Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Juridiska villkor
Gäst

Gäststödprogram för COVID-19

Airbnbs gäststödprogram för COVID-19 ("Programmet") tillkännagavs i januari 2022 för att hjälpa gäster vars bokningar av vistelser har störts av de senaste myndighetsutfärdade reserestriktionerna relaterade till COVID-19 som beskrivs nedan.

Airbnb finansierar programmet med 20 miljoner USD, pengar som kommer att administreras efter vårt eget gottfinnande för att hjälpa gäster som drabbas av dessa extraordinära utmaningar. Programmet avslutas när alla programmedel har tilldelats, eller den 30 april 2022, beroende på vilket som inträffar först.

Omständigheter som omfattas av Airbnbs policy gällande förmildrande omständigheter är inte berättigade enligt detta program (inklusive när en gäst är sjuk i COVID-19).

Avbokade bokningar som är berättigade

Avbokade bokningar måste uppfylla samtliga följande kriterier:

  • En bokning av ett boende med incheckningsdatum den 1 december 2021 eller senare;
  • Avbokades av gästen (a) den 1 december 2021 eller senare, (b) före incheckning och inom 45 dagar före incheckning, och (c) på eller före programmets slutdatum; samt
  • Avbokades på grund av en berättigad myndighetsutfärdad reserestriktion som uppkom efter bokningstillfället.

Typer av myndighetsutfärdade reserestriktioner som omfattas

Endast följande reserestriktioner relaterade till COVID-19 omfattas:

  • Stängning av gränser, karantän i hemmet, eller order om nedstängning som förbjuder något av följande:
    • Alla icke väsentliga inkommande resor till gästens destination, eller
    • Alla icke väsentliga utgående resor från gästens avreseort;
  • Ett nytt eller utökat krav på att alla resenärer från avreseorten måste sätta sig i karantän eller isolera sig själva vid ankomsten till destinationen.

Detta inkluderar situationer där ett karantänskrav på destinationen fanns vid bokningstillfället, men som sedan utökades eller förlängdes efter bokningen och före incheckningsdatumet. Till exempel, om ett sjudagars karantänskrav gällde på destinationen vid bokningstillfället, men det senare förlängdes till 14 dagar, kan bokningen vara berättigad.

Detta inkluderar inte situationer där ett krav på karantän eller självisolering endast gäller för en viss gäst (eller grupp av gäster), och inte för alla icke väsentliga resenärer från avreseorten. Det inkluderar inte heller situationer där en gäst måste sätta sig i karantän eller isolera sig själv på sin avreseort innan hen reser till sin destination (t.ex. för att gästen anses ha haft nära kontakt med ett COVID-19-fall).

Observera att programmet endast omfattar reserestriktioner som inte gällde när bokningen gjordes. Till exempel, om en gäst som reser till Israel gjorde en bokning i oktober – innan Israel började begränsa inkommande resor på grund av Omicron – med ett incheckningsdatum i december, skulle bokningen vara berättigad enligt detta program. Men om dessa reserestriktioner redan trätt i kraft när gästen bokade vistelsen, skulle hen inte vara berättigad till stöd enligt programmet.

Typer av bokningar som inte är berättigade

Följande bokningar är inte berättigade till stöd enligt programmet:

  • Airbnb Luxe-bokningar
  • Bokningar av Airbnb för arbete
  • Bokningar av upplevelser
  • Bokningar gjorda av gäster vars bosättningsland är det kinesiska fastlandet

Att göra en förfrågan om stöd

Om en bokning uppfyller kriterierna ovan kan den bokande gästen kontakta vårt kundtjänstteam dygnet runt. Gästen måste tillhandahålla information som visar att bokningen är berättigad. Vi måste få en begäran om stöd inom 90 dagar från det datum bokningen avbokades.

Om vi upptäcker bedrägeri eller andra överträdelser av våra användarvillkor eller användarvillkoren för betalningar, förbehåller Airbnb sig rätten att neka en förfrågan, dra tillbaka stödet, tillfälligt stänga av eller avsluta en gästs konto, eller vidta andra lämpliga rättsliga åtgärder.

Tillgänglig typ av stöd

Om programmedel fortfarande finns tillgängliga och vi kommer fram till att bokningen är berättigad till stöd kommer den bokande gästen att vara berättigad till att få en resekupong för engångsbruk till ett värde av 50 % av den icke återbetalda delen av bokningen. Till exempel, om en gäst avbokade en bokning värd 500 USD och får 250 USD i återbetalning enligt värdens avbokningspolicy, skulle gästen vara berättigad till att få en resekupong på 125 USD (50 % av den icke återbetalda delen). Värdens utbetalning för bokningen påverkas inte.

Airbnb förväntar sig att behandla förfrågningar i den ordning vi får dem. Alla resekuponger som utfärdas inom ramen för detta program är avhängiga av tillgången på medel för programmet.

När du får din resekupong

Om vi kommer fram till att en bokning är berättigad till understöd och programmedel fortfarande finns tillgängliga bör resekupongen komma in på gästens konto inom 7–10 arbetsdagar. Gäster kan se resekuponger under Profil > Kontoinställningar > Betalningar och utbetalningar > Krediter och kuponger.

Begära flera resekuponger

Om en gäst har fler än en berättigad bokning kan hen skicka in en förfrågan för varje berättigad bokning. Airbnb förbehåller sig rätten att begränsa antalet resekuponger som utfärdas till en och samma gäst som deltar i programmet.

Villkor för resekuponger

Kupongen är en engångskupong som inte kan återbetalas och som endast får användas vid bokning av en vistelse med incheckningsdatum senast den 30 december 2023. Den är endast giltig vid bokning av en vistelse på Airbnb. Om kupongen används vid en bokning som sedan avbokas av gästen kommer den inte längre att vara giltig. Kupongen kan varken lösas in mot kontanter eller presentkort eller användas för tidigare köp, och kan varken överföras eller kombineras med något annat erbjudande, någon annan kupong eller rabatt. Airbnb förbehåller sig rätten till gottgörelse, inklusive upphävande av denna kupong, vid misstanke om bedrägeri, missbruk, brott mot våra användarvillkor eller betalningsvillkor, eller tekniska fel.

Så fungerar programmet

Airbnb inrättade gäststödprogrammet för COVID-19 för att hjälpa vår gäst-community under den senaste tidens ökning av COVID-19-fall över hela världen. Alla aspekter av programmet tillhandahålls efter vårt eget gottfinnande, inklusive gästers behörighet. Airbnbs beslut rörande programmet är slutgiltiga och bindande för gäster men påverkar inte andra avtalsenliga eller lagstadgade rättigheter de kan ha, t.ex. enligt vår gästkompensationspolicy, vår policy gällande förmildrande omständigheter eller värdens avbokningspolicy för bokningen. Eventuella rättigheter som en gäst kan ha för att vidta rättsliga åtgärder påverkas inte.

Återkom till denna sida för de senaste programdetaljerna. Vi kommer även att publicera en uppdatering när programmet har avslutats. Endast bokningar som avbokas på eller före programmets slutdatum kommer att vara berättigade till stöd. Allteftersom pandemin fortsätter att utvecklas och omständigheterna förändras kommer vi att övervaka programmet och kan komma att förlänga, pausa, modifiera eller avsluta programmet efter eget gottfinnande.

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem