Begär eller skicka pengar i lösningscentret
En värd skickar en delvis återbetalning till sin gäst för en saknad bekvämlighet, en gäst skickar en betalning till sin värd för att ha tagit sönder en kaffekopp och mycket mer – lösningscentret gör det enkelt att hantera pengarelaterade förfrågningar om en Airbnb-vistelse eller -upplevelse.
Begär pengar från din värd eller gäst i lösningscentret
- Klicka på Lösningscenter och sedan på Begär pengar
- Välj bokningen och klicka på Välj
- Under Vad är denna begäran för? väljer du den anledning som bäst beskriver varför du begär pengar
- Ange det belopp du begär
- Ladda upp valfria bilagor och lägg till ett meddelande
- Klicka på Nästa och sedan på Begär
- Tryck på Lösningscenter och sedan på Begär pengar
- Välj bokningen
- Under Vad är denna begäran för? väljer du den anledning som bäst beskriver varför du begär pengar
- Ange det belopp du begär
- Ladda upp valfria bilagor och lägg till ett meddelande
- Tryck på Nästa och sedan på Begär
- Tryck på Lösningscenter och sedan på Begär pengar
- Välj bokningen
- Under Vad är denna begäran för? väljer du den anledning som bäst beskriver varför du begär pengar
- Ange det belopp du begär
- Ladda upp valfria bilagor och lägg till ett meddelande
- Tryck på Nästa och sedan på Begär
- Tryck på Lösningscenter och sedan på Begär pengar
- Välj bokningen
- Under Vad är denna begäran för? väljer du den anledning som bäst beskriver varför du begär pengar
- Ange det belopp du begär
- Ladda upp valfria bilagor och lägg till ett meddelande
- Tryck på Nästa och sedan på Begär
Skicka pengar till din värd eller gäst i lösningscentret
- Klicka på Lösningscenter och sedan på Skicka pengar
- Välj bokningen och klicka på Välj
- Under Vad är denna betalning för? väljer du den anledning som bäst beskriver varför du skickar pengar
- Ange betalningsbelopp och lägg till ett meddelande
- Klicka på Nästa
- Välj en betalningsmetod och klicka sedan på Bekräfta och betala
- Tryck på Lösningscenter och sedan på Skicka pengar
- Välj bokningen
- Under Vad är denna betalning för? väljer du den anledning som bäst beskriver varför du skickar pengar
- Ange betalningsbelopp och lägg till ett meddelande
- Tryck på Nästa
- Välj en betalningsmetod och tryck sedan på Bekräfta och betala
- Tryck på Lösningscenter och sedan på Skicka pengar
- Välj bokningen
- Under Vad är denna betalning för? väljer du den anledning som bäst beskriver varför du skickar pengar
- Ange betalningsbelopp och lägg till ett meddelande
- Tryck på Nästa
- Välj en betalningsmetod och tryck sedan på Bekräfta och betala
- Tryck på Lösningscenter och sedan på Skicka pengar
- Välj bokningen
- Under Vad är denna betalning för? väljer du den anledning som bäst beskriver varför du skickar pengar
- Ange betalningsbelopp och lägg till ett meddelande
- Tryck på Nästa
- Välj en betalningsmetod och tryck sedan på Bekräfta och betala
Om bokningens utcheckningsdatum var för mer än 60 dagar sedan
Du kan endast skicka in en ny förfrågan via lösningscentret upp till 60 dagar efter en boknings utcheckningsdatum.
Du kan svara på en befintlig förfrågan i lösningscentret – som att välja att betala hela beloppet, betala ett annat belopp eller avböja förfrågan – mer än 60 dagar efter utcheckning, så länge förfrågan skickades in inom 60 dagar efter utcheckning.
Om bokningen ännu inte har påbörjats
Värdar kan använda lösningscentret för att skicka pengar till en gäst före incheckningen av den bekräftade bokningen, så länge det är en delvis återbetalning. Gäster kan skicka pengar till en värd före incheckning, men de kan inte begära pengar från en värd förrän bokningen har påbörjats.
Om en gäst avbokar sin bokning före incheckning och värden har gått med på en fullständig återbetalning kan antingen gästen eller värden initiera den:
- Gästen kan begära en fullständig återbetalning från värden i lösningscentret
- Värden kan kontakta Airbnb för att be vårt kundtjänstteam att återbetala gästen till fullo
Om incheckningstiden för bokningen har passerat
Både värdar och gäster kan använda lösningscentret för att skicka eller begära pengar från varandra efter incheckning.
Om en gäst avbokar sin bokning och incheckningstiden har passerat kan värden skicka en fullständig återbetalning till gästen i lösningscentret.
Om bokningen är en hotellvistelse
I vissa fall är det inte möjligt att använda lösningscentret i samband med hotellvistelser. I sådana fall måste gäster som har en hotellvistelse och deras värdar lösa eventuella pengarelaterade förfrågningar själva.
Relaterade artiklar
- Så gör du
Hitta dina förfrågningar i lösningscentret
Kontrollera statusen för en förfrågan i lösningscentret som du har skickat, svara på en som du har fått eller granska en tidigare förfrågan.