Navigera framåt för att komma åt föreslagna resultat

    Förstå svarsfrekvens och godkännandefrekvens

    Läs om hur dessa fungerar, varför de är viktiga och ta reda på hur du kan förbättra dina.
    Av Airbnb den 20 juli 2018
    6 minuters läsning
    Uppdaterad 21 apr. 2021

    För många av er är värdskapet viktigt, men ni har också jobb, familj och privatliv som håller er sysselsatta. Så att spåra hur snabbt du svarar på gästförfrågningar och övervaka procentandelen av bokningsförfrågningar du godkänner kontra avböjer, är förmodligen inte högst upp på din att-göra-lista. Några av er har frågat om detaljerna i dessa mätningar, varför de är viktiga och hur ni kan förbättra dem utan mycket krångel – och vi är glada att ni frågade! Vi har samlat svar från dem som bygger dessa verktyg, så låt oss se vad de har att säga.

    Vad är skillnaden mellan min svarsfrekvens och godkännandefrekvens?

    • Din svarsfrekvens mäter hur konsekvent du svarar inom 24 timmar på gästförfrågningar och bokningsförfrågningar. Du hittar din svarsfrekvens från de senaste 365 dagarna genom att klicka på fliken Resultat och sedan på Grundkrav.
    • Din godkännandefrekvens mäter hur ofta du godkänner eller avböjer bokningar. Gästförfrågningar inkluderas inte i beräkningen av din godkännandefrekvens. Du kan se din godkännandefrekvens från de senaste 365 dagarna genom att klicka på fliken Resultat och sedan på Grundkrav.

    Räknas endast det första meddelandet/förfrågan för min svarsfrekvens eller även efterföljande meddelanden i en tråd?
    Vi mäter bara ett svar inom 24 timmar efter gästens första meddelande eller fråga. Efterföljande meddelanden i den tråden påverkar inte din svarsfrekvens.

    Vad händer med min godkännandefrekvens om jag svarar på en fråga snarare än godkänner, förhandsgodkänner eller avböjer en bokningsförfrågan?
    Det korta svaret är detta: Om en gäst skickar dig en bokningsförfrågan och du endast svarar på en fråga, men inte godkänner eller avböjer innan tidsfristen för förfrågan löper ut, räknas detta som en avböjning.

    Låt oss dyka lite djupare. Det är viktigt att vara medveten om skillnaden mellan en fråga och en bokningsförfrågan. En fråga är bara ett meddelande – eventuellt för att klargöra något om bekvämligheter, datum eller husregler. Gästen kan vara intresserad av att bo hos dig och kan till och med fråga något i stil med: "Jag vill boka ditt boende. Är det okej om jag tar med min hund?" Detta är inte en bokningsförfrågan. Det är en fråga. Du kan svara på en fråga med ett svar, ett förhandsgodkännande eller genom att avböja. Att avböja en förfrågan signalerar till gästen att hans eller hennes behov inte passar för ditt boende och uppmuntrar honom eller henne att skicka en förfrågan till ett annat boende. Men ingen av dessa åtgärder påverkar direkt din godkännandefrekvens. Om du förhandsgodkänner en fråga och gästen bokar ditt boende räknas det som ett godkännande. Om du förhandsgodkänner och de inte bokar påverkar det inte din godkännandefrekvens. Och om du avböjer en fråga påverkas inte din godkännandefrekvens.

    En bokningsförfrågan innebär att gästen officiellt ber om att få boka ditt boende och väntar på att du ska godkänna eller avböja. När det gäller din godkännandefrekvens mäter vi bara det slutliga resultatet av bokningsförfrågan och det finns bara tre möjliga åtgärder du kan vidta: godkänna, avböja eller låta förfrågningstiden löpa ut. Om du låter tiden för en förfrågan löpa ut – även om du svarar på frågor men inte vidtar några åtgärder för att godkänna eller avböja en förfrågan inom 24 timmar – betraktas det som en avböjning.

    Vilka konsekvenser har dessa priser för mig som värd?
    Det är en bra fråga. Det tekniska svaret är att låga svarsfrekvenser kan påverka din kvalificering för Superhost-programmet, och godkännandefrekvenser kan påverka kvalificeringen för att bli Plus-värd. Och värdar som har mycket låga priser kan drabbas av påföljder, inklusive få sina annonser pausade. Men det är viktigt att vara medveten om att enstaka fall av att inte svara eller avböja en bokningsförfrågan sällan leder till att några åtgärder vidtas. Vi oroar oss mer när vi ser ett konsekvent mönster av uteblivna svar eller avböjningar.

