkomst i andra länder och regioner. Besök Airbnb.com/cleaningresources för att utforska de senaste riktlinjerna om hur du skapar en ren och sanerad vistelse, lära dig mer om hur du åtar dig att följa rengöringsrutinen, m.m. Vi rekommenderar att alla värdar för boenden vid frontlinjen följer de uppdaterade standarderna och drar nytta av de ytterligare resurserna, som en handbok med detaljerade checklistor, för att hjälpa till att förbereda för gäster som är vård- eller räddningsarbetare som bekämpar COVID-19.

    Av försiktighetsskäl måste värdar som deltar i programmet för boenden vid frontlinjen vänta 72 timmar mellan bokningar för att rengöra och sanera sitt boende ordentligt med tanke på den förhöjda risken för exponering för smitta.

    Jag är värd i en stad som beordrat karantän i hemmet. Har jag rätt att gå in i mitt boende för att rengöra det?
    Hör efter med dina lokala myndigheter om vad som är tillåtet och inte tillåtet enligt din stads bestämmelser om karantän.

    Kan jag välja att inte delta om jag ändrar mig?
    Ja. Du kan när som helst avsluta ditt deltagande i programmet för boende vid frontlinjen i dina inställningar.

    Prissätt din annons för boenden i frontlinjen

    Hur ska jag prissätta mitt boende?
    Många vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 och som registrerar sig genom vårt program är i behov av gratis eller kraftigt rabatterat boende eftersom de betalar för sin vistelse ur egen ficka. Om du kan erbjuda vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 gratis boende, vänligen överväg att göra det.

    Om du för närvarande inte är värd på Airbnb, men vill tillhandahålla gratis vistelser för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 kan du registrera dig för programmet här.

    Om du redan är värd på Airbnb kan du registrera dig för att vara värd för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 här. Du kan prissätta ditt boende till ditt fulla pris, ett rabatterat pris eller gratis.

    Hur anger jag ett rabatterat pris för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19?
    Om du är en värd med ett aktivt boende på Airbnb kan du ange en rabatt för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 när du registrerar dig för att vara värd för sjukvårdspersonal och räddningsarbetare. Om du inte har någon annons ännu, men vill hjälpa till, kan du börja med att skapa en ny Airbnb-annons. Sedan registrerar du dig för att sätta ett rabatterat pris för vård- och räddningsarbetare.

    När du väl har angett en rabatt kommer vi automatiskt att tillämpa den endast för bokningar som görs av vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19. Du får prisspecifikationen när du får din bokningsförfrågan eller bokning via boka direkt. Tänk på att din kalender inte visar det rabatterade priset för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19. Den eventuella rabatt du erbjuder för vistelser vid frontlinjen kommer inte att kombineras med befintliga rabatter du erbjuder.

    Tar Airbnb ut avgifter för dessa bokningar?
    Vi vill att varje krona ska gå till att stödja vård- och räddningsarbetare och deras värdar, så vi avstår för närvarande från alla Airbnb-avgifter för de första 100 000 bokningarna för vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 genom detta program.

    Är programmet för boenden vid frontlinjen undantaget från myndigheters uthyrningsrestriktioner?
    På vissa platser är boenden vid frontlinjen undantagna från uthyrningsrestriktioner relaterade till COVID-19. Du hittar mer information om reserestriktioner i ditt område här. Boenden vid frontlinjen, inklusive gratis vistelser, omfattas fortfarande av eventuella begränsningar gällande antalet uthyrda nätter och kommer att omfattas av samma lokala lagar och förordningar som andra Airbnb-bokningar.

    Du kan läsa mer om legala och juridiska frågor här. Värdar är ansvariga att följa lokala lagar och regler.

    Välkomna vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19

    Vem kan boka genom detta program?
    Sjukvårdspersonal och räddningsarbetare måste antingen vara anslutna till partnerorganisationer eller granskas av Airbnb före incheckning. Denna process, som kan inkludera bekräftelse av licensstatus eller kontroll av sysselsättning hjälper till att bekräfta att en vård- eller räddningsarbetares roll bidrar till medicinska eller samhälleliga svarsinsatser i kampen mot smittspridningen av COVID-19. Om Airbnb inte kan bekräfta en gästs typ av sysselsättning före incheckning kommer bokningen att avbokas.

    Vilken kontroll har jag över vem som kan boka mitt boende?
    Om du erbjuder gratis vistelser har du möjlighet att godkänna eller avböja en bokning precis som du skulle ha gjort med en vanlig bokningsförfrågan. Detta alternativ är tillgängligt oavsett om du har aktiverat boka direkt eller inte – vi vill att värdar som är generösa nog att erbjuda sitt boende gratis ska kunna dra fördel av denna extra kontrollnivå.

