Betala utanför Airbnb
Med några få undantag samlas hela kostnaden för din bokning in av Airbnb. Om du betalat för någon del av din bokning utanför Airbnb kan det vara fråga om ett bedrägeri.
Om du misstänker bedrägeri ska du meddela oss omedelbart.
Avgifter som en värd kan ta ut direkt
Ibland kan en värd inkassera vissa auktoriserade avgifter och skatter direkt från gäster med hjälp av en betalningsmetod utanför Airbnb.
Dessa avgifter måste anges i annonsbeskrivningen och inkluderas i prisspecifikationen före bokning, och debiteras vanligtvis före vistelsen, vid incheckning eller inom 48 timmar efter utcheckning.
Ytterligare avgifter:
- Säkerhetsdeposition: Värdar som hanterar sina annonser med API-ansluten programvara kan ange en säkerhetsdeposition med hjälp av vår funktion för offlineavgifter. Läs mer om säkerhetsdepositioner.
- Hotellavgifter: Dessa kan täcka bekvämligheter som wifi eller betjänad parkering.
- Tillägg: Detta kan inkludera flygplatstransfer eller parkeringsavgifter.
- Lokal uthyrningsskatt: I vissa områden är värdar enligt lag skyldiga att samla in denna personligen. Ta reda på mer om hur skatter fungerar för gäster.
När ska du rapportera
Överrumplad av en obekant betalningsförfrågan utanför webbplatsen? Rapportera det till oss omedelbart.
Varningstecken inkluderar begäran om banköverföring och PDF- eller pappersfakturor. Var uppmärksam på termer som Western Union, MoneyGram, bankväxel, postväxel eller Liberty Reserve.
För att rapportera ett meddelande
- Gå till din Inkorg och klicka på konversationen med det misstänkta meddelandet
- Klicka på ikonen som ser ut som en flagga
i meddelandet
- Välj anledningen till att du rapporterar personen och svara på frågorna som följer
- Gå till din Inkorg
och tryck på konversationen med det misstänkta meddelandet
- Välj meddelandet och tryck på det tills du ser alternativet Kopiera meddelande och Rapportera detta meddelande
- Tryck på Rapportera detta meddelande
- Välj anledningen till att du rapporterar personen och svara på frågorna som följer
- Gå till din Inkorg
och tryck på konversationen med det misstänkta meddelandet
- Välj meddelandet och tryck på det tills du ser alternativet Kopiera meddelande och Rapportera detta meddelande
- Tryck på Rapportera detta meddelande
- Välj anledningen till att du rapporterar personen och svara på frågorna som följer
- Gå till din Inkorg och tryck på konversationen med det misstänkta meddelandet
- Tryck på ikonen som ser ut som en flagga
i meddelandet
- Välj anledningen till att du rapporterar personen och svara på frågorna som följer
För att rapportera ett e-postmeddelande
Om du får ett e-postmeddelande från någon som ber om betalning utanför webbplatsen, kontakta oss omedelbart. Detta inkluderar avsändare med en e-post med airbnb.com i adressen.
Typer av bedrägerier
Hjälp till att skydda dig mot dessa vanliga bedrägerier genom att boka via Airbnbs plattform, hålla din e-postadress privat och granska e-postmeddelanden som påstår sig komma från Airbnb.
- Förskottsbedrägeri: När någon erbjuder pengar eller annan belöning i utbyte mot att du överför pengar via en tjänst utanför Airbnb.
- Nätfiske: När någon skickar ett e-postmeddelande eller en länk som utger sig för att vara från Airbnb eller en annan tillförlitlig webbplats. Dessa e-postmeddelanden är designade för att lura dig att lämna ut konfidentiell information och kan innehålla skadliga program (malware) som är designade för att komma åt lösenord och kontakter.
- Resebluff: När någon ger dig ett väldigt bra erbjudande om du betalar via banköverföring och sedan inte levererar.
- Överbetalningsbedrägeri: När en gäst erbjuder sig att betala mer än det angivna priset och sedan ber värden om kontanter för att täcka mellanskillnaden.
- Bokning genom tredje part: När någon erbjuder att boka och betala för ett Airbnb-boende via tredjepartswebbplats eller tjänst. De hävdar i dessa fall ofta även att de har en Airbnb-kupong eller -rabatt. Dessa bokningar betalas vanligen med hjälp av stulna betalkort.
Obs: Eventuella bokningar som görs utanför Airbnb strider mot våra användarvillkor. Om vi identifierar att en bokning genomförts via en tredje part kan vi komma att ta bort bokningen och avaktivera kontona både för den person som gjort bokningen och för gästen.
Relaterade artiklar
- GästBetala och kommunicera via AirbnbNär du betalar och kommunicerar via Airbnb hjälper det till att skydda dig genom alla våra värd- och gästskyddsåtgärder.
- GästSamla in avgifter utanför AirbnbI allmänhet får värdar inte ta ut några ytterligare avgifter utanför Airbnbs plattform om detta inte uttryckligen har godkänts av Airbnb.
- GästOm en värd ber om mer pengarAll prisinformation är inkluderad när du gör en bokning med Airbnb. Det finns några undantag.