    Kan du dela insidertips eller förslag om hur jag håller min svars- och godkännandefrekvens hög?
    Vi tror att värdar faktiskt är experter på detta område, så vi delar några av dina idéer här också, men för att hålla en bra svarsfrekvens är ett av de bästa sätten att hantera meddelanden när du är på språng att använda Airbnb-appen på din mobiltelefon. Du kan också överväga att tillfälligt pausa din annons om du vet att du inte kan svara på meddelanden på ett tag. Om du tar semester, deltar i en lång arbetskonferens eller bara behöver koppla bort ett tag kan du vara lugn i vetskapen om att det inte finns någon svarsklocka som tickar eller meddelanden som staplas i din inkorg.

    För att pausa din annons och gömma den från sökresultat under en bestämd tidsperiod:

    1. Gå till Dina annonser och väj en annons
    2. Klicka på Annonsdetaljer
    3. Bredvid Annonsstatus, klicka på Redigera
    4. Under Annonsstatus, välj Pausad i rullgardinsmenyn
    5. Ange start- och slutdatum och klicka sedan på Spara

    Din annons kommer automatiskt att återaktiveras när den tidsperiod du angett är över. Dagen före din annons återaktiveras får du en påminnelse via e-post.

    Här är några tips som värdar i community-centret delar för att hålla din höga svarsfrekvens:

    • Åsidosätt tid dagligen för att svara på förfrågningar och frågor
    • Få en medvärd eller vän att svara åt dig om du inte är tillgänglig och inte vill pausa din annons
    • Spara tid genom att skriva svar på vanliga frågor. Titta efter "Använd ett sparat meddelande” i en aktiv meddelandetråd som du har med en gäst. Där kan du skapa, använda och återanvända svar.
    • Om du är mycket upptagen eller din värdskapsverksamhet verkligen tar fart kan du överväga att anlita en virtuell assistent

    Se till att din kalender och dina bokningsinställningar är korrekta och aktuella för din godkännandefrekvens. Om du t.ex. inte kan ta emot förfrågningar samma dag, uppdatera din annons så att den visar den tid du behöver mellan bokningar. Värdar har också berättat att de tycker att det är till hjälp att hålla sina husregler uppdaterade så att gäster förstår vad som är okej och vad som inte är det innan de skickar en bokningsförfrågan. Det är mindre sannolikt att du får förfrågningar du inte kan godkänna om du är mycket tydlig med dina förväntningar.

    Vad gör Airbnb för att undvika att ge påföljder för värdars godkännandefrekvens när de avböjer olämpliga eller olagliga förfrågningar?
    Vi förstår att du ibland kan få förfrågningar som tydligt bryter mot dina husregler, eller som faktiskt är marknadsföringsförsök förklädda till bokningsförfrågningar. Dessa kan försätta dig i den besvärliga situationen att behöva riskera att skada din egen godkännandefrekvens när det inte finns någon bättre åtgärd att vidta. För att ta itu med detta behöver vi först och främst hjälpa dig att flagga till oss när det uppstår ett problem. Vi undersöker hur vi bäst gör detta, och även om vi inte har någon funktion att presentera för tillfället är vi helt medvetna om denna problematik för dig.

    Vi vill se till att du har befogenhet att bestämma vem du vill välkomna i ditt hem och att du känner dig bekväm med de gäster som bor hos dig. Vi förstår att du endast vill hållas ansvarig inför legitima bokningsförfrågningar och vi är dedikerade till att se till att så är fallet.

    Siffror är bara en del av berättelsen
    Även om det är bra att ha svars- och godkännandefrekvenser i åtanke, handlar det i ett större perspektiv inte om dessa mätningar – de är faktiskt bara indikatorer på den faktiska gästfrihet du visar dina gäster och den kontakt du etablerar när de kontaktar dig. Du påverkar din gästs upplevelse från det ögonblick han eller hon kontaktar dig eller ber om att få boka. Värdcommunityn är också med rätta mycket stolt över att skapa upplevelser av välkomnande och tillhörighet för de personer som vistas i dina boenden. Så ja, vänligen var uppmärksam på att kommunicera i tid och underlätta för gäster när de försöker hitta en bra annonsmatchning för sina behov. Men kom ihåg att siffror bara är ett sätt att spegla hur du är värd.

    Informationen i denna artikel kan ha förändrats sedan den publicerades.

    Airbnb
    20 juli 2018
    Var detta till hjälp?