Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Airbnbs meddelandeverktyg är nyckeln på detta boutiquehotell

    Att kommunicera med gäster tidigt och ofta hjälper dem att förstå vad de kan förvänta sig.
    Av Airbnb den 16 juli 2019
    4 minuters läsning
    Uppdaterad 28 okt. 2020

    Huvudpunkter

    • Ägarna av Cayena Beach Villa annonserade ut sitt boutiquehotell på tio rum på Airbnb 2017

    • De uppnådde en beläggningsgrad på 75 % under 2018, vilket överträffade deras egna förväntningar

    • Airbnbs meddelandeverktyg stöder den nivå av detaljerad kommunikation som det avsides hotellet behöver

    "If you build it, they will come."

    Det kanske fungerar på film, men inte riktigt när det gäller att locka besökare till ett boutiquehotell med tio rum på en avlägsen sträcka av Colombias karibiska kust.

    Ryan, hans bror Evan och svägerska Lisa, designade och byggde en fantastisk tropisk tillflyktsort: Cayena Beach Villa. Detta gömställe där djungeln möter stranden, intill en fantastisk nationalpark med snötäckta berg, är perfekt för folk som är öppna för äventyr men samtidigt har sofistikerad smak. När bygget slutfördes i januari 2017 var de tvungna att hitta dessa gäster – direkt. Med sin räckvidd och sitt rykte verkade Airbnb vara det naturliga valet.

    "I grund och botten var det redan från början Airbnb till 100 %, och vi fyllde hela stället", säger Ryan. Sedan hotellet öppnade officiellt har det stora flertalet av de över 5 000 gästerna i Cayena Beach Villa kommit via Airbnb. Ryan säger att plattformen var avgörande för att hjälpa dem att uppnå en beläggningsgrad på 75 % under 2018, vilket överträffade vad de hade förväntat sig. "Allt tog fart snabbare än vi hade trott", säger han.

    Guidar gäster utanför allfarvägarna

    Så hur övertygar de människor att resa hundratals mil, med komplicerade resvägar, till en relativt okänd del av världen? Airbnbs popularitet, särskilt bland gäster som längtar efter en unik semesterupplevelse, är förstås en stor del av detta.

    Men de tre värdarna har också djuplodande insikter om sin kundkrets och den affärsskicklighet som krävs för att maximera de möjligheter som Airbnb erbjuder. I synnerhet har plattformens lättanvända meddelandefunktioner visat sig vara avgörande, eftersom det ibland nästan kan krävas att man håller besökare i handen för att de ska lyckas ta sig till Cayena.

    "Eftersom det är en ganska avlägsen plats finns det mycket information som vi vill dela med våra kunder", säger Ryan. Airbnbs annonssidor och meddelandeverktyg stöder den detaljerade kommunikation som Cayena behöver. "Andra bokningsplattformar har egentligen inte detta", tillägger Ryan.

    När Ryan pratar fram och tillbaka med gäster brukar han vanligtvis beskriva boendet och platsen – även de små egenheterna. "Vi har elektricitet, men vi är verkligen ute på landsbygden", säger Ryan. "När strömmen går kan den vara borta i ett par dagar."

    För de orädda erbjuder sig Ryan att göra resplaner, eftersom det kan krävas särskilda arrangemang för att ta sig till detta hörn av paradiset. När många gäster väl gjort sina bokningar gör de även middagsbeställningar i förväg, vilket hjälper villans kök att handla verkligt färsk mat under sina expeditioner till marknaderna (som inte ligger särskilt nära).

    Kommunikationen inför resan bidrar till att sätta tonen för själva besöket. När gäster anländer har de redan pratat med sina värdar och känner sig bekväma med att resa långt från allfarvägarna. Ryan säger att det är vanligt att de hälsar på varandra vid ankomsten som om de redan var vänner. Allt detta har lett till en stadig ström av fantastiska omdömen, vilket i sin tur bidrar till att locka nya gäster.

    "Det är väldigt personligt, du får veta lite om människorna, du har all information om dem och de får en bättre uppfattning om oss också", säger han.

    Bygga en community på en avsides strand

    På många sätt har Airbnb gjort det möjligt för Ryan, Evan och Lisa att själva bygga den typ av community de sökte under ett årtionde av äventyr över hela Latinamerika. De reste iväg i en gammal folkabuss 2005, upptäckte nya platser och plockade upp andra resenärer längs vägen. Till slut öppnade de ett vandrarhem och en restaurang i den lilla colombianska staden Santa Marta.

    När verksamheten växte insåg de att de och deras medresenärer var på väg in i en ny livsfas. "Folk som ryggsäcksluffar nuförtiden är inte alltid hippies, de är yrkesarbetande", säger Ryan. De byggde Cayena för att tillgodose dessa resenärers behov. Och Airbnb hjälper dem att förbereda sig för vad som väntar innan ankomst.

    Det är väldigt personligt, du får veta lite om människorna, du har all information om dem och de har en bättre uppfattning om oss också
    Ryan, Co-owner of Cayena Beach Villa

    På Cayena lagas middagarna, som prisas i dussintals omdömen på Airbnb, av en gourmetkock och gäster äter ofta tillsammans vid samma långbord. Ryan gör dem sällskap när han kan.

    Folk som bokar direkt eller på något annat sätt har ofta inte rätt förväntningar. "Vi får ibland folk som tror att de ska till ett hotell", säger Ryan.

    När gäster anländer har de vanligtvis allt de behöver för att slappna av och njuta av upplevelsen – det vill säga om de har lyssnat på de råd de fått via Airbnb: Packa noggrant, eftersom det inte finns några butiker i närheten där man kan få tag på bekvämligheter. Andra bokningsplattformar tillåter inte den typen av kontakt med gäster, säger Ryan. "Det handlar helt enkelt om en bättre kommunikationsnivå."

    Intresserad av professionellt värdskap på Airbnb?
    Läs mer

    Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

    Huvudpunkter

    • Ägarna av Cayena Beach Villa annonserade ut sitt boutiquehotell på tio rum på Airbnb 2017

    • De uppnådde en beläggningsgrad på 75 % under 2018, vilket överträffade deras egna förväntningar

    • Airbnbs meddelandeverktyg stöder den nivå av detaljerad kommunikation som det avsides hotellet behöver

    Airbnb
    16 juli 2019
    Var detta till hjälp?