Hoppa till innehåll
Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat
    Detta innehållet är inte tillgängligt på ditt valda språk, så vi har gjort det tillgängligt på närmaste tillgängliga språk för tillfället.

    En äventyrlig värd för samman entreprenörer på vandrarhem

    Tribe Theory ger yrkesmänniskor en chans att få kontakt med varandra medan de reser.
    Av Airbnb den 2 apr. 2019
    3 minuters läsning
    Uppdaterad 28 okt. 2020

    Huvudpunkter

    • Tribe Theory ger entreprenörer en chans att få kontakt med varandra medan de reser

    • Företaget lockar gäster genom att lyfta fram vad som är unikt med deras fastigheter på Airbnb

    • Vandrarhemmet i Singapore har ett loft på tredje våningen som erbjuder gott om plats för arbete

    Vikram Bharati möttes av mer än ett par höjda ögonbryn när han först började pitcha sin plan: ett nätverksnav för entreprenörer inuti ett vandrarhem mitt i Singapore. Han föreställde sig en mötesplats där digitala nomader och affärsresenärer kunde utveckla idéer för nya företag.

    "Vårt uppdrag är att koppla samman, inspirera och stärka världens entreprenörer", säger den 38-åriga före detta vice VD:n på JP Morgan om Tribe Theory Venture Hostel. "Vi är inte bara en plats där folk har åtkomst till ett socialt utrymme till ett överkomligt pris."

    Men det fanns ett problem. Traditionella resebyråer på nätet, så kallade OTA:er, som stod för merparten av hans bokningar, tenderade att locka till sig typiska budgetresenärer, 19-åriga backpackers som stannade till på sitt sabbatsår, inte de entreprenörer som han var ute efter. Gäster som kom in från Airbnb passade å andra sidan in perfekt, men de utgjorde bara en liten del av det totala antalet.

    "Folk som kommer via Airbnb är till 100 % vår målgrupp", säger Vikram. De är bekväma med att arbeta på distans, vet hur man använder teknik och är beresta och äventyrliga. De förstår att Tribe Theory, som har expanderat till andra platser i Asien, handlar om innovation. "Varje enskild Airbnb-gäst som har kommit in vet att detta är stället för att göra det", säger han.

    Det tog inte lång tid för Vikram att identifiera en betydande faktor bakom de olika gästprofilerna. Den detaljerade annonssidan på Airbnb gör det möjligt för honom att presentera Tribe Theorys unika karaktär för potentiella gäster. Det är nödvändigt, för Tribe Theorys egenskaper är inte typiska för vandrarhem.

    Vandrarhemmet i Singapore har tre sovsalar, var och en med tio "kapslar" som är utrustade med madrass, gardiner för ostördhet och egen belysning. Ett loft på tredje våningen erbjuder gott om plats för arbete och den stora uteplatsen på baksidan är värd för nätverksevenemang och lanseringsfester. Gäster kan pitcha till ett riskkapitalbolag som investerat i Tribe Theory. Vikrams vision är att erbjuda dessa och andra tjänster för nystartade företag på varje Tribe Theory-vandrarhem.

    Deras annonssida beskriver i detalj hur "DNA från entreprenörsandan" genomsyrar "varje tegelsten och kakelplatta" i vandrarhemmet. Traditionella resebyråer på nätet lät honom inte göra det, och därför tenderade gästerna som bokade genom dem att förvänta sig en mer traditionell vandrarhemsupplevelse.

    Så Vikram bestämde sig för att flytta fler av sina boenden till Airbnb. Han arbetade med att ansluta programvaran för hantering av boenden som han använde för andra webbplatser till Airbnb. Den nya programvaran, tillsammans med nya funktioner som Airbnb byggt specifikt för att stödja hotell, gör det möjligt för honom att hantera alla sina sängar från en och samma plats.

    "Folk som kommer via Airbnb är till 100 % vår målgrupp."
    Vikram

    Tribe Theory behöver inte längre 10 separata annonser på Airbnb för var och en av de 10 sängarna i ett av sina rum, och hans personal är befriad från att behöva hålla priser och tillgänglighet på Airbnb i överensstämmelse med vad som erbjuds på annat håll. "Det är helt synkroniserat", säger Vikram. "Våra medarbetares produktivitet har ökat eftersom vi ägnar mindre tid åt manuell tilldelning av sängar."

    Under det gångna året har Vikram mer än tredubblat sitt utbud på Airbnb. Han gör nu samma sak på andra vandrarhem som han nyligen lanserade, inklusive de på Bali och i Bangalore. I slutet av året förväntar han sig att Tribe Theory kommer att finnas i tio länder, och om några år ha två eller flera vandrarhem i varje land.

    "Jag hoppas verkligen kunna driva på och sälja mer på Airbnb eftersom den typ av gäster som kommer in är rätt typ av gäster för oss", säger Vikram. "De är mer tekniskt kunniga och de letar efter något annat än det som finns tillgängligt hos andra resebyråer på nätet."

    Intresserad av professionellt värdskap på Airbnb?
    Läs mer

    Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

    Huvudpunkter

    • Tribe Theory ger entreprenörer en chans att få kontakt med varandra medan de reser

    • Företaget lockar gäster genom att lyfta fram vad som är unikt med deras fastigheter på Airbnb

    • Vandrarhemmet i Singapore har ett loft på tredje våningen som erbjuder gott om plats för arbete

    Airbnb
    2 apr. 2019
    Var detta till hjälp?