    Om du erbjuder ditt boende till fullt pris eller till ett rabatterat pris och har slagit på boka direkt kan berättigade gäster boka utan att be om ditt godkännande. Om du föredrar att ha mer kontroll över vem som bokar ditt boende kan du överväga att stänga av boka direkt medan du deltar i programmet. Ha som vanligt vår antidiskrimineringspolicy i åtanke. Att avböja en förfrågan om boende vid frontlinjen påverkar inte din Superhost-status så länge som du håller din svarstid under 24 timmar.

    Vilka slags gäster kan jag förvänta mig att vara värd för som en del av programmet?
    Tiotusentals vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 runt om i världen letar efter tillfälligt boende just nu. Många är sjuksköterskor eller läkare som reser till drabbade områden för att stödja lokal sjukhuspersonal, vårdpersonal som måste pendla långt och som jobbar dubbla skift, samt hjälparbetare som exponeras för patienter varje dag och är oroliga för sin familjs hälsa – särskilt de med äldre föräldrar eller spädbarn hemma.

    Hur vet jag om en gäst är en vård- eller räddningsarbetare som bekämpar COVID-19?
    Dessa gäster kommer att ha en särskild COVID-19-beteckning på sina bokningsförfrågningar och bekräftelser. Så oavsett om du har aktiverat boka direkt eller inte kan du med en gång identifiera vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19.

    Kan jag skicka ett meddelande till en potentiell gäst för att få information om varför hen behöver ett boende vid frontlinjen innan jag godkänner bokningen?
    Airbnb eller någon av våra partnerorganisationer kommer att bekräfta att varje gäst är sjukvårds- eller räddningsarbetare före incheckning för att säkerställa att de är engagerade i kampen mot COVID-19. Om du vill ha information direkt från din gäst om hens arbetsgivare, yrke och bostadsbehov relaterat till COVID-19 är det okej att be om denna information i meddelandetråden innan du godkänner bokningen. Många vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 upplever betydande stress, så att kommunicera med empati och förståelse kan räcka långt. Ha också vår antidiskrimineringspolicy i åtanke.

    Vad händer om gästen/vård- eller räddningsarbetaren som bekämpar COVID-19 bekräftas ha COVID-19 under sin vistelse och behöver förlänga sin bokning?
    Sjukvårdspersonal och räddningsarbetare befinner sig i frontlinjen i kampen mot COVID-19 och de riskerar sin hälsa varje dag. Om de smittas av viruset under sin vistelse vill vi att boende ska vara det sista de behöver oroa sig över. Genom att registrera sig för programmet för boenden vid frontlinjen samtycker värdar till att tillåta gäster att slutföra sin bokning och/eller stanna kvar under den tid de behöver för att bli friska eller isolera sig (vilket kan innebära att gästen behöver förlänga sin vistelse).

    Vänligen kontakta vårt kundtjänstteam om du behöver vara värd för en gäst under ytterligare nätter eller har en annan bokning som riskerar att överlappa. Vi samarbetar med värdar för att hitta en lösning.

    Finns det några omständigheter där det kan finnas mer än en gäst per bokning?
    De flesta vistelser kommer att gälla enstaka gäster, men under vissa omständigheter kan vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 behöva bo med andra. Detta omfattar situationer där flera vård- och räddningsarbetare vill bo tillsammans för att minska på kostnaderna, eller där en vård- eller räddningsarbetare med familj söker boende på grund av att de förlorat sitt.

    Hur långa vistelser kan förfrågningar om boenden vid frontlinjen gälla?
    Det finns ingen fast gräns för hur långa bokningar av boenden vid frontlinjen kan vara. Vård- och räddningsarbetare som bekämpar COVID-19 kan behöva en längre vistelse med tanke på sitt arbetsuppdrag. De flesta förfrågningar gäller vistelser på mellan ett par dagar och en månad. Som värd kontrollerar du det antal nätter du gör tillgängliga. Om du känner dig obekväm med en förfrågan kan du avböja den. Detta påverkar inte din Superhost-status.

    Gäller Airbnbs värdgaranti för boenden vid frontlinjen?
    Värdförsäkringen och värdgarantin på 1 miljon USD gäller för dessa vistelser, men det finns gränser för vad som omfattas, som t.ex. brist på täckning för anspråk i samband med smittöverföring av COVID-19 eller åtgärder som vidtas som svar på COVID-19. Läs mer

    Ska jag berätta för mina grannar att jag kommer att vara värd för en vård- eller räddningsarbetare som bekämpar COVID-19?
    Det är vanligtvis en bra idé att informera dina grannar om dina värdaktiviteter. Det ger dem möjlighet att dela med sig av eventuella farhågor eller funderingar. Läs mer om ansvarsfullt värdskap

    Vi vet att detta är en utmanande tid för många av er och vi uppskattar alla försök av våra värdar att stödja vård- och räddningsarbetare i frontlinjen i kampen mot COVID-19. Som alltid, tack för att du är värd och en del av Airbnbs community.

    Airbnb
    26 mars 2020
    Var detta till hjälp?