Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Regler • Värd för boende

Ansvarsfullt värdskap i Chile

Denna artikel har översatts automatiskt.

Gå med i en lokal värdklubb: Vill du få kontakt med värdar i ditt område för att få tips och råd? Det är enkelt att komma in i ditt communitys officiella värdgrupp på Facebook!

Airbnbs community är otroligt varierat och inkluderar miljontals invånare i praktiskt taget alla hörn av planeten med engagemang för att bygga en värld där människor av något ursprung kan känna sig välkomna utan hänsyn till hur långt de är från sitt hem. Detta åtagande baseras på två grundläggande policyer som gäller för värdar och gäster som använder Airbnbs plattform: inkludering och respekt.

På denna sida hittar du viktig information som du bör överväga och kan dela med dina gäster, förutom olika guider som skapats av regeringen i Chile (Undersecretariat of Tourism, National Tourism Service, Ministry of HealthChilean National Office for Emergency, Undersecretariat of Crime Prevention and the Superintendence of Electricity and Fuels) med avseende på bästa praxis om säkerhet, begränsning av COVID-19, säkerhet och rekommendationer om hur man agerar vid naturkatastrofer.

Sådan information kommer att hjälpa dig:

  • Lita på verktyg som hjälper dina gäster att njuta av sin vistelse till fullo och ha den nödvändiga informationen för en säker vistelse; och
  • Ha en allmän vision om de olika lagar och förordningar som kan påverka dig, förutom att du blir bekant med dina skyldigheter.

Vi rekommenderar värdar att undersöka ytterligare för sig själva eftersom denna sida kanske inte innehåller all tillgänglig information och inte ska tolkas som juridisk eller advokatråd, eftersom den inte uppdateras i realtid; därför ska värdar kontrollera sina källor och se till att informationen inte nyligen har ändrats.

Dessutom bör du vara medveten om att lokala myndigheter i din jurisdiktion utfärdar riktlinjer för hälsa och säkerhet, vilket kan inkludera obligatoriska rengöringsrutiner och riktlinjer för social distansering. Du bör kontrollera lokala riktlinjer som kan ha utfärdats av din lokala myndigheter och hälsovårdsmyndighet och se till att du följer dessa. Denna sida för ansvarsfullt värdskap innehåller information om riktlinjer för hälsa och säkerhet, men dessa kanske inte är uppdaterade och du bör alltid kontrollera med din lokala myndighet.

    Regler och tillstånd

    Det är viktigt att du ser till att du kan dela ditt boende. Ibland finns det restriktioner i avtal, lagar och regler gällande delägare som inte tillåter det. Vi rekommenderar att du efterfrågar råd från en specialiserad professionell eller lokala myndigheter för att få mer information om bestämmelser, restriktioner och skyldigheter som gäller för dig.

    Du kan använda den allmänna informationen i denna artikel som utgångspunkt angående de regler och tillstånd som krävs för värdskapet.

    Kontrakt och tillstånd

    • Ibland inkluderar kontrakt och medägande regler gällande restriktioner som inte tillåter delning av utrymmen.
    • Det är viktigt att du kontrollerar eventuella kontrakt som genomförts av dig eller din hyresvärd, byggnadens administrationskommission eller den relevanta myndigheten.
      • I slutändan, och efter specifika omständigheter, kan det vara möjligt att du kan ändra ditt kontrakt (efter föregående överenskommelse med hyresvärden) för att lägga till ett schema till kontraktet som möjliggör förtydligande av eventuella tvivel, förutom att besluta om ansvar och skyldigheter för alla parter i detta sammanhang.

    Begränsningar för hypotekslån

    • Om ditt boende har ett hypotekslån (eller är föremål för någon form av lån) kan du kontakta den utlåningsenheten för att säkerställa att det inte finns några restriktioner som förbjuder din delning av utrymmet.

    Delat boende

    • Hjälp dina rumskamrater att få en uppfattning om vad de kan förvänta sig om du delar ditt eget.
    • Du kan genomföra ett formellt avtal med dem där du anger alla parters rättigheter och skyldigheter. Kontraktet kan inkludera:
      • Problem som den frekvens du planerar att vara värd och vad du kommer att göra för att garantera efterlevnad av husreglerna; och
      • Om du bland annat kommer att dela intäkter som erhållits genom denna aktivitet.

