Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Community-policy

Antidiskrimineringspolicy

Senast uppdaterad: 21 oktober 2024

Airbnbs community består av miljontals människor från hela världen som för med sig olika kulturer, värderingar och normer. Vårt engagemang för att föra samman människor genom att främja meningsfulla och delade upplevelser bygger på principerna om respekt och inkludering. I linje med detta ber vi våra användare att:

  • Godkänna vår community-förpliktelse som kräver att alla som använder Airbnb behandlar varandra med respekt oavsett härkomst, religion, nationellt ursprung, etnicitet, funktionsnedsättning, kön, könsidentitet, sexuell läggning eller ålder.
  • Följa antidiskrimineringspolicyn nedan.

Airbnbs antidiskrimineringspolicy

Vi förbjuder användare, inklusive medvärdar och medresenärer, att diskriminera andra på grundval av följande skyddade egenskaper:

  • Härkomst
  • Religion
  • Kön
  • Ålder
  • Funktionsnedsättning
  • Familjestatus (att ha barn)
  • Civilstånd (att vara gift eller inte)
  • Etnicitet
  • Ursprungsland
  • Sexuell läggning
  • Kön
  • Könsidentitet
  • Kast
  • Graviditet och relaterade medicinska tillstånd

Nekad tjänst eller särbehandling

Airbnb-användare får inte behandla medlemmar inom Airbnbs community annorlunda eller neka någon en tjänst baserat på diskrimineringsgrunder eller upplevda diskrimineringsgrunder. Några exempel på detta är:

  • Avböja eller avboka en bokning.
  • Införa olika villkor eller husregler (t.ex. olika begränsningar av åtkomst, avgifter eller andra krav relaterade till boendet eller bokningsprocessen).
  • Ange en preferens för eller emot en viss typ av gäst

För att hjälpa gäster att fatta välgrundade beslut är värdar välkomna att tillhandahålla information om boendet, men i slutändan är beslutet om huruvida ett boende är lämpligt för en gäst, dennes familj eller medresenärer upp till gästen. Nedan inkluderar vi ytterligare vägledning om ålder och familjestatus, funktionsnedsättning och könsidentitet.

Ålder och familjeförhållanden

Airbnb-värdar får:

  • Uppge saklig och korrekt information om boendets funktioner (eller brist på funktioner) som skulle kunna få en gäst att avgöra att boendet är olämpligt för gäster av en viss ålder eller gäster med barn eller spädbarn.
  • Kräva en laglig minimiålder för den gäst som bokar boendet ("gästen som bokar"), upp till 25 års ålder, så länge det kravet är universellt tillämpligt på alla potentiella gäster som bokar och tydligt kommuniceras till gästen före bokning av boenden i Florida. Alla gränser för minimiålder gäller endast för den gäst som har bokat och begränsar inte åldern för barn eller andra personer som medföljer den gäst som har bokat.
  • Upplysa i sina annonser om alla tillämpliga lagar eller förordningar som förbjuder gäster i en viss ålder eller gäster med barn eller spädbarn (t.ex. ett boende som är en del av en bostadsrättsförening som är begränsad till seniorer).

Airbnb-värdar får inte:

  • Bestämma åt gäster att ett boende inte uppfyller behoven hos gäster av en viss ålder eller gäster med barn eller spädbarn.
  • Tillämpa olika regler och villkor eller avvisa en bokning på grund av en gästs ålder eller familjestatus, såvida inte sådan begränsning krävs enligt gällande lagar eller förordningar.
    • Detta inkluderar att införa regler som "inga gäster under 21 år", ta ut fler avgifter för gäster i en viss ålder eller avskräcka vissa typer av gästbokningar på grund av ålder eller familjestatus.

Funktionsnedsättning

Värdar är välkomna att tillhandahålla information om boendet för att ge gäster med funktionsnedsättning tillräckligt med information för att fatta ett beslut om huruvida ett boende är lämpligt för dem själva, deras familj eller andra medresenärer.

Airbnb-värdar får:

  • Ange information om boendets tillgänglighetsfunktioner (eller brist på dem) så att gäster kan bestämma om de vill boka boendet eller inte.
  • Ange i annonser för boenden med tillgänglighetsfunktioner att gäster som söker sådana funktioner kan komma att prioriteras. Detta är avsett att stödja gäster som drar nytta av sådana funktioner.

Airbnb-värdar får inte:

  • Bestämma åt gäster att ett boende inte uppfyller behoven hos gäster med funktionsnedsättning.
  • Förbjuda eller begränsa användningen av hjälpmedel för förflyttning, såsom rullstolar eller rullatorer.
  • Ta ut fler avgifter för gäster med funktionsnedsättning, inklusive husdjursavgifter när gästen har ett tjänstedjur (eller djur för känslomässigt stöd i vissa jurisdiktioner). Vår tillgänglighetspolicy innehåller mer information om djur som tillhandahåller service och emotionellt stöd.
  • Avskräcka bokningar från gäster med funktionsnedsättning.
  • Vägra att kommunicera med gäster via tillgängliga hjälpmedelsfunktioner (t.ex. tolkar, förmedlare eller skriftlig kommunikation).
  • Avvisa bokningsförfrågningar för att undvika rimliga förfrågningar om boende för gäster med funktionsnedsättning (t.ex. en mindre ändring av husreglerna). Vår tillgänglighetspolicy innehåller mer information om rimligt boende.

Könsidentitet

Airbnb förväntar sig att vår community respekterar våra användares självidentifierade kön. Vi anser att en individs kön är den identitet de uttrycker eller föredrar. Om en användare uttrycker en preferens för ett pronomen (till exempel han/hon/hen) ska denna preferens respekteras.

Airbnb-värdar får:

  • Göra ett boende endast tillgängligt för gäster av värdens kön om värden delar gemensamma utrymmen (till exempel badrum, kök) med sina gäster.
    • I boenden som detta kan värdar också besluta att godkänna gäster som identifierar sig som icke-binära.

Airbnb-värdar får inte:

  • Neka en bokning eller införa särskiljande behandling bara för att en värd inte håller med om en gästs uttryckliga könsidentitet eller för att gästen identifierar sig som icke-binär.

Diskriminerande språk

  • Airbnb-användare får inte använda språk som uppmanar till exkludering, segregering, våld, förnedring, förolämpningar, stereotyper eller antyda en persons underlägsenhet på grund av en diskrimineringsgrund. Detta inkluderar användning av rasistiska uttryck, negativa associationer, hänvisning till en transperson med deras namn före övergången (dvs. dödnamn), använda fel kön, mikroaggressioner och alla andra former av hatiskt tal.

Hatiska och diskriminerande symboler, bilder och objekt

  • Airbnb-användare får inte visa symboler, objekt, logotyper, slagord eller bilder som är hatiska eller ger en stereotyp bild av människor på grund av en diskriminerande innebörd eller förmedla en diskriminerande innebörd. Detta inkluderar bilder som visar diskriminerande eller rasistiska symboler (inklusive kodade symboler), ledare för hatgrupper eller stereotyper.

Användarvillkor och lokal lagstiftning

Våra användarvillkor kräver att användare förstår och följer lagar eller förordningar som gäller för dem. Dessutom förväntar vi oss att användare följer denna policy om denna policy ger mer skydd och inte strider mot gällande lagar eller förordningar.

  • Tillämpliga lagar eller förordningar kan kräva att vissa värdar gör åtskillnader gällande boende som bryter mot denna policy. I dessa fall kräver vi inte att värdar ska bryta mot gällande lagar eller förordningar eller ta emot gäster som kan utsätta värdar för en verklig och påvisbar risk för rättsligt ansvar eller fysisk skada.
  • Värdar kan förklara juridiska begränsningar som är viktiga för gäster att känna till på ett tydligt, sakligt och ej nedsättande vis.

Om det inte finns någon tillämplig lag eller förordning i en viss fråga gäller denna policy.

Så rapporterar du en överträdelse

Om du anser att du har diskriminerats, eller vill rapportera en användare, profil, annons eller meddelande för diskriminerande beteende, har du olika möjligheter att rapportera det till oss. Du kan:

  • Klicka eller tryck på ikonen Rapportera detta boendeicon  i Airbnb-appen.
  • Kontakta oss direkt och kom ihåg att lämna ditt namn och specifika uppgifter om händelsen (inklusive datum, inblandade personer och bokningsnummer, i förekommande fall).

Om en gäst anser att hen har upplevt diskriminering som har resulterat i att hen har nekats service eller inte kan boka eller stanna kvar i ett boende, kommer Airbnb enligt vår policy för öppna dörrar att undersöka rapporten och vid behov parallellt erbjuda praktisk hjälp med att hitta ett annat boende att boka. Vi har dedikerade team som upprätthåller vår antidiskrimineringspolicy och tar varje rapport om diskriminering på allvar.

Få mer information om vanliga frågor relaterade till vår antidiskrimineringspolicy.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem