Hoppa till innehåll
    Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Vad betalar serviceavgifter för?

    Få information om hur avgifter hjälper till att stödja din värdverksamhet.
    Av Airbnb den 16 nov. 2020
    3 minuters läsning
    Uppdaterad 3 dec. 2020

    Huvudpunkter

    • I de flesta fall tar Airbnb ut en serviceavgift från värdar och gäster när en bokning bekräftas

    • Avgifter hjälper oss att tillhandahålla marknadsföring, produktutveckling och kundtjänst

    • Vi tar hand om tekniken så att du kan fokusera på värdskapet och framtiden för din verksamhet

    Under en frågestund för värdar i Sydney, Australien, ställde Ben, en Superhost från Brisbane, en bra fråga: Vad händer med de serviceavgifter Airbnb samlar in från värdar och gäster?

    Som värd debiteras du en serviceavgift när en bokning bekräftas. För värdar som erbjuder boende är avgiftsbeloppet vanligtvis 3 % och för värdar för Airbnb-upplevelser 20 %. I de flesta fall debiteras gäster också en serviceavgift när de bokar ett boende på Airbnb. Du kan läsa mer om de olika serviceavgifter vi tar ut av vissa värdar i hjälpcentret.

    Så vad händer med pengarna som samlas in? Vi investerar dem i produkter och tjänster som hjälper till att stödja dig som värd och entreprenör. Detta inkluderar marknadsföring för att öka efterfrågan på bokningar, produktutveckling för att tillhandahålla verktyg som underlättar värdskapet, samt kundtjänst. Här är lite mer information om hur dina avgifter används:

    Ser till att du får gäster

    För att se till att resenärer tänker på Airbnb när de planerar en resa eller en upplevelse investerar vi mycket i marknadsföring och arbetar för att se till att Airbnb-boenden ska visas högt i sökresultat på webben. Det innebär att en jämn ström av gäster kommer till Airbnb. Till exempel:

    • Vi marknadsför Airbnb via Facebook, Google och andra ställen
    • Gäster får kommunikation direkt från oss, inklusive påminnelser efter en sökning om att slutföra bokningsprocessen
    • Vi publicerar också inspirerande artiklar och annat innehåll i vår app och på vår webbplats för att hjälpa gäster att se fram emot att upptäcka nya boenden eller delta i unika aktiviteter

    Våra marknadsföringsinsatser har varit framgångsrika. Under 2019 sa mer än 70 % av intervjudeltagare tillhörande millenniegenerationen i Storbritannien att de hade pratat om Airbnb under de senaste två veckorna*, och 2018 blev vi det varumärke för boende som fick flest sökningar på Google.** Detta innebär bara att du har fler möjligheter att vara värd för gäster från hela världen.

    Förutsättningar för din verksamhet

    Vi hanterar logistiken, från identitetsverifiering till verktyg för annonshantering, så att du kan fokusera på värdskapet. Och om du vill utöka din verksamhet utvecklar vi nya produkter som gör det enklare för dig att vara värd och använda data för att upptäcka möjligheter för dig att tjäna mer. Några exempel:

    • Vårt globala resurscenter, som lanserades i början av 2020, erbjuder värdtips och vägledning från erfarna värdar runt om i världen, samt aktuella nyheter från Airbnb
    • Verktyg som fliken Möjligheter hjälper dig att hålla dig uppdaterad om de saker gäster söker efter, så att du kan justera din annons i enlighet med detta
    • Inkorgen och meddelandecentret gör att du enkelt kan kommunicera med dina gäster, och nya funktioner som schemalagda meddelanden hjälper dig att effektivisera dina dagliga värduppgifter
    • E-postmeddelanden med insikter om prissättning hjälper dig att förstå vad gäster betalar för boenden som ditt och hjälper dig att ange konkurrenskraftiga priser anpassade till kundefterfrågan

    Stödjer vår community

    Vi finns här för att hjälpa dig om du har frågor eller funderingar. Som vi nämnde i en värduppdatering nyligen investerar vi en ansenlig mängd resurser för att utöka vårt kundtjänstteam.

    Vi arbetar med att skapa ett starkare stödsystem för att bättre kunna se till att vi finns där när du behöver oss. Till exempel:

    • Vi har lagt till fler kundtjänstagenter för att kunna möta värdars och gästers behov när resandet tar fart igen
    • Vi har återställt prioriterad telefonsupport för Superhosts och vi prioriterar brådskande ärenden för värdar och gäster med kommande bokningar
    • Vi ger förtur till säkerhetsproblem som utgör en nödsituation
    • Du kan förvänta dig att få ett svar via vårt chattsystem över webben inom i genomsnitt två minuter
    • Vi har utökat öppettiderna för vårt chattsystem och vi stöder för närvarande chattfunktioner på engelska, spanska, portugisiska och mandarin

    Vi fortsätter att göra förbättringar och investera i vårt kundtjänstteam för att hantera dina problem snabbare och effektivare när du behöver oss.

    Vi arbetar alltid för att kunna samarbeta mer effektivt med dig, från marknadsföring och produktutveckling till kundtjänst, så att du kan fokusera på det du gör bäst – tillhandahålla bra gästfrihet. Vi tar hand om resten.

    *Enligt studien YouGov BrandIndex Word of Mouth från 2019

    **Enligt en Google-tjänsteman i november 2018

    Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

    Huvudpunkter

    • I de flesta fall tar Airbnb ut en serviceavgift från värdar och gäster när en bokning bekräftas

    • Avgifter hjälper oss att tillhandahålla marknadsföring, produktutveckling och kundtjänst

    • Vi tar hand om tekniken så att du kan fokusera på värdskapet och framtiden för din verksamhet

    Airbnb
    16 nov. 2020
    Var detta till hjälp?