    Tillbaka till början

    Registrera dig med SERNATUR

    National Service of Tourism of Chile (SERNATUR) har ett nationellt register över klassificering av leverantörer av turisttjänster, och registrering med sådan myndighet ska göras via Internet och är gratis.

    För mer information om detta och för att veta om det gäller dig kan du kontrollera med Servicio Nacional de Turismo och kontrollera Sernatur Step by Step Guide för registeret för leverantörer av turisttjänster.

    Registret inkluderar följande kategorier av tjänsteleverantörer av turistboende*:

    1. Vandrerhjem eller auberges;
    2. Bed & Breakfast eller familjeboende;
    3. Apart-hotell;
    4. Campingplats eller campingplats;
    5. Lodge eller naturturismcenter;
    6. Fastigheter eller gårdar;
    7. Turistkomplex eller semesterorter;
    8. Turist- och/eller affärslägenheter**;
    9. Bostadsutrymmen;
    10. Inns [Hosterías];
    11. Boutiquehotell;
    12. Hotell;
    13. Stugor; och
    14. Termiska källor.

    Definitionerna av var och en av de kategorier som anges ovan kan kontrolleras i chilenska Norm nr. 2760 "Klassificering, kvalifikation och terminologi för turistboende" (NCh2760:2013**).

    Om du faller inom en av de kategorier som anges ovan föreslår vi att du registrerar dig hos Sernatur och, efter att ha fått ditt registreringsnummer, ska du inkludera det i annonsen för ditt boende i vår plattform i fältet "Sernatur Register Number".

    * Definitionen av turistlogitjänster finns i avsnitt 5, underavsnitt h) i lag nr 20,423/2010 av det institutionella systemet för utveckling av turism (tillgängligt för referens) och i avsnitt 3, underavsnitt a) i dekret nr 19/2019 som godkänner reglerna för tillämpning av systemet för klassificering, kvalitet och säkerhet för leverantörer av turisttjänster.

    ** Enligt avsnitt 3.1.8 i NCh 2760:2013 är en turist- och/eller affärslägenhet sådan "premiss som tillhandahåller turistboende i boendets enheter av lägenhetstyp; sådana ska möbleras och huvudsakligen avsett för fritids-, semester- eller affärsturister, och kan vara belägna i samma byggnad eller i olika byggnader under central ledning. De ska åtminstone ha receptionstjänster under de tider som överenskommits med klienten och sina egna eller överenskomna städtjänster".

    Tillbaka till början

    Nationell skatt

    Skatt är ett komplext ämne. Dina egna skatteförpliktelser kan variera beroende på dina särskilda omständigheter, så vi rekommenderar att du undersöker dina skyldigheter eller konsulterar en skatteproffs för att få mer specifik information.

    Pengarna du tjänar som värd på Airbnb betraktas i allmänhet en skattepliktig inkomst som kan vara föremål för olika skatter som hyresskatt, inkomstskatt eller moms.

    Gratis skatteguide

    Vi vill göra det enkelt för dig att förstå din skattskyldighet som värd på Airbnb, så vi har ingått ett samarbete med en oberoende revisionsbyrå som tredje part för att tillhandahålla en gratis skatteguide (tillgänglig på spanska och engelska) som täcker allmän skatteinformation i Chile.

    Tillbaka till början

    Säkerhet (för värdar och gäster)

    Säkerheten för våra värdar och deras gäster är en av våra främsta prioriteringar. För att bidra till din gästs lugn kan du lämna dem instruktioner med användbar information för nödfall eller varna dem om eventuell risk.

    Rekommendationer från Chiles regering

    Undersekret för att förhindra brott i Chile-regeringen har skapat "Guide för en fridfull vistelse" som inkluderar användbara råd om egenvård för att undvika olagliga handlingar inom det offentliga utrymmet, förutom polisiära kontaktuppgifter och andra relevanta tjänster för turister.

    Enligt Undersekretären är rekommendationerna för att lugnt gå runt i staden följande:

    • På gatan bär endast nödvändiga föremål och håll dig uppmärksam på dina tillhörigheter.
    • Prata inte via mobiltelefon i områden som är dåligt upplysta eller trånga.
    • Växla alltid dina pengar i affärslokaler, aldrig på gatan.
    • Om du tar en taxi, kontrollera att taxametern fungerar och kräva kvittot. Från flygplatsen valde du en officiell transport.
    • När du köper med kreditkort eller överför pengar från en bankomat, förlora inte ditt kort och skriv in ditt lösenord på ett diskret sätt.
    • Undvik olaglig gatuhandel. Köp i formella butiker, skydda dina rättigheter och garantera produkternas kvalitet.
    • Om du är offer för ett brott, håll dig lugn och kontakta Carabineers (133) eller Investigative Police (134)

    Dessutom, nedan, kommer ni att hitta guider med rekommendationer från Nödkontoret för inrikes- och säkerhetsministeriet (ONEMI, enligt dess akronym på spanska) under vintern, frost och i situationer av naturkatastrofer:

    DU kan läsa mer OM ONEMI rekommendationer.

    Kontaktinformation för nödsituationer

    • Tillhandahåll en kontaktlista:
      • Lokal räddningstjänst:
        • Samu (ambulans): 131
        • Brandmän: 132
        • Carabineers: 133
        • Investigative Police: 134
      • Närmaste sjukhus
      • Ditt kontaktnummer
      • Ett andra kontaktnummer (om gäster inte kan nå dig)
    • Se till att gäster känner till det bästa sättet att kontakta dig i händelse av en nödsituation.
      • Att kommunicera med dem via Airbnbs meddelandesystem är alltid ett säkert alternativ.

    Förbandslåda

    • Se till att utrymmet du delar har en förbandslåda och ange dina gäster var det ligger.
    • Kontrollera regelbundet att första hjälpen har alla nödvändiga föremål och fyll på eventuella använda förnödenheter.

    Nödutgångar

    • Se till att tydligt ange utrymningsvägar om du är brand.
    • Tillhandahåll en karta med evakueringsvägen där gäster enkelt kan se den.
    • Enligt gällande lag är byggnadens administrationskommission ansvarig för att förbereda en nödplan för olyckor, t.ex. bränder, jordbävningar och liknande situationer som inkluderar åtgärder att vidta före, under och efter olyckan, med särskild tonvikt på evakuering under bränder.

    Riskförebyggande

    • Ta en titt på ditt boende för att identifiera eventuella områden där gäster kan resa eller falla.
    • Ta bort alla element som kan innebära en risk eller tydligt indikera den.
    • Ta bort eventuella kablar som finns i sikte.
    • Se till att trappan är säker och har ledstänger.
    • Ta bort eller förvara föremål som kan vara farliga för dina gäster låsta.

    Elektricitet

    • När du sätter på lampan eller använder en elektrisk apparat ska du se till att dina händer inte är våta.
    • En apparat får aldrig kopplas ur genom att dra från dess kabel eftersom detta kan orsaka brand.
    • Uttagsförlängningar är farliga om de lämnas inom räckhåll för barn.
    • Eventuell reparation av ett elsystem ska göras av en expert med en licens för Superintendence of Electricity and Fuels ("SEC") i Chile.
    • Verifiera att alla el- och bränsledrivna produkter i det utrymme som du delar har SEC-certifieringen.
    • Kom ihåg att inte överbelasta uttagstängningar.
    • Se till att alla elektriska hushållsapparater i ditt boende installeras enligt tillverkarens anvisningar och följer alla säkerhetsbestämmelser som gäller för ditt område.
    • Kom ihåg att de flesta elektriska hushållsapparater ska installeras av en professionell.
    • I händelse av en nödsituation, välj en mötesplats på säkert avstånd från ditt boende där gäster kan träffas om en brand inträffar.

    Dessutom kan du kontrollera råd om användning av elektricitet följande videoklipp från Superintendens of Electricity and Fuels of Chile (SEC):

    Gasdetektering och brandförebyggande

    Nedan ger vi några råd som kan hjälpa dig att förhindra olyckor som uppstår till följd av gas- eller bränslemanipulation i det utrymme du delar:

    • Om du har gasapparater, se till att de följer de nuvarande säkerhetsbestämmelserna och att du har installerat en kolmonoxid-detektor som fungerar korrekt.
    • Tillhandahåll en brandsläckare och kom ihåg att kontrollera den regelbundet.
    • Ring ditt gasföretag om du luktar bensin, oavsett om det är inom eller utan det utrymme du delar. Naturgas har ingen lukt, men en lukt blandas med gasen för att hjälpa till att upptäcka gasläckor.
    • Ring ditt offentliga serviceföretag om du märker att något är utöver det vanliga och det kan bli en farlig situation.
    • Tänds inte matchar eller skapa vissa gnistor nära en plats där du luktar naturgas.
    • Kontrollera regelbundet dina gasdrivna enheter för att utesluta eventuella ovanliga förhållanden som produktion av sot eller en gul stor och oberäknelig flamma från brännaren.
    • Om du blir medveten om något av sådana ovanliga förhållanden, eller något annat, kontakta ett auktoriserat värmeföretag.
    • Har teknisk support kontrollera enheter minst en gång om året.
    • Du och hela din familj måste veta platsen för den allmänna avstängningsventilen för dina gasanläggningar.
    • Stäng den allmänna avstängningsventilen i händelse av en nödsituation.
    • Låt inte amatörer eller personal med onödig utbildning och certifiering vidröra eller hantera gasanläggningen.
    • Hantera eller installera inte, på egen hand, gasdrivna enheter, ventilationsenheter, rutiner eller ejektorer som ändrar rörelse och cirkulation av luftmassor.
    • Vi uppmanar tydligt värdar att inte påverka sådan installation eller göra sådan hantering på egen hand. Hantering av sådana element ska ske av en person eller enhet som är auktoriserad av SEC och efter föregående meddelande till chefen eller den som äger rum, beroende på vad som är tillämpligt. Underlåtenhet av detta kan leda till böter för hyresvärden eller boende.

    För mer information kan du kontrollera:

      Instruktioner för att upptäcka lukten av gas

      Om du upptäcker lukten av gas, följ följande instruktioner:

        • Använd inte någon strömbrytare eller slå på några elektriska apparater.
        • Tänds inte tändstickor eller brännare och rök inte.
        • Öppna dörrar och fönster så att utrymmet är ventilerat.
        • Stäng alla gasstyrda enheters reglage och den allmänna avstängningsventilen.
        • Öppna inte den allmänna avstängningsventilen igen förrän gasanläggningen eller de trasiga enheterna har reparerats.

        Hantering av gasflaskor

        Om det i utrymmet du delar finns gasflaskor föreslår vi att du tar hänsyn till följande instruktioner:

        • Ändringar av Cylinder ska alltid göras med ett stängt cylinderhuvud, för att minimera mängden gas som släpps ut i atmosfären.
        • Ändringar av Cylinder får aldrig göras nära värmekällor eller brand, t.ex. brännare, cigarrer eller värmare.
        • Propan och butangas är tyngre än luft, därför ska både fulla och tomma flaskor alltid placeras i vertikalt läge.
        • Om en gasläcka inträffar får du inte öppna eller stänga någon elektrisk krets eftersom de kan orsaka chocker som kan starta en brand eller resultera i en sprängning.

        Barnsäkerhet

        Vissa gäster reser med barn och behöver veta om ditt boende är lämpligt för dem.

        • Du kan använda sektionen Ytterligare anteckningar, inom detaljer i annonsen för ditt Airbnb-konto, för att indikera eventuella risker eller förklara att ditt boende inte är lämpligt för barn eller spädbarn.

        Klimatkontroll

        Korrekt funktion av apparater, t.ex. värmare eller luftkonditioneringsenheter, är viktigt eftersom det i hög grad kan påverka dina gästers vistelse. Det finns många sätt att se till att dina gäster känner sig bekväma:

        • Se till att ditt boende är ordentligt ventilerat.
        • Ange hur man använder värmaren och luftkonditioneringen på rätt sätt.
        • Kontrollera att termostaten fungerar som den ska och se till att gäster vet var den ligger.
        • Kontrollera apparater regelbundet.

        Gästgräns

        Bestäm en gästgräns i det utrymme du delar för att garantera säkerheten däri.

        • Byggnadens förvaltningskommun kan ha vissa bestämmelser som reglerar sådana frågor.

        Tillbaka till början

        Civic virtue

        En del av att vara en ansvarsfull värd består i att hjälpa dina gäster att förstå det bästa sättet att interagera med din community. Genom att förklara lokala bestämmelser och seder för dina gäster bidrar du till att skapa en fantastisk upplevelse för alla.

        Byggnadsregler

        • Om din byggnad har gemensamma utrymmen eller delade bekvämligheter bland alla boende, informera dina gäster om de regler som de måste följa om de har tillgång till detta.

        Husbestämmelser

        • Du kan inkludera husbestämmelser i sektionen Ytterligare anteckningar i detaljer i annonsen för ditt Airbnb-konto.
          • Gäster brukar uppskatta att du informerar dem om vad du förväntar dig av dem innan de anländer.

        Grannar

        • Du informerar dina grannar om att du planerar att dela ditt utrymme rekommenderas starkt.
          • Detta kommer att ge dem chansen att informera dig om de har några invändningar eller om det finns något ärende du bör överväga.

        Buller

        • Låt dina gäster veta i förväg att buller kan störa dina grannar.
        • Om du är oroad över att dina gäster under deras vistelse kan störa grannar, kan du undvika att de gör överdrivet buller på olika sätt:
          • Bestäm en lugn timspolicy.
          • Kontrollera tillämpliga lokala bestämmelser i varje fall. Specifika bestämmelser som fastställts av lokala förordningar kan förekomma.
          • Tillåt inte närvaro av husdjur.
          • Ange att ditt boende inte är lämpligt för barn eller spädbarn.
          • Förbjuda fester och ytterligare oregistrerade gäster.

        Parkering

        • Kommunicera eventuella parkeringsbestämmelser i din byggnad och grannskap till dina gäster.

        Husdjur

        • Kontrollera dina mederskapsregler för att säkerställa att det inte finns några restriktioner gällande husdjur.
        • Om du tillåter gäster att ta med sina husdjur kommer de att uppskatta att du anger rätt ställen att gå och var de kan göra sig av med sitt avfall.
        • Du kan också erbjuda alternativ, vilket kan vara nödvändigt, såsom en närliggande husdjurs kennel, om en gästs husdjur stör grannarna.

        Sekretess

        Rökning

        • Om du inte tillåter rökning inom boendet föreslår vi att du publicerar skyltar för att påminna gäster om detta.
        • Om de får röka, tillhandahåll askkoppar för deras användning i de områden där de kan göra det.
        • Dessutom föreslår vi att du kontrollerar reglerna för lägenheten eller byggnaden eftersom restriktioner för tobaksförbrukning kan finnas i offentliga utrymmen.

        Rekommendationer av Chiles underekretens statssekretighet

        Rekommendationer av Chiles turistsekretära inkluderar följande:

        Tillbaka till början

        Försäkring

        Prata med ditt försäkringsbolag eller ditt försäkringsbolag för att avgöra vilken typ av skyldigheter, begränsningar och täckning du behöver enligt dina särskilda omständigheter.

        Skydd mot värdskade och ansvarsförsäkring för värdar

        AirCover för värdar inkluderar skydd mot värdskadeförsäkring och ansvarsförsäkring för värdar, som ger dig grundläggande täckning för angivna skador och ansvar. Dessa ersätter dock inte husägarens försäkring, hyresgästens försäkring eller tillräcklig ansvarsförsäkring. Du kan också behöva uppfylla andra försäkringskrav.

        Vi rekommenderar starkt alla värdar att granska och förstå villkoren för deras försäkringsskydd. Alla försäkringsplaner täcker inte skador eller förlust av egendom som orsakats av en gäst som bokar ditt boende.

        Läs mer om AirCover för värdar.

        Ansvar och grundläggande täckning

        Granska din husägares eller hyresgästs policy med din försäkringsagent eller transportör för att se till att ditt boende har tillräcklig ansvarsförsäkring och egendomsskydd.

        På väg tillbaka till toppen

        Ytterligare användbar information för värdar

        Kontrollera de vanliga frågorna för värdar för att få mer information om hur man är värd i lokaler som erbjuds via Airbnb.

        Tillbaka till början

        Hjälpte denna artikel?

        Relaterade artiklar

        Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
        Logga in eller bli medlem